Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
eviltwin schreef:het is precies andersom, de instelling is uitspoor, in het Frans:
Parallélisme: ouverture des roues l’avant 0 á 3 mm.
Dat zijn volgens mij de gegevens die gelden voor de 2CV
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
DriverD schreef:Bijna alle voorwielaandrijvers hebben statisch toespoor op de vooras: door de aandrijfkrachten willen de wielen naar uitspoor.
Hoe het bij de D-types zit weet ik niet, maar dit is nonsense…. Door de aandrijfkrachten willen de wielen juist meer naar toespoor! Prik maar eens een plakje worst aan een prikker en doe net alsof het een aandrijfas met wiel is… Hij zal altijd naar je hand toe willen rollen.
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ben jij docent Autotechniek of ik?
Citroen!
Ahh maar kan je dan ook vertellen of de slijtage aan de BUITENkant van de banden met teveel toespoor te maken kan hebben.
Maw wat zijn de mogelijke oorzaken van verschillende soorten slijtage?
terug naar school dus DriverD, maar dat doe je iedere dag al,
Voorwielaandrijvers hebben altijd uitspoor, die gevens zijn niet van een eend (die zit op 1-3mm uitspoor), maar van een C5! (uit RTA)
De aandrijfkrachten zorgen op een voorwielaandrijver voor (extra) toespoor, dus ik weet niet wat jij je leerlingen wijsmaakt :
Werkplaatshandboeken willen ook nog wel een + en - door elkaar halen, zwz zijn de definities van positieve en negatieve hoeken niet altijd ok.
algemene info:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Géométrie_de_suspension
eend:
http://www.eendeei.nl/hoekie/hoekieberichten/280.html
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
DriverD schreef:Ben jij docent Autotechniek of ik?
Ikke niet….. Maarreh, misschien moet je tóch nog even in de boeken kijken…
@marten: Ja, door teveel TOEspoor krijg je slijtage aan de buitenzijde van de banden.
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Iedere gek kan iets op internet zetten…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
BRON:http://www.angelfire.com/extreme2/carracing/de_wielophanging.htm#anker60040
Toespoor / uitspoor:
Dit is de afwijking die de wielen maken ten opzichte van de langs-as, als je van boven op de auto kijkt. De wielen staan niet evenwijdig aan de langs-as van de auto, maar maken een bepaalde hoek hiermee. Als de voorkant van de wielen naar buiten wijzen, spreek je van uitspoor, als de voorkant naar binnen wijst, heet dat toespoor. De meeste raceauto’s rijden het best als ze een lichte mate van toespoor hebben. De auto stuurt dan het stabielst, en de banden wekken het meeste grip op. Ook de achterwielen hebben in de meeste gevallen een lichte mate van toespoor, wat er in een bocht voor zorgt dat er meer grip voorhanden is, en de wagen niet plotseling uitbreekt achter. De meeste auto’s hebben achter een vaste instelling voor het toespoor, welke dan 1 tot 3 graden bedraagt. Het toespoor vóór is meestal instelbaar, en kan naar wens ingesteld worden. Mijn favoriete instelling is: druk de beide voorwielen aan de achterkant naar elkaar toe. Stel het toespoor zodanig in dat het bijna weg is. (0 tot -0.5 graad). Als je de wielen dan weer loslaat, gaan de voorzijden weer iets meer naar elkaar toe, en heb je +/- 3 graden toespoor. Dit is een goed uitgangs punt om mee te beginnen, en is onder bijna alle omstandigheden goed. Hoewel het bij normale voorwiel-aangedreven auto’s gewoonte is om een paar graden uitspoor te geven, wordt dit vrijwel nooit aangeraden bij RC/auto’s. Uitspoor geeft hier een onstabiel gedrag, soms wat meer grip aan de voorzijde bij het insturen van een bocht, maar resulteert vaak in het halverwege de bocht uitbreken van de achterkant, zeker bij gas-loslaten. Alleen top-rijders zijn hier soms mee gebaat, vandaar dat die nog wel eens het advies geven om uitspoor in te stellen.
Ik ben meer van het Nederlands…..
Overigens kan je in dit plaatje ook mooi zien waarom bij (vooral de eerste serie) C5-en de achterbanden zo knullig slijten… Die toespoor op de achterwielen zorgt dat ie lekker ‘spoort’ ,maaja, het kost wél wat rubber…. Welk plaatje? Zie bron, bij toespoor…...
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
DriverD schreef:Iedere gek kan iets op internet zetten…..
Dat blijkt maar weer…..
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Martijn de Ruijter schreef:BRON:http://www.angelfire.com/extreme2/carracing/de_wielophanging.htm#anker60040
Toespoor / uitspoor:
Dit is de afwijking die de wielen maken ten opzichte van de langs-as, als je van boven op de auto kijkt. De wielen staan niet evenwijdig aan de langs-as van de auto, maar maken een bepaalde hoek hiermee. Als de voorkant van de wielen naar buiten wijzen, spreek je van uitspoor, als de voorkant naar binnen wijst, heet dat toespoor. De meeste raceauto’s rijden het best als ze een lichte mate van toespoor hebben. De auto stuurt dan het stabielst, en de banden wekken het meeste grip op. Ook de achterwielen hebben in de meeste gevallen een lichte mate van toespoor, wat er in een bocht voor zorgt dat er meer grip voorhanden is, en de wagen niet plotseling uitbreekt achter. De meeste auto’s hebben achter een vaste instelling voor het toespoor, welke dan 1 tot 3 graden bedraagt. Het toespoor vóór is meestal instelbaar, en kan naar wens ingesteld worden. Mijn favoriete instelling is: druk de beide voorwielen aan de achterkant naar elkaar toe. Stel het toespoor zodanig in dat het bijna weg is. (0 tot -0.5 graad). Als je de wielen dan weer loslaat, gaan de voorzijden weer iets meer naar elkaar toe, en heb je +/- 3 graden toespoor. Dit is een goed uitgangs punt om mee te beginnen, en is onder bijna alle omstandigheden goed. Hoewel het bij normale voorwiel-aangedreven auto’s gewoonte is om een paar graden uitspoor te geven, wordt dit vrijwel nooit aangeraden bij RC/auto’s. Uitspoor geeft hier een onstabiel gedrag, soms wat meer grip aan de voorzijde bij het insturen van een bocht, maar resulteert vaak in het halverwege de bocht uitbreken van de achterkant, zeker bij gas-loslaten. Alleen top-rijders zijn hier soms mee gebaat, vandaar dat die nog wel eens het advies geven om uitspoor in te stellen.
Ik ben meer van het Nederlands…..Overigens kan je in dit plaatje ook mooi zien waarom bij (vooral de eerste serie) C5-en de achterbanden zo knullig slijten… Die toespoor op de achterwielen zorgt dat ie lekker ‘spoort’ ,maaja, het kost wél wat rubber…. Welk plaatje? Zie bron, bij toespoor…...
Gr Martijn
Dit gaat over model-autootjes….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok samenvatting: De voorwiel aangdreven auto’s krijgen statisch toespoor. ( gaan idee waarom. Heeft het camber er iets mee te maken?)
De DS moet TOEspoor hebben. 2-4 mm of 0,3-0,6 graden…
Dus de hoek tussen de langs as ( en dus niet de verbinding tussen voor en achterwiel) en de richting van de bandis 0,3-0,6 graden..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee dat is dus niet waar, zowel de eend als de C5 hebben een klein beeetje uitspoor op de vooras, dit moet ook ivm de aandrijfkrachten, ik heb nog steeds geen logische verklaring waarom de DS op toespoor zou zitten?
In principe hebben alle grote Citroenen vrijwel geen sporing (of camber), maar als je dan toch iets erop zet is het wel uitspoor op de voorwielen, de aandrijfkrachten zorgen ervoor dat dit geneutraliseerd wordt.
Toespoor op de voorwielen leidt tot instabiliteit, vooral bij het insturen waarbij er altijd extra uitsproor ontstaat.
bogaard77 schreef:Ok samenvatting: De voorwiel aangdreven auto’s krijgen statisch toespoor. ( gaan idee waarom. Heeft het camber er iets mee te maken?)
De DS moet TOEspoor hebben. 2-4 mm of 0,3-0,6 graden…
Dus de hoek tussen de langs as ( en dus niet de verbinding tussen voor en achterwiel) en de richting van de bandis 0,3-0,6 graden..
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En toch is het zo. Ik heb wel eens een DS in onderhoud gehad die een mm uitspoor had.. Reed als een krant en de banden sleten enorm. Na nieuwe banden en toespoor liep ie goed. De DS heeft ook redelijk wat camber en de bovenste en onderste fusee zitten niet recht boven elkaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Martijn de Ruijter schreef:En deze jongens hebben ook ongelijk natuurlijk
net als alle werkplaatshandboeken die hier liggen, die zijn gewoon verkeerd gedrukt…... Nogmaals, mijn DS boeken heb ik verkocht dus dat weet ik echt niet zo te vertellen, maar voorwielaandrijvers hebben in de regel écht uitspoor!
Gr Martijn
Een DS heeft een KOMPLEET ANDERE wielophanging dan een eend!
Een DS heeft TOESPOOR! geloof het nou gewoon!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>