Starten…. misschien kan ik het niet?
h0mp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009

- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Gepost: 07 januari 2011 10:57 PM

Hallo,

1400 gekanteld blok met handchoke.
Ik krijg het niet voor elkaar om het ding te starten… meerdere accu’s leeg gestart.

Ik heb vonk maar ik vond de bougies nogal nat (benzine).
Heel af en toe slaat de motor een paar keer rond. En soms 1 plofje na het terugdraaien van het contact.
Misschien vonk niet krachtig genoeg? Het ziet er nogal summier uit.
Bougies heb ik vervangen, geen effect.

Hoe zit het met starten met een handchoke.. choke helemaal uit, geen gas, beetje gas, choke voor de helft, flink stampen op het gaspedaal? De laatste keer dat ik een auto met handchoke gestart heb is 15 jaar geleden ofzo.

Profiel  
 
Wolgast
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gepost: 07 januari 2011 11:11 PM
  [ # 1 ]

Ontsteking op tijd? rotor en verdelerkap in goede staat??

Starten met choke:

Choke helemaal uit, starten zonder gas, tijdens het rijden de choke beetje bij beetje terug duwen.

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 07 januari 2011 11:23 PM
  [ # 2 ]

Onder je naam staat dat je een BX Cannes uit 1992 hebt.

Maar die hebben geen gekanteld motorblok en ook geen handchoke, want er zit injectie op.  Rolling Eyes

Of heb je nu een andere BX gekocht? Wink

Profiel  
 
h0mp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009

- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Gepost: 07 januari 2011 11:29 PM
  [ # 3 ]

Of de ontsteking op tijd is, weet ik niet. Ik ben momenteel een paar uur verwijderd van waar ik in de gelegenheid ben om dit zelf te checken.

Verdelerkap en rotor zien er goed uit. Geen nattigheid ofzo..maar ze zijn zeker niet nieuw.

Gereedschap dat ik tot mijn beschikking heb is vrij minimaal te noemen. Gelukkig zit er verderop een automaterialenhandel waar ik wat kan halen. Ik heb al een bougiesleutel uit elkaar laten spatten.

Ik had graag geprobeerd hem aan te slepen maar er zit een wielklem op (lang verhaal.. misschien leuk voor rond het kampvuur 15 januari). De wielenklemmer had vandaag vrij.. misschien dat ie er morgen af kan.

Profiel  
 
h0mp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009

- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Gepost: 07 januari 2011 11:32 PM
  [ # 4 ]

@basisbix: Het betreft een andere. De Cannes staat hier ook en fungeerd zo een beetje als acculader.

Profiel  
 
h0mp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009

- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Gepost: 08 januari 2011 05:48 PM
  [ # 5 ]

In alle vroegte ontklemd, 5 meter slepen en draaien. Hardstikke goede auto is het overigens. Er zijn een paar kleine dingetjes kapot.. schakelaartje en ruitewissersproeier. Gaaf ding is het!

Profiel  
 
Gepost: 08 januari 2011 06:29 PM
  [ # 6 ]

Conclusie???

Brakke startmotor?  huh

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 08 januari 2011 06:47 PM
  [ # 7 ]

Benzine, vonk, lucht. Dat OK, dan verder zoeken.

Als ik het zo lees verdenk ik de ontsteking(smodule), maar het blijft raden zo.

In principe start je een 1400 handchoke zo:

Niet aan het gaspedaal zitten.
Choke uittrekken.
Starten, auto hoort snel aan te slaan.
Choke bijregelen tot de auto netjes loopt.
Gaan rijden, choke rustig telkens een stukje terug duwen.
Een goede 1400 hoef je niet lang te choken, en bij warm weer zelfs helemaal niet.

Succes.

Profiel  
 
h0mp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009

- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Gepost: 08 januari 2011 07:10 PM
  [ # 8 ]

Niks mis met de startmotor..die gaat goed.
De auto heeft meteen een aantal uren snelweg voor z’n kiezen gekregen en zich goed gehouden. Het klinkt wat anders dan de Cannes met z’n injectie maar doet er niet voor onder.

Onderweg een paar keer gestopt en met een warme motor moet ik toch minimaal 2 seconden doorstarten voor er iets gebeurt.

Ontstekingsmodule? ..heb ik geen idee van dus zou goed kunnen Smile

Ik zal binnenkort eens wat foto’s regelen van de auto.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 08 januari 2011 11:23 PM
  [ # 9 ]

In je eerste post heb je het over “natte” bougies. Dat duidt op een verzopen motor - ergo, hij staat niet goed afgesteld, of de vonk komt er niet.

Nogmaals, het blijft raden zo.

Als je dan toch op het wilde af wat wil doen, dan kun je verdelerkap en rotor eens vervangen. Kan maar zo alle verschil maken, is niet duur, en nieuw altijd beter dan sleets Very Happy

Profiel  
 
Gepost: 09 januari 2011 01:56 AM
  [ # 10 ]
Hilko16TZI schreef:

In je eerste post heb je het over “natte” bougies. Dat duidt op een verzopen motor - ergo, hij staat niet goed afgesteld, of de vonk komt er niet.

Is goed mogelijk. Was ook mijn eerste gedachte, echter toen kwam hij hiermee:

h0mp schreef:

5 meter slepen en draaien.

Gaat de ontsteking ineens wel goed werken als de auto wordt gesleept? Is dat logisch?
Maar inderdaad, altijd heel lastig dit via een forum op te lossen.  huh

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 762
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 09 januari 2011 12:34 PM
  [ # 11 ]

startprocedure bij warme motor is toch ook anders dan bij kouwe motor? Ik kan me herinneren dat er in mijn instructieboekje voor carburateurmotor zoiets stond als bij warme motor eerst gaspedaal een keer intrappen en dan starten o.i.d. (ik denk niet dat je het gaspedaal moet blijven intrappen tijdens het starten Smile )

Profiel  
 
Gepost: 09 januari 2011 01:22 PM
  [ # 12 ]

Gaspedaal één keer intrappen bij koudstart deed ik altijd bij mijn auto met carb die was uitgerust met automatische choke.
Maar da’s iets heel anders!

Warm zou ‘ie zo moeten starten, hooguit wat gas bijgeven als de auto net loopt, maar ook dat zou eigenlijk niet moeten hoeven.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 09 januari 2011 03:44 PM
  [ # 13 ]

batterij vervangen.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 09 januari 2011 03:55 PM
  [ # 14 ]

Bij een verzopen motor het gaspedaal geheel intrappen en starten. Dit maximaal 3 keer doen. Is de motor koud, dan met half choke zonder gas te geven en bij warme motor nergens aankomen, behalve contactsleutel om te starten.

Zweven is leven

Profiel  
 
h0mp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009

- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Gepost: 09 januari 2011 06:03 PM
  [ # 15 ]

heh.. batterij vervangen.

Nou ja vanochtend even getest en meteen starten hoor.
Soms heeft ie iets langer nodig maar het is toch goed gegaan vandaag.

Misschien is het volgende voorgevallen:
Vrijdag motor verzopen.
Zaterdag niet meer. Ik had hem nog even geprobeerd te starten maar dit ging niet vlot en de accu was zowat weer leeg. Amper 5 meter slepen en aanslaan.

Een paar dingetjes die ik vandaag nog opmerkte:
LHM lekkage bij de voorraadbol. Als je er voor staat dan zit rechts van de bol, volgens mij, een aansluiting voor een retourleiding. Deze leiding gaat naar het voorraadvat. Daar ergens lekt het wat.
Wiellager rechtsachter. Ik hoor wat razen daar.. als ik een bocht naar links neem dan hoor je het niet meer.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook