Chiptunen XM 2.1 TD
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 20 juli 2004 05:26 PM

Op Duitse sites kom ik erg veel aanbiedingen tegen over chiptuning. Het koppel zou met ca. 35 nM toenemen en het vermogen met 30 pk. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, welke verschillen vallen op. Neemt bijvoorbeeld het toerental af op de snelweg, waardoor de auto iets stiller wordt?

Zijn er verder nog mogelijkheden om het motorgeluid wat te temperen?

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 20 juli 2004 07:20 PM
  [ # 1 ]

Zou het dan mogelijk zijn de motor beter af te schermen van het interieur?

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 20 juli 2004 09:41 PM
  [ # 2 ]

Jammer voor je, een 2.1 Turbo D kan je niet chippen. Het is nog een ouderwetse verstuivertype en geen commonrail-diesel

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 20 juli 2004 10:06 PM
  [ # 3 ]

Je zxou het motorgeluid beter kunnen isoleren door wat dikkertapijt tegen het schutbord te plakken of dikker isolatieschuim. Ook moet je eens onder de klep zelf kijken of de isolatie daar nog goed op zit. Brang daar anders ook dikkere isolatie op aan. Aan de buitenkant van het schutbord (dus in de motorruimte) kun je ook extra isolatie aanbrengen. Let wel op dat je isolatieschuim of vulling gebruikt onder de motorklep wat tegenh hitte kan, anders denk ik dat je van die stilte niet lang zal genieten.

Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 juli 2004 10:58 PM
  [ # 4 ]

Voor zover ik weet kan je de 2.1TD wel chippen…

CHIPPOINT<www.chippoint.com>

XM 2.1 TD 110 30 140 20% 399

STD:110 pk
Chip:30 pk
totaal: 140pk
toename trekkracht 20%
prijs 399 euro all-in incl. BTW


Speedbuster (D) <www.speedbuster.de>

PEUGEOT 605 2.1 TD
vermoegen: 80 KW / 109 PS   96 KW / 130 PS   + 16 KW / + 21 PS
toerental:  235 Nm bei 2000 U/min.    285 Nm bei 2000 U/min. + 50 Nm
topsnelheid: 190 km/h ca. 199 km/h + 9 km/h

En ik kan nog wel zo doorgaan…
Kijk gewoon op internet(bijv. www.google.nl) en je zal zien dat de 2.1 Turbo Diesel gewoon te chippen is…
Het enige verschil dat de HDI t.o.v. de gewone diesel is dat de HDI Direct diesel onder hoge druk inspuit bij elke cilinder apart i.t.t. de gewone diesel die het via een centrale leiding doet.

Wat er meestal met Chiptuning gedaan wordt is het optimaliseren van de motorafstelling en dan vooral die van de turbo…
Bijv. de 1.9 Td
Daarvan is de turbodruk standaard 0.6bar…
Je kan deze zonder al te veel gevolgen verhogen tot 0.9 bar.
De slijtage aan de turbo zal iets hoger zijn maar, zolang je niet constant gevloerd gaat rijden zul je daar niets van merken…

Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat de niet HDI’s niet gechipt kunnen worden Confused
De ‘oude’ VW TDI’s worden ook gechipt en dat zijn ook geen commonrail dieselmotoren.( Correct me if i’m wrong )

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 juli 2004 11:24 PM
  [ # 5 ]
Simpele Ziel schreef:

Bijv. de 1.9 Td
Daarvan is de turbodruk standaard 0.6bar…
Je kan deze zonder al te veel gevolgen verhogen tot 0.9 bar.
De slijtage aan de turbo zal iets hoger zijn maar, zolang je niet constant gevloerd gaat rijden zul je daar niets van merken…

Ah…...en is dat moeilijk om zelf te doen….of moet je daarvoor naar een bepaalde firma gaan ? Cool

Mocht ik nog eens weer een BX tzd-turbo in bezit hebben….dan zou ik dat kunnen overwegen…tenminste, als die 1.8 turbodiesel daar ook geschikt voor is.
En hopelijk gaat ie dan ook net zo *vervaarlijk sissen en fluiten* als de Xantia-TD Laughing

Want bij de BX hoor je hem gewoon niet, die turbo. Crying or Very sad

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 juli 2004 11:31 PM
  [ # 6 ]

Chippen moet je eigenlijk door professionals laten doen maar ik hoorde dat Renard je turbo druk ook wel wil verhogen hoor Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 21 juli 2004 11:13 AM
  [ # 7 ]

Volgens mij snap je het niet helemaal, op een XM 2.1 Tubo D zit geen elektrische inspuiting, dus de term chiptuning slaat gewoon nergens op.

Je kan wel meer vermogen uit het blok halen door meer diesel in te spuiten en door de turbo-druk te verhogen.

Beetje nutteloos

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 21 juli 2004 11:23 AM
  [ # 8 ]
Willem schreef:

Jammer voor je, een 2.1 Turbo D kan je niet chippen. Het is nog een ouderwetse verstuivertype en geen commonrail-diesel

Ja hoor, mogelijkheden zat. Kijk maar op via google. Het levert ca. 30 pk’s en 50 nM koppel extra op. Het heeft niks met commonrail te maken. Familie van mij rijdt in een BMW 2.5 TDS van 1998, ook getuned.

In de XM wordt overigens een elektronisch onderdeel gekoppeld aan de centrale computer.

Maar ik zie er vanaf, omdat het geen stilte-winst oplevert. Ik zal eens kijken in hoeverre ik de auto iets stiller te krijgen is. Het zou mooi zijn voor de vakantie.

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
JHV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 22-01-2004

Gepost: 21 augustus 2004 10:14 PM
  [ # 9 ]

De 2.1TD in de xantia kun je ook chippen. De Xantia heeft een elektronisch gestuurde brandstof pomp. Hier kun je middels de chiptuning de invoergegevens dus van veranderen. Of het verstandig is is wat anders.
Johan

ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook