























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Michelidds schreef:En een rechthoekig frame is per definitie niet stijf.
Agree. Dat frame in mijn CX doet niets en zit er volgens mij alleen om die houten plank tegen te bevestigen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Zag later ook, dat jij dat ook zei Ree.
Maar, ik zou de dwarsplaat en de hoedenplank dus nooit weghalen. Juist omdat de CX inderdaad niet zo stijf is.
En ik wil er toch redelijk veilig 25.000 km / jaar mee kunnen rijden…
Dat wordt vanaf volgende week overigens waarschijnlijk 10.000 minder, als gevolg van aanschaf moderne auto met A-label op mijn zaak.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Michelidds schreef:De originele dunne blikken plaat kan héél veel trekkrachten opnemen hoor.
Als dat ding een beetje knap vast zou zitten wel. Maar bij de CX zit ie met wat lullige puntlassen en is er van enige kruislingse versterking al helemaal geen sprake! In de break zit die plaat ook niet. Dat zou je dus verwachten dat men bij dat model een extra versterking zou hebben aangebracht in de vorm van een extra dakspant/versterkte vloer of extra zware dwarsbalk. Niets van dat alles dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Die plaat is er natuurlijk ook om losliggende delen in de kofferbak tegen te houden bij een noodstop. Dat wordt bij een break dan weer door de zitting van de achterbank opgevangen indien deze is opgeklapt.





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
geoarthc35 schreef:Tja
nogmaals posten dan
Citroen c32 Hilton XLS





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Die bovenste ‘caruna’ oplossing is fraaier, want behoudt de concave achterruit. De onderste van Heuliez heeft een bolle achterruit, en ook nog allerlei andere modificaties waaronder custom bekleding etc.





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Nu nog kijken hoe zo’n klep geconstrueerd kan worden.
achterbank van een break erin, en je hebt de volmaakte gezinswagen
Citroen c32 Hilton XLS
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
fluidphreak schreef:De onderste van Heuliez heeft een bolle achterruit, en ook nog allerlei andere modificaties waaronder custom bekleding etc.
Was volgens mij niet van Heuliez maar van Beutler (Zwitserland).

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Volgens mij zijn we uitgepraat en kan dit topic gewoon dicht. De posts van de eerste 3 pagina’s worden vanaf pagina 4 gewoon herhaald, inclusief de plaatjes. Het frame van Ree, de Beutler, de Caruna…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
waterman schreef:Nee man. De hele cx is toch zo slap als een vaatdoek.
Ja daar verbaas ik me ook altijd over: een CX tordeert vreselijk. Wel gunstig voor het wegcontact zullen we maar denken
Maar hoe komt dat nou? Je zou zeggen dat een CX met d-stijlen en gelijmde achter- en zijruiten toch goed zou moeten kunnen scoren. De dikte van het staal doet er niet toe; het moet toch zitten hoe ingenieus de constructie is die moet leiden tot een soort koker of vormvaste driehoeken. Iemand enig idee?

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zo ingenieus is die constructie dus blijkbaar niet.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
freek schreef:
Ja daar verbaas ik me ook altijd over: een CX tordeert vreselijk. Wel gunstig voor het wegcontact zullen we maar denken
Ik zeg: tordeert heerlijk. Sorry, ik vind het een uniek gevoel. Hoort helemaal bij het karakter van de auto.
freek schreef:
Maar hoe komt dat nou? Je zou zeggen dat een CX met d-stijlen en gelijmde achter- en zijruiten toch goed zou moeten kunnen scoren. De dikte van het staal doet er niet toe; het moet toch zitten hoe ingenieus de constructie is die moet leiden tot een soort koker of vormvaste driehoeken. Iemand enig idee?
Ik denk dat het voor een belangrijk deel door de slappe verbinding tussen de subframes komt. Moderne auto’s zonder chassis hebben toch wel enige vorm van kokerbalken in de carrosserie geintegreerd. Zowel in de lengte als overdwars (bijvoorbeeld via de b-stijlen en het dak). De CX heeft alleen die longerons waar de carrosserie op een aantal punten aan vast zit.
in de dorpel van een CX zit ook nog een best redelijke balk. Als het alleen op het subframe hing zou je niks klaarmeken ermee…..
CX GTi Turbo 2 - All Black
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
De dorpels, ja da’s waar. Alleen jammer dat die nergens aan vast zitten. Vast in de zin van een vormvaste (thx Freek) constructie. Ja aan de B-stijlen, maar die zweven ook “in de ruimte”.
de A-stijl, mits in goede conditie is verbonden met de balk in de dopel, dat is een redelijk stijf geheel, aan de achterkant echter is het allemaal wat minder “vormvast”. De astijl en de balk die boven eht subframe in de neus naar voren loopt zit daar verbonden met het subframe.
Maargoed, een CX is om te rijden en niet om als botsauto te gebruiken….
CX GTi Turbo 2 - All Black