Saxo 1100 cc bj 01/1999Kop eraf?
Saint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 06 januari 2011 01:05 PM

Hallo,
Ik heb een Saxo waarvan zeer waarschijnlijk de cylinderkop pakkin vervangen moet worden.
Het koelwater verdwijnt en er is veel bruin/witte prut onder de oliedop.

Ik heb in dit forum gelezen dat deze job met een beetje handigheid zelf te doen is.
Vervangen moeten: dichting(en), klephoedjes, distributie riem, vloeistoffen, kopbouten en eventueel ook de waterpomp, ben ik iets vergeten?
Ik ben ook opzoek naar merktekens en aanhaalmomenten.
Is er iemand die deze info zou kunnen geven?

mvg

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 januari 2011 02:40 PM
  [ # 1 ]

Spanrol vernieuwen en controleren of de kop nog vlak is. (<0,05 mm) Als de kop eraf is de cylinderbussen borgen. Schroefdraden in blok zuiveren met tap M10x150. Aanhalen vanuit het midden, spiraalsgewijze naar buiten (zpals altijd bij citroën) Aanhaalmoment: alle bouten 20Nm, daarna in dezelfde volgorde 240 graden verder draaien. Er is bij de boekhandel een vraagbaak te koop van Olving. De gegevens hierboven zijn uit de vraagbaak 1996-1999, voor de motor TU1M+.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 januari 2011 02:57 PM
  [ # 2 ]

Ik zou zeggen, begin met de investering in een vraagbaak/WPH.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Saint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 06 januari 2011 07:20 PM
  [ # 3 ]
jantje1948 schreef:

Spanrol vernieuwen en controleren of de kop nog vlak is. (<0,05 mm) Als de kop eraf is de cylinderbussen borgen. Schroefdraden in blok zuiveren met tap M10x150. Aanhalen vanuit het midden, spiraalsgewijze naar buiten (zpals altijd bij citroën) Aanhaalmoment: alle bouten 20Nm, daarna in dezelfde volgorde 240 graden verder draaien. Er is bij de boekhandel een vraagbaak te koop van Olving. De gegevens hierboven zijn uit de vraagbaak 1996-1999, voor de motor TU1M+.

THX voor de info. Als we de wagen willen houden zullen we idd een kleine investering moeten doen in een vraagbaak.
De vraag is dan ook of iemand deze job al uitgevoerd heeft.
Ik heb bv het idee dat het blok aan de linker zijde opgehangen is aan de cylinderkop?
Zijn er merktekens aanwezig op de krukas/ rol zodat ik hem op zijn bdp kan zetten, of kan ik beter afgaan op een merkteken op de nokkenas?

mvg
Jan

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 januari 2011 12:14 AM
  [ # 4 ]

Pen in vliegwiel en pen in nokkenastandwiel. Zie olving. Kleine investering. <1 tankbeurt!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 07 januari 2011 12:49 AM
  [ # 5 ]

Best ook nieuwe kopbouten steken om problemen te vermijden.
Hier heb je een digitale service manual.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/194998/

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 januari 2011 03:21 PM
  [ # 6 ]

Ik krijg bij die link de melding dat ik niet geautoriseerd ben. forumhome/moderators/blacklist.????

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 08 januari 2011 06:13 PM
  [ # 7 ]

even link gezet in je pb

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 januari 2011 07:14 PM
  [ # 8 ]

Dank je!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook