met een schakelaar op het dashbord wil ik de ventilatoren zelf kunnen aanschakelen voor wanneer ik bijvoorbeeld in de file sta. Nu heb ik een draad gemaakt die de koperen sensor die in de radiateur zit geschroefd doorverbind met de schakelaar ertussen. Nu test ik de schakelaar en het werkt niet. De ventilatoren gaan zelfs niet draaien wanneer ik de sensor met een klein dradje kortsluit, het relais schakeld wel in. Wanneer ik de sensor kortsluit met een klein draadje en het contact staat aan, schakeld het realais niet in???
wie begrijpt hier iets van?
nu dacht ik ook om wat beter te kunnen meten de relais iets beter bereikbaar te maken, maar hoe kom je daar bij, eerst de oliekoler demonteren?
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Rechter spatbord eraf. Dan kan je er prima bij.
Als doorverbinden van het thermocontact het relais laat klikken, maar er verder niets gebeurt kan het zijn dat:
a/ het relais toch niet goed werkt. (secundaire circuit)
b/ De disjoncteur 31 kapot is.
c/ Er iets mis is met de ventilateurs, maar het lijkt me sterk dat beide kapot zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wellicht is het relais contact smerig. zou de 2 draden eens van het relais los kunnen trekken en vervolgens door verbinden. Je zou ook rechtstreeks spanning op de ventilatoren kunnen zetten om te zien of ze het uberhaubt doen. De pennetjes van de relais (in jouw geval dan die van het maakcontact) willen nogal eens corroderen.Rechtervoorspatbord eraf werkt wel zo makkelijk.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik ga alles eens goed doormeten. Ik zie dat het misschien ook een goed idee is om alle relais te vervangen voor nieuwe
mijn vraag is wat is precies de functie van de: b/ De disjoncteur 31.
Zal ook het linker (toch) spatbord verwijderen.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die schakelt de fans uit bij 70 km/h geloof ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
slaan ze dan aan boven de 70 km?
over de disjoncteur 31 wil ik wel meer weten, weet er iemand wat de preciese functie is?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Spatbord verwijderen hoeft helemaal niet ,
de twee M7 boutjes los en de hele set relais kan zo gelicht worden .
Nummer 31 is een thermische zekering enkel voor de fans .
Switch 21 schakelt inderdaad de ventilators bij een bepaalde snelheid uit .
Maar enkel als deze geactiveerd zijn door de airco schakeling ,
die bediend namelijk relais 57 die op zijn beurt relais 33 activeert .
Dit systeem heeft geen invloed op de temperatuur sensor in de radiator , die gaat altijd ( relais 33 ).
Alle relais vervangen en gelijk de bedrading bekijken ( vernieuwen ) is zeker aan te raden .
Als je de boel wat beter wil beveiligen kan ik je een reeks zekeringen aanbevelen
ipv die thermische ( schijn ) beveiligingen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:Switch 21 schakelt inderdaad de ventilators bij een bepaalde snelheid uit .
Walter
Ok, ik heb 31 en 21 weer eens verwisseld. Ik moet echt wat minder gaan zuipen geloof ik…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
spatbord hoeft er inderdaad niet af. heb relais rails losgechroefd en naar boven gehaald. Twee stekkers waren/zijn afgebroken. Maak wel eerst de twee draadjes los van de claxon die weer onder de relais zit anders wil de kabelboom niet naar boven. De claxon ook maar even naar boven gehaald. Er zit een oliedopje op, iedere maand bijvullen staat er op. Ik denk dat dat al 40 jaar niet gebeurd is, zal er een beetje naaimachine olie in doen.
volgende keer het spul weer in elkaar en kijken of alles gaat werken
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die klaxon moet je even uitelkaar halen. Het oliedrupje komt in een watje dat vet blijft en zo de lucht filtert. Als je het bovenste deksel eraf trekt kan je alles netjes schoonmaken en inolien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bedrading naar relais eens goed bekeken, van sommige draden (grootlicht) valt de isolatie er zo af en ligt de kabel bloot, komt misschien door hete lucht vanaf oliekoeler.
alle pluskabels ok, ventilatoren draaien nog niet, wel wanneer ik de aarde direct verbind met de accu, iets mis met de aarde dus, volgende keer verder.
grootlichtdraad direct onder relais vervangen, zwak punt, plastic was verpulverd, misschien geldt dit ook voor andere sm’s.
ventilatoren draaien weer. (ventilatoren zijn trouwens geaard op de dynamo.)
ook dashboard open gehad om km tellerkabel los te halen en km teller te smeren, naald stond te trillen.
Nu doen de electrische ramen en de binnenventilator het niet meer, ergens een stekkertje vergeten? misschien weet iemand welke, anders weer een lange spuurtocht
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Thermiek 32 of relais 34 even nameten .
Is er een extra massa kabel tussen alternator en bevestigingsbout versnellingsbak ?
( originele modificatie )
Ook was er aangeraden om de relais voor de ventilatormotors te ontdubbelen
( één relais per fan )
als je wil zoek ik die memo wel even op .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Om in het verlengde van deze materie te blijven: de vorige eigenaar van mijn SM heeft de schakeling gewijzigd en de drukschakelaar 21 verwijderd. Maar ik wil de boel weer in ere herstellen en zoek nog zo’n drukschakelaar 21. Daarbij komt dat ik het relais 57, dat bij deze schakelaar hoort niet kan vinden. Kan iemand helpen door te zeggen waar ik dat ding kan vinden? Volgens tekening zou ik zeggen tussen de stekker 35 op linker voorspatbord en de relaiskasten….
Ik werk toe naar een schakeling zoals deze hier al een keer is gepost waarbij ik een thermocontact 19 neem met twee standen. Koude stand en de airco aan: de fans in serie laat draaien. Warm dan paralel. En mogelijk nog een nadraai stand bij het uitzetten.
Maar goed, vooralsnog kan ik dat hele relais niet vinden, graag jullie advies (alhoewel het wel wat stil is op het form de laatste tijd)
Bijna goed….....
Volgens tekening zou ik zeggen tussen de stekker 35 op linker voorspatbord en de zekeringhouders….
Hier is hij (relais 57) al vervangen door een blauwe hella….........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.