Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
bogaard77 schreef:
Een DS heeft een KOMPLEET ANDERE wielophanging dan een eend!
Nee dat meen je niet….
Joris,
ik heb genoeg aan die aan die auto’s gewerkt en er genoeg in bezit gehad om het verschil tussen de beide wielophangingen te kennen. Een DS toespoor? Dat kan zomaar….. Maar wat pertinent niet klopt is de bewering dat voorwielaandrijvers in de regel statisch toespoor zouden hebben!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Martijn de Ruijter schreef:[... Maar wat pertinent niet klopt is de bewering dat voorwielaandrijvers in de regel statisch toespoor zouden hebben!
Gr Martijn
Nee dat vinnik ook een raar verhaal! Hee driver D hoe zit het?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Twee belangrijke zinnen hieruit:
1) Als handregel wordt (werd) er standaard bij voorwielaandrijving uitspoor gegeven en bij achterwielaandrijving toespoor.
2) De sporing beinvloedt echter een aantal belangrijke zaken die de fabrikant kan doen afwijken van de handregel.
Te weten:
² de slijtage van de banden
² de rechtuit-stabiliteit
² het bocht inrijgedrag.
² het bochtgedrag (overstuur en onderstuur)
samengevat tot nu toe:
1) voorwielaandrijving maakt dat UITspoor over het algemeen voor de hand ligt
2) DS heeft desondanks TOE spoor (zie handboeken en Olyslager etc)
Vraag is nu: wat maakt dat de DS desondanks toespoor behoeft
Ik denk - maar ik ruil mijn mening in voor een betere- dat de laatste punten
- het bocht inrijgedrag.
- het bochtgedrag (overstuur en onderstuur)
hiervoor de verklaring vormen.
Dat maakt dat de ds ook hier weer zijn eigen weg ging en gaat en hier afwijkt van de algemene regel: voorwielaandrijving maar desondanks toespoor.
Altijd een eigenwijze auto geweest en daarom zo leuk.
groet,
Marten
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Let op het begrip schuurstraal: bijna alle auto’s hebben een positieve of negatieve schuurstraal voor (gevolg van de KingPin Inclination en de wielophanging), behalve onze DS, die heeft SCHUURSTRAAL NUL. Hier gaat het vorige -algemene- verhaal al mis voor de DS. Als je een lijn trekt door de fuseekogels (verticaal natuurlijk) dan ligt die lijn precies in het centrum van de velg. Gevolg: schuurstraal nul, algemene theorie zoals beschreven door Marten gaat niet op voor de DS.
Leuke discussie, jammer van die eigenwijze lui, vooral als ze ongelijk hebben
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:
Leuke discussie, jammer van die eigenwijze lui, vooral als ze ongelijk hebben
DD daar moet jij prima mee overweg kunnen! hahaha
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Inmiddels is er een hoop gekletst, maarre:
als ik zorg dat de voorkant van de voorvelgen (op halve wielhoogte tegen de binnenkant van de velg gemeten, bij rijstand en draaiende motor) 2-4 mm dichter bij elkaar staat als de achterkant, is de sporing dan ingesteld?
Of niet?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maartenbokslag schreef:Inmiddels is er een hoop gekletst, maarre:
als ik zorg dat de voorkant van de voorvelgen (op halve wielhoogte tegen de binnenkant van de velg gemeten, bij rijstand en draaiende motor) 2-4 mm dichter bij elkaar staat als de achterkant, is de sporing dan ingesteld?
Of niet?
Ja dan is het goed!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
bogaard77 schreef:effe berekend:
2mm is bij benadering 0.6 graden..
Klopt volgens mij niet. Mij is verteld dat als de sporing in mm’s is uitgedrukt (niet in graden), dan duidt dit op het verschil in breedte tussen voorkanten linker- en rechter velg met de breedte tussen achterkanten van linker- en rechter velg.
De velg is zo’n 400 mm breed. Toespoor van 2 mm betekent dat je het kan berekenen door sporing = 2 * arctan(Toespoor / [2 * velgdiameter]) en dan komt er 0,29 graden uit. Bij 4 mm kom je dan op 0,57 graden uit.
Ik heb met toestemming van Egbert een software programma gemaakt dat je helpt de sporing van je DS goed te krijgen. Jullie mogen het allemaal gratis gebruiken en doorgeven aan anderen.
Ik heb de berekeningen gecontroleerd maar de procedure zelf nog niet uitgevoerd, dus tot die tijd raad ik iedereen aan even alle output van het programma te controleren met de hand.
Zodra het weer wat warmer wordt en ik een lange lat heb, ga ik het eens proberen.
Met dank aan Egbert, en natuurlijk is hier dan de link :
Ik merk trouwens dat direct klikken niet werkt, je krijgt een melding dat het bestand niet bestaat, kopieer de link gewoon zelf even in een nieuw browser scherm en Windows vraagt waar je het bestand wilt downloaden.
(trouwens nog een heel gedoe om 7,6 Mb ergens op te slaan in een bestand). Het merendeel van de data is de hulp-file, welke foto’s bevat van de website van meeter.
Misschien een leuke om deze link ook op te nemen in de tiplijst ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Egbert had het programma reeds geprobeerd en toch 2 ‘onvolkomenheden’ gevonden :
- De rode getallen klopten inderdaad niet, voor de berekening hiervan nam ik het gemiddelde van A en B en telde hier afhankelijk van toe of uitspoor de berekende spoor-afwijking bij, maar deze moest nog door 2 worden gedeeld, nu opgelost.
- Bij de berekening van het bijstellen had ik Egbert denk ik verkeerd begrepen. Ik was in de veronderstelling dat bij 1 verdraaiing van de moer de stuurstang 6 mm korter / langer werd, maar dit is dus de sporing. Ik heb in het programma de mogelijkheid geboden de verstelling op beide manieren in te geven, maar de 60 mm / 10 verdraaiingen staat nu standaard op de sporing ingesteld, niet de stuurstang verstelling.
Ook heb ik 2 versies gemaakt, een met en een zonder help bestand. Het help bestand is ongewijzigd vanaf de vorige versie, het verschil is dat de een zonder 294 Kb is, de ander 7,6 Mb.
Met help bestand (copy-paste in een IE venster)http://bartjes.angelfire.com/AutoSporing.zip (7.6 Mb)
Zonder help bestand (copy-paste in een IE venster)http://bartjes.angelfire.com/AutoSporingGeenHelp.zip (294 Kb).
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.