C5 Break met 1.6 HDI of een 2.0 HDI??
Vilvi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-11-2010

Gepost: 08 november 2010 03:39 PM

Hallo allemaal,

op mijn zoektocht naar een fijne stationwagen met dieselmotor kom ik 3 interessante stationwagens tegen;

Beide zijn 2005 modellen,dus phase 2 modellen als ik goed geinformeerd ben.
De ene is met een 1.6 HDI(110 pk) en de ander is met een 2.0 HDI(140 pk).
Ook ben ik een erg nette 2004 model 2.0 HDI model(oud type neus) tegengekomen met 90 pk en erg weinig kilometers(100.000km).

Welke van deze 3 is de beste keuze?

Mijn criterium is uiteraard zuinigheid maar ook de mogelijkheid om zelf het een en ander aan onderhoud te kunnen doen maar ook natuurlijk betrouwbaarheid.

Beide jongste auto’s die mijn interesse hebben zijn van 2005 en dus met de nieuwe neus en hebben allebei ongeveer 180.000km op de teller,dealeronderhouden en afkomstig uit de lease.

Wat ik ook graag opgehelderd wil is de vraag of een vaste trekhaak(welke ik wil monteren) problemen gaat geven met de parkeersensoren in de achterbumper(beide beoogde 2005 modellen hebben ze).

Is het mogelijk om zelf een cruise-control in te bouwen bij een eerste model C5,liefst origineel Citroen.

Nu heb ik al behoorlijk wat info over de beide motoren gelezen maar wil toch nog graag de verschillen helder op een rijtje hebben.

Wie kan mij helpen??

Alvast bedankt en gegroet.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 08 november 2010 03:49 PM
  [ # 1 ]

Voor de zuinigheid moet je geen 2.0HDi 140pk gaan rijden. Ik heb een 2005’er 2.0HDi 140pk en gemiddeld haal ik daar 1 op 14 (zie http://www.spritmonitor.de/en/detail/344363.html) mee. Het wel een beer van een motor en rijdt hij erg fijn maar ik weet dat de ‘oude’ 2.0 HDi 110pk een stuk zuiniger is.

Wat je even moet controleren is of het 2005 2.0HDi model wel een roetfilter heeft. Dit was namelijk nog niet standaard in 2005 voor de 2.0HDi modellen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Gepost: 08 november 2010 07:10 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een ‘oude’ 2.0 HDI berline gehad, en rij nu met de nieuwere 16v motor, in een Break uit 2005.
De laatste is zuiniger!
Gemiddeld verbruik over de laatste 46000 km: 1 op 15,7.
Wel voornamelijk lange afstands-kilometers. In de stad is ze niet zo zuinig.
Verder een meesterlijke auto die weinig tot geen problemen heeft, km-stand nu ruim 250.000.
Bij die kilometerstand begon de type 1 kuren te vertonen. Ook vond ik de 110pk versie beduidend minder fijn rijden.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 08 november 2010 08:28 PM
  [ # 3 ]

een 1.6 hdi uit de lease kan een probleem zijn..
je moet zeker weten dat er niet langer dan 20000 km zijn gereden tussen de oliewissels..
anders kan de turbo wel problemen geven..
dan is de vraag wat wil je er achter hangen?? ga je met een zware caravan naar zuid europa zou ik toch kiezen voor de 2.0 hdi met 140pk

en denk eraan als je de trekhaak wil zetten.. dat bij de Ph2 (nieuwe neus) er een apart kastje moet worden ingebouwd..

voor de rest s de 1.6 hdi een prima keuze hoor.. mijn Ph2 1.6 hdi zat op een gemiddeld verbruik van 1/18..
en op de snelweg bij max 120 was 1/20 makkelijk haalbaar…

grtz

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 08 november 2010 09:42 PM
  [ # 4 ]

Ik had er toevallig vorige week met mijn eigen garage nog over.
Hij raadde mij ten stelligste af om een 1.6 Hdi aan te schaffen.
Als motivatie gaf hij idd. de regelmatig defecte turbo’s aan, zowel bij Citroën als bij Peugeot.
Zelf heb ik geen ervaring hiermee.

Jeroen

Profiel  
 
Menno
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 09 november 2010 10:25 AM
  [ # 5 ]

Bij goed onderhoud is de 1.6HDi wel ok, maar dat is vaak het probleem dat je dat niet weet bij een 2’dehands ...
Die van Roman zou ik b.v. wel durven kopen, Wink


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Vilvi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-11-2010

Gepost: 09 november 2010 06:53 PM
  [ # 6 ]

Dank voor de reacties zover.

Erg nuttig allemaal!

Zo wist ik niet van de turboproblemen die bij de 1.6 kunnen voorkomen.
En dat terwijl ik al wel een korte proefrit heb gemaakt met dit model en mij de auto niet tegenviel,ook al heeft de 1.6 een merkbaar turbogat. De auto vond ik zeer netjes,niet uitgeleefd oid en ook de uitvoering was erg luxe(zeker tov een kale Volvo 245,die in principe niets heeft(ok de mijne heeft CV en elekt.ramen en dat wordt al erg luxe binnen volvokringen gevonden…...)Het betrof een Ligne Prestige uitvoering.

De 2.0 lijkt zover dus de betere keuze,inmiddels heb ik ook uitgevonden dat de 1.6 maar 1300 kg aan de haak mag hebben en de 2.0 mag 1600 kg trekken en dat telt voor mij ook mee.

Daarbij is de phase 1 van 2004 inmiddels afgevallen aangezien ik de phase 2 toch wel een veel mooiere neus vindt hebben.

Iemand nog suggesties of tips?

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 11 november 2010 08:27 PM
  [ # 7 ]
Goebe schreef:

Ik heb een ‘oude’ 2.0 HDI berline gehad, en rij nu met de nieuwere 16v motor, in een Break uit 2005.
De laatste is zuiniger!

Idem bij mij, maar in breakversie, 2002 en 2007.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
RueCitroen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 17-02-2007

Gepost: 11 november 2010 11:11 PM
  [ # 8 ]

Persoonlijk vind ik zowel 90 als 110 pk te weinig vermogen voor zo’n zware wagen. Mijn laatste C5 was een 140 pk HDI uit 2005 met een 6-bak. Een hele fijne auto. Alleen wat na 160.000 km de koppeling al behoorlijk ver heen. Garage wist mij te vertellen dat de koppeling van de 140 pk sneller slijt door het hoge koppel.

Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 30 december 2010 09:15 AM
  [ # 9 ]

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen, dat de 2.0 Hdi met 110pk een prima caravantrekker is. Wij zijn er mee naar Frankrijk gereden en hebben nergens problemen ondervonden. Onze caravan weegt ongeveer 1200kg en ik had mijn boot op het dak liggen en een buitenboordmotor in de kofferbak. Al met al een flink gewicht. Gemiddeld rijden wij 1:16 met deze auto en vinden dat, gezien het formaat van de auto, niet erg slecht.

Eerder heb ik proef gereden in een C4 Coupé, 16 Hdi, reed geweldig en ik had de auto zo gekocht, tot ik inderdaad ook hoorde van de snel stuk gaande turbo. Dit schijnt vooral te gebeuren, wanneer je vaker met flink gewicht aan de trekhaak op pad gaat.

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 30 december 2010 05:33 PM
  [ # 10 ]
RuudR schreef:

. Dit schijnt vooral te gebeuren, wanneer je vaker met flink gewicht aan de trekhaak op pad gaat.

nee hoor… hoofdoorzaak is te laat of geen fatsoenlijk onderhoud…
de onderhouds interval staat op 20000 km
veel mensen gingen later… dit was funest voor de smering van de turbo…

bij mijn huidige C5 zit er 4.3 liter olie in het blok ipv 3.7 liter .. hierdoor kan ik met de C5 om de 20k voor de beurt.
bij de auto;s waar nog 3.7 liter olie in het blok zit hebben adviseert men de olie wissel om de 1500 km te doen…

mijn vorige C5 had een 1.6HDi motor
mijn huidige C5 heeft de 1.6 HDi motor
en we zijn daar zo tevreden over dat we nu de C1 hebben ingeruild en een C3P hebben gekocht met ook de 1.6 HDI motor erin…

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 30 december 2010 06:27 PM
  [ # 11 ]

Ik heb nu ook een 1.6 HDI 110pk Welliswaar in een c4 maar de motor blijft het zelfde!
En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrasd ben door deze motor. Vind de motor voor zijn doen krachtig zat maar dat is persoonlijk c5 is iets zwaarder dan een c4 (+/- 1260kg).
Ik zelf heb nu in 6 maanden tijd 30000km met de auto (dit type motor) gereden en behalve brandstof en 2 oliewissels 0 problemen.(km stand aanschaf 120dkm nu iets over de 150dkm)

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 03 januari 2011 02:34 PM
  [ # 12 ]

Een vaste trekhaak is op een PH2 net wel /net niet mogelijk.  Je moet er eentje nemen die zo dicht mogelijk bij je bumper zit. Vergelijk de diverse aanbieders hier op!  Kan net een cm-tje schelen.  Zonder dop kan ook helpen.

Mogelijk moeten de sensoren een kwart slag gedraaid om de trekhaak minder in het zichtveld te hebben.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook