wat is volgens jullie de optimale motorolie voor het laatste type v6-24v?
de auto, met automatische bak, wordt meestal voor grotere afstanden gebruikt….
eens een xm, altijd een xm!!
Dat is maar net aan wie je de vraag stelt. Citroen heeft een bepaalde olie voorgeschreven , maar er zijn er hier die zweren dat je een andere moet gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 4303
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Daar moet volgens mij 5W40 in. Doe er wel merk olie in.
Vanaf modeljaar 2000 zit er origineel 5w30 in, wat er voor dat jaar in ging weet ik niet, staat toch vast wel in het boekje?
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Voor modeljaar 2000 werd officieel 5W40 voorgeschreven, maar grote kans dat garages toendertijd 10W40 erin deden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Hallo,
Ik gebruikte in de V6 24V vanaf 1997 (ESJ94 motoren) altijd olie van het merk Elf, type: Excellium LDX 5w40. Hierop liepen alle ESJ94 motoren wel soepel, totdat Elf zijn olie-formule ging veranderen van ‘Elf Excellium LDX’ naar ‘Elf Excellium NF’..NF staat dan voor ‘New Formula’..ze hadden hun bestaande olie aangepast zodat het ook in meerdere motoren toepasbaar werd. :S
Ik heb een groot verschil gemerkt in de ‘NF’ type olie van Elf..na de oliewissel kon ik duidelijk horen dat de NF type olie veel te dun was (schreeuwende motor/niet echt dempend). Ik had het in zeer korte tijd weer eruit gehaald en vervangen door Castrol magnatec 10w40 (a3/b3). De Excellium 5w40 LDX is niet meer te krijgen. Wat mij opviel was dat de Elf 5w40-NF olie die eruit kwam erg waterig was..waarschijnlijk zitten er in de NF-olie meer schoonmaaktoevoegingen/additieven.
Op de Castrol-olie loopt de XM zeer soepel op en klinkt de V6 motor zoals het hoort! In principe moet je in de XM V6 24V vanaf 1997 altijd 10w40 erin doen (bij de alle laatste type 5w30)..wordt voorgeschreven..maar als je s’morgens direct na het starten last hebt van een tikkend motor kun je dat wat verhelpen met dunnere olie zoals de 5w40..het moet alleen niet te dun worden. Ik ben dik tevreden met de Castrol magnatec 10w40 a3/b3 let wel op de a3/b3 markering indien je het aanschaft! is gewoon bij Halfords te krijgen. Filter haal ik altijd origineel (Purflux) bij de dealer.
Gr.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
Rij al 13 jaar XM. 10W-40 is een goede keuze voor de ES9J4 en ook voor de ZPJ motor. Ik gebruik al jaren Pennzoil 10W-40 en voorheen was dat olie van Chevron.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 820
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Bij mijn vorige XM’s altijd Kendall 5W40 gebruikt. Eerst 10W half synthetisch gebruikt voor ik op de volledig synthetische 5W40 ben overgegaan.
Zowel de 2.5td als de V6 24v (zowel oud als nieuw type) liepen er fantastisch stil op.
Metname de klepstoters vinden de iets dunnere olie wel fijn. Op advies van Kendall wel in 2 stappen gestwitcht om te voorkomen dat er verstoppingen zouden optreden.
Domme vragen bestaan niet.