Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Malle Pietje heeft alleen maar een kastje ontworpen en gebouwd (waarvoor hulde) op basis van de schakeling in dit documentje. Dus helemaal geen protocol geanalyseerd, voor zover je daarvan al kan spreken bij een aan-uit schakeling. Er komen dus geen databrokjes langs.
Het lijkt er op dat de nieuwste VC’s wel iets hebben dat je een protocol zou kunnen noemen, en daardoor kan het kastje er niet meer mee overweg. De Lexia heeft dus wel degelijk meer toegevoegde waarde dan een betere MMI.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Frank (MP) heeft destijds niet eens ontworpen. Hij heeft het initiatief genomen (inderdaad hulde!) om de zeer eenvoudige schakeling (zie hierboven) in een handzaam kastje te bouwen en dit voor iedereen te maken die er eentje wilde hebben. Het schakelingetje was al wel bekend en werd door meerdere mensen al houtje-touwtje toegepast. Frank heeft het beschikbaar gemaakt voor iedereen.
De XM’s van Frank, Gompy en van mijzelf dienden als proeftuin voor de eerste exemplaren van het knipperkastje. Tot onze verbazing werkte het niet op mijn (toenmalige) XM. Door vergelijken van reacties van anderen en de ingebouwde versies van de VC’s kwamen we er achter dat het kastje niet werkt op XM’s type 3. Daar heeft Citroen al een stap gezet richting OBD. Een protocol dat alleen met een ingewikkelder schakeling en computer software is uit te lezen (m.a.w. een Lexia).
Hoewel ik het kastje niet op mijn ‘99-er kon gebruiken, heb ik het toch gehouden en maak er nu dankbaar gebruik van op mijn type 1.
me to… Ik heb ‘m een vaste plek in het dashboardkastje gegeven van mijn witte. Zo heel af en toe komt error 23 voorbij. Best prettig om dan even snel de boel te resetten.
Mochten er grotere problemen zijn dan is een Lexia natuurlijk te prefereren, maar tot die tijd… dit kastje past in het dashboard. Een lexia word wat lastiger.
Leuk om de discussie te volgen en te zien hoe de wondere wereld van de veercomputer nog steeds stof doet opwaaien. Om een ieder uit de droom te helpen die denkt dat ik iets wonderlijks heb ontdekt (en een aantal oud gedienden hier te bevestigen), ik heb inderdaad alleen een kastje gemaakt waarin de bekende schakeling is opgenomen. En dat er inmiddels een heleboel xm eigenaren rondrijden met dit kastje is natuurlijk ontzettend goed. Helaas zie ik er toch nog een hoop rondrijden die wat vering betreft iets teveel op mijn huidige auto lijken
Op korte termijn komt er nog een kleine inkoopactie. Heb de schuur opgeruimd en kwam er nog wat tegen….wist niet dat ik er nog had liggen!
Enfin, hoe het ook zij, ik raad iedereen aan om altijd eerst uit te lezen en dan pas te resetten. En tot mijn spijt kun je nog steeds met het uitleeskastje geen xm’s jonger dan ergens halverwege 1997 uitlezen.
De beste wensen trouwens!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Met dank aan Jan.sr!!
Sinds vanmiddag is duidelijk wat er aan schortte, tijdelijke storingen van de stuurhoeksensor en de achterste electroklep.
Na resetten veert de auto zoals het moet, alhoewel het verschil met rijden in de permanente sportstand niet erg groot is.
Ben benieuwd hoelang alles goed blijft functioneren!!
eens een xm, altijd een xm!!
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Met de Lexia van JanSr aan de slag geweest? Mooi!
Brandt het sportlampje nu bij contact aanzetten?
Als de vering helemaal goed werkt, is er bij een type 2 en 3 geen direct verschil merkbaar tussen rijden in normale en sportstand. In sport zijn de limieten voor de verschillende gemeten waarden lager gelegd waardoor de vering eerder hard wordt dan in de normale stand. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen proberen erg snel in normaal en sport een klaverblad rond te rijden en kijken of je dan verschil voelt.