Cool,
Bedankt spijker!
Ik zat er aan te denken om op die plaats een webasto te zetten, maar in het verleden werd de motorolie dus warmer dan gewenst door deze kachels?
Het is net niet helemaal goed te zien, maar als ik het zo bekijk dan lijkt het er sterk op dat hij koele lucht uit de paravan trekt en vervolgens de warme lucht via de T splitsing 4 onder de kap blaast…. Het lijkt mij dat je dan echt flink voor de buitenlucht aan het stoken bent, maar misschien valt het mee en warmt het wel lekker op.
Nog mensen die meer info hebben hierover? Ik heb CitroWallon al een mailtje geschreven, echter hoop ik dan wel dat hij Engels kan lezen
Een gs met de webasto-standverwarming is een potentiele brandbom. In de loop der jaren zijn heel wat gs-sen uitgebrand. In Zweden werden ze veel gebruik in de VW-kever en de GS/a,maar hebben veel brandjes veroorxaakt.
Ik heb zelf jaren terug voor de gs een zgn carterverwarming gekocht bij een citroen-dealer in Zweden. Heb jaren deze verwarming gebruikt tijdens onze wintervakanties in Noorwegen. De temperaturen kunnen daar echt laag zijn. (Dit jaar was het bv. -25 graden) De ervaring met een dergelijk verwarmingselement zijn positief. Je moet wel met een timer werken aangezien de verwarming niet van een thermostaat is voorzien.
Of dergelijke carterverwarming nog te verkrijgen zijn betwijfel ik. Het merk weet ik zo niet meer, maar als er belangstelling is, wil ik dat wel uitzoeken.
teveel citroenen
Hoi Wim,
over wat voor een soort verwarmingselement heb je het dan? een carterplug? of een pad of juist weer een heel ander systeem? Maar interesse heb ik zeker!
ik vind het mooie van een standkachel dat je hem gewoon overal kunt gebruiken, en niet afhankelijk bent van een stopcontact op 230. En daarbij denk ik dat de standkachels van tegenwoordig (of misschien van 20 jaar oud) toch een stuk veiliger zijn dan de in het beging van de jaren 70 toegepaste.
Inmiddels heb ik de PDF-jes van Citrowallon ontvangen (Merci Beaucoup Benjamin! ) Maar de kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven dus ik moet het nog even goed checken en vertalen want mijn Frans is zeer slecht.
Maar wat ik uit de foto’s op kan maken is de standkachel verder naar voren geplaatst dan de foto’s van Spijker.
De kachel zelf lijkt ook 180 graden gedraaid te zijn, waardoor hij de warme lucht zeker richting de cabine blaast.
Hij zit schuin voor het ruitenwisser reservoir en heeft dan één uitgang (van de twee) warmte slang richting de paravan. In combinatie met het dichtzetten van de paravan (met zo’n afdekkapje) en het openzetten van de “extra ventilatie” in je dashboard heb je dan verwarming in je auto. Wanneer je deze dicht laat staan kan ik me voorstellen dat de lucht voornamelijk over het blok wordt geblazen… maar dat is nog een beetje onduidelijk voor me.
Is er een mogelijkheid om de PDF’s hier ook te delen? ze zijn 8,5 Mb…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
host ergens en zet de link hier.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Paravan maak ik in de winter altijd dicht. Helpt ook.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
pmd schreef:
ik vind het mooie van een standkachel dat je hem gewoon overal kunt gebruiken, en niet afhankelijk bent van een stopcontact op 230. En daarbij denk ik dat de standkachels van tegenwoordig (of misschien van 20 jaar oud) toch een stuk veiliger zijn dan de in het beging van de jaren 70 toegepaste.
Dat klopt, alleen kost zo’n ding ongeweer 800 euro….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Paravan dicht, ja zal zeker iets schelen in je auto. Maar ik denk dat je motor er geen graad warmer van wordt in de koude morgen…
Bogaard, nog een suggestie waar dit te hosten zodat het ook over een paar jaar ook nog bereikbaar is?
Wanneer ik nu kijk naar de foto’s van spijker naast het PDFje komt de plaatsing wel degelijk overeen. Dus de paravan wordt heet gestookt ipv dat dit de frisse lucht aanvoer is.
Ik had een pagina gemist; er zit nog een schakelklepje aan de verwarming, waarmee je de keuze hebt om de motorruimte of de auto te verwarmen…
Het is inmiddels helder geworden, alleen vraag ik me af of het allemaal past met een nieuwe kachel, anders misschien die gekke groene bol een beetje weghalen…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
email em maar ff dan zet ik em bij mij neer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Paravan maak ik in de winter altijd dicht.
waarmee?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het PDFje
Klik hier voor deel 1
Klik hier voor deel 2
Klik hier voor deel 3
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:DriverD schreef:Paravan maak ik in de winter altijd dicht.
waarmee?
Ducktape? het meest gebruikte isolatiemateriaal voor de gs
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad!!!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat kan bij mij niet… Dan komt de verf mee in de lente..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoor ik op de achtergrond nu menige printer ratelen? Leuk dat de PDF’s gepost zijn, waardevolle aanvulling op mijn RTA en Kluwer handboeken! Het geinige is natuurlijk dat maar weinigen ooit zo’n apparaat zullen hebben gezien, en dat maakt het, net als bij de MEP-racers, zo curieus.
Slechts eenmaal heb ik op een franse site, ik dacht leboncoin, dit unieke accessoire kunnen ontdekken. Gegevens en vraagprijs weet ik helaas niet meer. Had de advertentie meteen moeten opslaan of printen. Jammer!
Dashboardboekje van 1976 geeft onderstaande pagina: klepje zal vermoedelijk met kuntstof draaiklemmen vastgezet zijn?
De schakelaar meest links bedient de extra verwarming, het lampjeskader van modellen tot ‘76 heeft linksboven een groen verklikkerlicht, modellen vanaf dat jaar in het ronde kader links een lampje links naast het verklikkerlicht van minimum brandstofvoorraad. Bij de GSA modellen komt het niet meer voor.
Op onderstaande Tsjechische site wordt een handleiding aangeboden van Schneebeli-Chabaud, of type B2 als bij de GS erin opgenomen is?:
http://www.zelenka-veterani.cz/hledat
Blijkens onderstaande site zijn er nog onderdelen voor Scneebeli-Chabaud nieuw leverbaar, of dat ook voor het B2 type geldt? http://www.stronic.fr
Hieronder een artikel met SC/Eberspächer B2 verwarming bij een VW Camper:
http://www.vw-camper.fr/viewtopic.php?f=66&t=9267
Of deze uitsluitend voor interieurverwarming geschikt is, zoals bij sommige modellen reisbussen e.d. of ook voorverwarming van de motor kan verzorgen kan ik niet beoordelen.
Nu eerst de PDFjes goed lezen. Wordt vervolgd denk ik.