Koppeling Xsara 1.6 8v 1999
bnn4live
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-2009

Gepost: 11 december 2010 07:46 PM

Hoi Citroeners,

Ik heb vandaag de koppeling vervangen van mijn schoonvader’s Xsara. Druklager was stuk gelopen.
Koppelingset en olie opgehaald en beginnen maar.

Het druklager bleek helemaal stuk gelopen, koppeling zat nog een klein beetje vlees op, deze meteen mee vervangen met de drukgroep.
Netjes schoongemaakt en keramischvet op de schakelvork en glijstuk, boel dicht gebouwd.
Nu bleek de kabel bij het koppeling pedaal los gegaan te zijn, deze weer vast gehaakt en het pedaal kwam weer netjes terug, wel een beetje “zwaar” gereden met de auto in eerste instsantie leek het goed maar de koppeling begon te slippen en na 2 km kon ik de koppeling niet meer vrij trappen. Het lijkt mij dat het druk lager niet goed meer glijt over de glijbus.
Als de auto gestart word hoor je het druk lager meelopen en als je koppeld hoor je nog meer geluid.

Iemand ideen? of foto’s van monteren druk lager?

VRGR Brian

Profiel  
 
bnn4live
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-2009

Gepost: 14 december 2010 05:15 PM
  [ # 1 ]

niemand een idee?

koppelingskabel??????????

VRGR Brian

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 december 2010 06:10 PM
  [ # 2 ]

Stond het pedaal hoger na de klus?

De Xsara heeft een zelfstellende kabel, slag van het pedaal stel je bij het pedaal af, na een dergelijk klus moet je dit controleren en opnieuw afstellen. Ik vermoed dat het pedaal veel te hoog heeft gestaan en dat je door de drukgroep heen heb getrapt, alle symptomen die je heb, wijzen in die richting.

Andere optie is dat het pedaal te laag staat, stel het af op de juiste hoogte en kijk wat er dan gebeurt, de procedure staat in de vraagbaak.

Als het druklager niet goed gemonteerd zou zijn, dan had je dat meteen gemerkt.
Dat kun je maar op één manier monteren, het klikt vast in de koppelingshevel, het is daarna de kunst om de hevel naar achter geduwd te houden, als de hevel te ver naar voren gaat, loopt het druklager uit de hevel. Een blokje hout, of cola blikje pas er precies tussen.

Profiel  
 
bnn4live
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-2009

Gepost: 14 december 2010 08:45 PM
  [ # 3 ]

hoi,

Bedankt voor de reaktie, na montage wilde ik de koppeling proberen en ging in de auto zitten om te kijken of het werkte naar behoren. Ik trapte de koppeling in en bleef onderin staan. Pedaal met de hand naar boven gehaald en gekeken of de hevel van de bak mee bewoog, “gelukkig niet” Het witte blokje van de koppelingskabel was uit het pedaal. Deze in het pedaal gedaan en de koppelinghevel met een bandenijzer rustig terug geduwd en de kabel om de hevel gedaan. Nu ik zit te denken moet je eigelijk eerst de koppelingskabel “korter maken” met de zelf spanner en dan aan de hevel vast zetten.

Maar toen kon ik gewoon de auto koppelen en werkte deze goed, kon normaal schakelen en de bak vrij trappen. Ik zal de koppelingskabel even nakijken hoe dit nu precies zit.Ik heb verder geen gegeven over hoe of wat met montage of afstellen van de kabel.

Bedankt voor de reaktie, hoop dat de bak kan blijven zitten…......

Profiel  
 
bnn4live
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-2009

Gepost: 05 januari 2011 11:25 PM
  [ # 4 ]

sorry voor de late reaktie,

even terug komend op het probleem van de koppeling van de xsara.

waarschijnlijk is met het monteren van de bak het druklager aan 1 kant uit de vork gekomen, bij het proberen van de koppeling liep het druklager dus niet goed tegen de drukgroep en maakte het een niet zo lekker geluid en werkte de koppeling niet naat behoren.

Ik heb de bak weer gedemonteerd en een nieuwe schakelvork (deze was krom) nieuw druklager en een huls met keering voor het druklager en nog 2 keerringen voor de aandrijassen meteen erop gezet.Nu werk alles weer naar behoren, even beter opletten mety monteren dus.

Nu heb ik alleen een probleem met de rechter aandrijfas, bij de tripod (middelste ashoes) zit een veer deze blijkt nu gebroken te zijn. Nu heb ik gehoord dat deze niet los te bestellen is bij citroen???
Heeft iemand op het forum nog een stukende as met veer liggen????? of misschien een andere oplossing????? ik hoor graag van jullie


VRGR BRian

Profiel  
 
jeffrey1978
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 25-12-2010

- Xsara 1.6 16v berline
Gepost: 21 januari 2012 02:29 PM
  [ # 5 ]

je gaat naar de sloop en haal je een andere aandrijfas op kosten ongeveer 25 tot 75 euro,die zet je er onder en klaar is kees gooi, ik heb onlangs mijn drukgroep en lagers ook vervangen,alles er weer netjes onder gezet ik wil weg rijden en hoor een geluid bij het wiel weg komen,auto weer op de brug,bleek dat mijn linker aandrijfas kapot was gelopen???,ik vraag me nog steeds af hoe het kan,maar ja ik heb een andere opgehaald bij de sloop en nu is de citroen weer helemaal goed!!.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook