N.a.v dit topic, in het BX gedeelte over een Spaanse krukaspoellie t.o.v. origineel PSA.
Het is een feit dat de gevulkaniseerde rubber los laat, vooral bij de 2.0-HDI en 1.9TD motoren, vanwege het hoge koppel bij lage toeren. Het gevaar bestaat dat de multi-riem dan achter de krukaspoellie kan komen en in de D-riem loopt, preventief vervangen is dus geen overbodige luxe (bij een D-riem wissel bijvoorbeeld).
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de imitatie poellies, met name de Spaanse, gisteren heb ik ook zo eentje gekocht. Zo op het oog ziet het er kwalitatief goed uit (zwaar/solide), alleen is deze van (giet)brons, daarna op maat gedraaid en gebalanceerd. Dit is een poellie met 1 grote centrale bout, in tegenstelling tot de poellies die met 4 boutjes vastzitten, zoals bij de betreffende BX of een V6-24V. Bij die laatste heb ik namelijk al een Spaans exemplaar van brons gezien, welke harstikke krom was.
Over 8000km is de D-riem weer aan de beurt en wil ik deze poellie ook weer preventief vervangen.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben nog steeds enigzins van mening dat men bij de diverse fabrikanten niet voor niets zo’n pouly uit staat en rubber maakt. Zelfs bij de Ds19 van 1962 zat er al zo’n ding achter op de krukas…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Deze is heeft ook gevulkaniseerd rubber tussen zitten, alleen is het van gegoten brons ipv staal.
Vraag me af waarom, brons is veel prijziger dan gietijzer.
Gaat mij niet om de prijs van 5 tientjes, heb deze er nu éénmaal bij mijn bestelling gekregen voor de onderdelen van mijn D-riem wissel.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als ik het goed begrijp is het dezelfde constructie ( met rubber demper)
alleen een andere uitvoering ??
Een foto zou wonderen doen .
Ja op tijd vervangen kan ik beamen , als je de riemen s’morgens hoort fluiten
is het hoog tijd om alles na te kijken .
Vorig jaar het ik heel veel geluk gehad met de XM 2.1 TD ,
stuk rubber er tussenuit gevlogen , tussen de distributie .......
Gelukkig lag die riem er bijna 80.000 op en lag hij vrij slap ,
waardoor de riem “gewoon ” één tand kunnen verspringen is .
Motor starte daarna zeer slecht en liep vreselijk beroerd in de lage toeren
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Het rubber tussen de poelie van mijn BX 16V was ook helemaal verdwenen en een nieuwe bleek officieel niet meer leverbaar en had trouwens € 216,30 moeten kosten. Na enig gezoek vond ik de Spaanse site met daarop een, naar het leek messing maar zoals ik hierboven lees bronzen, exemplaar voor minder dan een kwart van de officiële prijs. Inclusief verzend- en rembourskosten is het nog geen 80 euro. Ze hebben 27 verschillende Citroen/Peugeot poelies. Levering duurde alleen erg lang. Ondertussen had ik ook een tip gekregen over het Engelse Pug Racing:
16V poelie
Voor 89 pond een massief aluminium exemplaar dat met 16 pond verzendkosten binnen drie dagen al geleverd werd. Deze heeft dus geen rubberen tussenring als trillingsdemper, maar na montage merk ik er niets van de in de loop. Geen extra trillingen, er is niks veranderd. En aangezien juist dat rubber voor veel versleten poelies zorgt, kan ik om het ontbreken ervan dus niet al te rouwig zijn. En de Spaanse wacht ik nog even af, heb ik in elk geval een goedkoop reserve exemplaar.
Een foto van de Spaanse vind je hier:
Spaanse poelie
Nog even iets over de topic titel: wellicht is het handig voor de zoekfunctie om een ‘l’ uit de poellie te halen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Is exact dezelfde constructie, alleen van brons ipv gietijzer.
Het is deze http://tienda.ijs.es/polea-cigÃœenal-citroen-peugeot-adapt-0515g3-p-41.html
Toen ik deze auto kocht heb ik meteen de D-Riem vervangen, deze poellie heb ik toen ook vervangen. Ben het nu ook weer van plan, incl. alle spanrollen van de multi-riem.
Het is jammer dat ik geen Spaans spreek, anders zou het interessant zijn om het aan de fabrikant zelf te vragen.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als er hier ook rubber tussen zit , zoals op de foto blijkt ,
zie ik de opgeworpen vraagtekens in het andere topic niet echt !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ziet er goed uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De opgeworpen vraagtekens kwamen door de Engelse poelie die wel massief is en doordat ik de Spaanse alleen maar op het kleine fotootje had bekeken, waarop het rubber onzichtbaar was.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Een collega wist mij te vertellen dat dit soort poellies ook op de kleinere Deutz motoren zitten, vaak zijn ze dan ook van gietijzer. De enige zinnige reden die hij kon geven waarom brons gebruikt zou worden, is dat het dan beter bestand is tegen inwerking van vocht en pekel, zodat het rubber niet vroegtijdig los laat.
Dan zou brons dus een verbetering zijn, aangezien de meeste poelies naar de knoppen gaan doordat het rubber verdwijnt en niet door metaalslijtage.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zo moeilijk is het toch niet denk ik: Brons bevat tin, waardoor het smeltpunt verlaagd wordt en het makkelijker te gieten is dan gietijzer.
Citroen!
Daar zat ik ook al aan te denken, en dat het makkelijker na te bewerken is op een draaibank.
Bij het laten balanceren en controleren/poetsen van mijn krukas, werd vastgesteld dat er behoorlijk wat onbalans in de krukspoelie zat +/- 8,5gr en ook nog eens een heel duidelijke slag. Dit was een “nieuwe” poelie van het merk Quinton Hazel. Onacceptabel dus is er een vervanging gekomen van hetzelfde merk. Minder slingering maar bijna het dubbele aan onbalans!
Het gaat om de 0515 H6 poelies welke op behoorlijk wat PSA motoren zit.
Dit merk staat dan ook vanaf nu op m’n zwarte lijst.
Ik heb al 2x gezeik gehad met een ander onderdeel (thermostaat) van het merk QH, gaat bij mij dus ook op de zwarte lijst.