Duur genoeg zullen we maar zeggen
Wat betreft de plaatsing, het is in de eerste plaats om de motor voor te verwarmen en dan is die plaats juist zeer geschikt, leuk is en bijzaak dat ik de auto ook kan voorverwarmen…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Deze kachel is niet bedoeld om de motor voor te verwarmen.
Citroen!
want?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
...het is een kachel die de lucht verwarmt. Geschikt om het interieur te verwarmen dus.
Citroen!
Driverd heeft gelijk, een dergelijke kachel is voor het interieur en moet dan ook geplaatst worden in de ruimte onder de paravaan. M.a.w. daar waar het ruitenwissermechaniek ook zit. Wil je een verwarming voor de motor, dan moet je toch een defa-verwarmingselement aanschaffen. Het element voor de Berlingo HDI 2.0. komt dicht in de buurt die voor de GS destijds geleverd werd.
teveel citroenen
Tja, daarover ging dit topic nou juist.
Hebben jullie de voorgaande pagina’s en documenten gelezen? Met name de Franstalige PDF’s?
Dan zul je zien dat het wel degelijk een reele optie is dat het wel werkt. En de kachel zelfs in de paravan, knappe jongen als je hem daar in krijgt en ook nog goed en langdurig kan laten werken
Aangezien het op een zelfde manier als accessoire is geleverd lijkt me het dat het best wel zin heeft, al ben je waarschijnlijk toch meer voor Air-france aan het stoken.
Ik ben van mening dat hij qua werking niet afwijkt van de Schneebelli Chaubaud B2C, dus de tijd zal het leren. Anders heb ik simpelweg de luxe van een warme ontdooide auto als ik naar mijn werk rij
Uiteraard zijn olievoorverwarmers een stuk efficienter, maar die heb ik nog niet gevonden op benzine…
DriverD schreef:Er was een reden dat de kachel zp dicht mogelijk bij het schutbord geplaatst werd: De warme lucht heeft anders te veel kans om af te koelen.
Kan die kachel niet op de plaats van de slinger (op de rechter subframepoot dus)?
overigens past dat wel, al zitten je aan- en afvoer slangen van de verbrandingskamer dan wel grandioos in de weg….
Waar Wim het over heeft is een thermisch element wat tegen het carter is aangeklemt met warmte geleidende pasta. Ze zijn er tussen de 400 en 1530 watt. Daarmee kan je dus je olie voorverwarmen in het carter. Dit is uiteraard de meest efficiente en effectieve manier om olie warm te krijgen maar daarmee ben je wel afhankelijk van een stopcontact naast je auto. Een luxe die ik in elk geval niet heb naast mijn auto… en al helemaal niet als ik op mijn werk ben of bij de supermarkt om de hoek sta.
Daarom zou ik dit pas inbouwen als ik ook echt een stopcontact naast mijn auto kan aanleggen.
Die fabrikant heeft ook “dompelaars” welke je in de motor kunt stoppen. Die van de Audi 100 bijvoorbeeld: http://www.defa.com/doc/300/393.pdf, of de volvo 440: http://www.defa.com/doc/300/359.pdf.
Dit lijkt mij nog wel realistisch toepasbaar op de GS zonder al te veel gedoe (aangenomen dat je je blok op de werkbank open hebt liggen ). Maarrr dit zijn dompelaars voor koelvloeistof, ik weet niet hoe deze reageren op olie.
Die Wim voorstelde zou opzich wel passen, maar dan zul je hoe dan ook iets moeten knutselen aangezien daar niets zit om hem goed te kunnen klemmen. Deze bijvoorbeeld: http://www.defa.com/doc/800/3887.pdf (of http://www.defa.com/doc/800/2887.pdf) beide voor olie voorverwarming. Op de zijkant tussen verwarmingstunnel op het blok? Wie wil er eens een mail aan wagen?
Misschien voor de handige Harry: http://witgoed-apparatuur.marktplaats.nl/waterkokers/410427218-wintersport-dompelaar-mee.html
nog geen stap verder met de montage, maar wel nog even zitten kijken naar meer info:
Bron: http://www.gs-gsa-ig.de/
Deze benzinekachel zou nou toch flink moeten fikken met dit weer!!
+20 als je ‘smorgens instapt?
Of is t spul in een hoek beland?
Gr. wim.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik vrees dat het inderdaad in de hoek is beland, wat vaak gebeurd met zulke projecten.
In de luchtvaart vliegt met ook met luchtgekoelde boxer motoren, die kunnen het toch ook onder controle krijgen? Je moet simpelweg hun simpele koelingsmethode overnemen. Iets wat de Kever in zekere mate ook gekopierd heeft.