Hallo,
Ik heb een Saxo waarvan zeer waarschijnlijk de cylinderkop pakkin vervangen moet worden.
Het koelwater verdwijnt en er is veel bruin/witte prut onder de oliedop.
Ik heb in dit forum gelezen dat deze job met een beetje handigheid zelf te doen is.
Vervangen moeten: dichting(en), klephoedjes, distributie riem, vloeistoffen, kopbouten en eventueel ook de waterpomp, ben ik iets vergeten?
Ik ben ook opzoek naar merktekens en aanhaalmomenten.
Is er iemand die deze info zou kunnen geven?
mvg
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Spanrol vernieuwen en controleren of de kop nog vlak is. (<0,05 mm) Als de kop eraf is de cylinderbussen borgen. Schroefdraden in blok zuiveren met tap M10x150. Aanhalen vanuit het midden, spiraalsgewijze naar buiten (zpals altijd bij citroën) Aanhaalmoment: alle bouten 20Nm, daarna in dezelfde volgorde 240 graden verder draaien. Er is bij de boekhandel een vraagbaak te koop van Olving. De gegevens hierboven zijn uit de vraagbaak 1996-1999, voor de motor TU1M+.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou zeggen, begin met de investering in een vraagbaak/WPH.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
jantje1948 schreef:Spanrol vernieuwen en controleren of de kop nog vlak is. (<0,05 mm) Als de kop eraf is de cylinderbussen borgen. Schroefdraden in blok zuiveren met tap M10x150. Aanhalen vanuit het midden, spiraalsgewijze naar buiten (zpals altijd bij citroën) Aanhaalmoment: alle bouten 20Nm, daarna in dezelfde volgorde 240 graden verder draaien. Er is bij de boekhandel een vraagbaak te koop van Olving. De gegevens hierboven zijn uit de vraagbaak 1996-1999, voor de motor TU1M+.
THX voor de info. Als we de wagen willen houden zullen we idd een kleine investering moeten doen in een vraagbaak.
De vraag is dan ook of iemand deze job al uitgevoerd heeft.
Ik heb bv het idee dat het blok aan de linker zijde opgehangen is aan de cylinderkop?
Zijn er merktekens aanwezig op de krukas/ rol zodat ik hem op zijn bdp kan zetten, of kan ik beter afgaan op een merkteken op de nokkenas?
mvg
Jan
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Pen in vliegwiel en pen in nokkenastandwiel. Zie olving. Kleine investering. <1 tankbeurt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Best ook nieuwe kopbouten steken om problemen te vermijden.
Hier heb je een digitale service manual.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/194998/
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik krijg bij die link de melding dat ik niet geautoriseerd ben. forumhome/moderators/blacklist.????
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
even link gezet in je pb
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dank je!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.