Heren,
in het topic over de ‘verwarming’ werd gesproken over een standkachel.
Ik begreep dat Waterman een Hete Kikker in z’n auto heeft om z’n koelwater op een aangename temperatuur te brengen in de winter.
Dit is natuurlijk erg prettig, in Scandinavie zijn ze experts in het voorverwarmen van de auto en dan heb ik het natuurlijk met name over de motor. Echter zijn we hier in Nederland niet zo bedreven in het warm starten aangezien de winters toch meestal kort zijn.
Webasto heeft natuurlijk wel de standkachels, maar dat is meer voor het interieur of voor in het koelwatercircuit.
Heeft er hier iemand ervaring met het voorverwarmen van de luchtgekoelde motoren?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De naam zegt het al he, dan zou je dus eigenlijk warme lucht rond het blok moeten blazen. Ik weet niet of dat zo haalbaar is, maar wie weet bestaat het wel.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Volkswagen had benzinekachels in de 411/412. Met een tijdklok, zodat je kon instellen dat het interieur een kwartier voor het wegrijden al warm werd. Geweldig. Jammer dat dit soort benzine-standkachels de naam had nog wel eens de hele auto in vuur en vlam te zetten.
Maar wat let je: zoek eens op een VW-forum?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dan is het interieur wel warm, maar de motor natuurlijk niet he.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet voor een luchtgekoeld motor een olieverwarmer hebben. Die bestaan ook, met name in de usa werken ze daar mee. Je kant daar een soort zelfklevende mat kopen die je tegen het carter aan kan plakken. Ik heb alleen geen idee of zoiets kan werken op het vrij dikwandige aluminium carter van een GS/Gsa. Check ebay motors eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ja precies deze bijvoorbeeld: http://www.wolverineheater.com/
Maar dat vind ik er eigenlijk uitzien als een flut systeem voor de GS, meer verlies dan overdracht met zo’n dikwandig ribbelige carter. Al heb ik het natuurlijk niet getest dus zeker weten doe ik het niet!
Ik zit zelf meer te denken aan een olievoorverwarmer doormiddel van iets in het circuit, maar dat is natuurlijk een stuk lastiger en ik denk ook niet dat je zomaar in het bestaande circuit kan gaan zitten ivm de tegendruk van oa de oliepomp…
Een alternatief is misschien wel om een standkachel met warme lucht te installeren en deze dan de bestaande luchtkanalen laten verwarmen, maar ik denk dat je dan meer aan het stoken bent voor KLM dan voor de warmte van je blok…
Wel de mogelijkheid om lekker warm rond te rijden natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
of een dompelaar
Ik zie nog niet helemaal hoe het gemonteerd moet worden, denk gat boren in de pan.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De GS heeft toch ook koelribben op het carter zitten net als de eend? Gaat die pad niet werken.
hahahah
na de hot frog nu de hete pad…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dompelaartje is wel grappig - dat zal inderdaad wel werken. Maar hoe koud moet het zijn voordat je dat nodig hebt?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nu. Mijn auto hangt iedere avond aan de 220. Om 05.30 gaat ie aan, en om 7.00u rijd ik weg in een warme auto. En het scheelt 20% verbruik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nodig, nodig, wat is nodig?
Maar prettig is het wel, en bij -40 is het noodzakelijk.
Olie werkt gewoon beter als het vloeibaar is (en niet te vloeibaar) Tussen 80 en 110 graden is optimaal.
Hoe eerder je bij de 80 graden zit, is dus beter tegen slijtage.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En zoals we weten komt de olie in een GS in de winter zelden boven de 70 graden… Veel te koud.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Misschien loont het de moeite om op onderstaande site, na het forum te kiezen, en via de zoekknop Schneebeli in te tikken, CitroWallon van het tweede bericht een mail te sturen? Hij schijnt een PDF document over de Schneebeli-Chabaud type B2 zoals in het GS instructieboekje (pagina 25 / editie 05-1973, pagina 50 / editie 07-1976) te hebben.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ha! de zelfontbrandigskachel Voor de DS hebben ze ook één jaar dat apparaat geleverd. Maar na dat er nogal wat afgefikt waren is ie stil uit de folder gehaald..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste