Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Volgens mij is de code K6 gebruikt bij een motor met ongeregelde katalysator. Dus zonder Lambda-regeling.
Een keer alle stekkers en massa-aansluitingen goed schoonmaken en je luchtslangen nakijken, kan bepaald geen kwaad en sinds het geklooi met m’n 16V weet ik hoe belangrijk schone en goed vastzittende stekkers zijn. Als ik dat eerder had gedaan, had het me waarschijnlijk het geld voor een andere luchtmassameter, nieuwe gaskleppositiesensor en koelvloestoftemperatuursensor bespaard. Als je zeker weet dat alle stekkers en slangen deugen, kun je verder gaan zoeken. Bijvoorbeeld door een, waarschijnlijk aanwezige ECU eens te laten uitlezen.
Belangrijkste vraag: welke motor zit er nu eigenlijk in. Kenteken of ORGA-nummer zegt niet alles. Net als in mijn GTi kan er ooit een andere in zijn gezet.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Hilko16TZI schreef:Hallo jacobaco,
leuk dat je zo’n BX enthousiast bent.
Vervelend dat je auto een probleem heeft.Goed, dat waren de beleefdheden. Ik zie aan je reacties en je foto’s dat je nog niet veel weet van auto’s in het algemeen en van BX-en in het bijzonder. Mijn tip: regel eerst eens een goed werkplaatshandboek, ga daarin neuzen en zoek onderdelen aan de hand van het boek op in de auto. Ga dan gestructureerd te werk. Eerste vraag bij motorstoringen is: krijgt ie benzine, krijgt ie lucht en geen valse lucht, krijgt ie vonk. Als dat allemaal goed is ga je verder zoeken.
Nu ben je er maar naar aan het raden, hetgeen op z’n zachtst gezegd de boel niet beter zal maken. Verder maak je onderdelen open die je NOOIT mag openmaken als je niet weet wat je doet. Duidelijk voorbeeld is je luchtweger, waarvan jij denkt dat het de ontstekingsmodule is. Kom je er echt niet uit, vraag dan of iemand van hier met je wil meekijken.
Bovenstaande is niet lullig bedoeld, dus vat het alsjeblieft ook niet zo op!
Succes.
bedankt voor je adviezen
klopt ik ben geen monteur, maar bouwkundig tekenaar
en ik heb deze Bx gekocht omdat ik een goedkope sportive pekelauto wilde, rij normaal motor
(verkoop hem ook weer in maart denk..)
en ik dacht ik vraag het ff hier, want er zitten vast mannen met meer ervaring met bx,en
en van die luchtmassa meter, zat het kapje los, heb het niet gesloopt ofzo
heb hiervoor een 306 S16 gehad, en daar zat zoiets niet (of ergens anders, was me niet opgevallen, heb daar namelijk een K&N filter in geplaatst)
maar bedankt voor je adviezen, ik breng hem morgen naar de garage, die kijken er naar
ps hoe kan je de topic titel wijzigen?
bearwil schreef:Een keer alle stekkers en massa-aansluitingen goed schoonmaken en je luchtslangen nakijken, kan bepaald geen kwaad en sinds het geklooi met m’n 16V weet ik hoe belangrijk schone en goed vastzittende stekkers zijn. Als ik dat eerder had gedaan, had het me waarschijnlijk het geld voor een andere luchtmassameter, nieuwe gaskleppositiesensor en koelvloestoftemperatuursensor bespaard. Als je zeker weet dat alle stekkers en slangen deugen, kun je verder gaan zoeken. Bijvoorbeeld door een, waarschijnlijk aanwezige ECU eens te laten uitlezen.
Belangrijkste vraag: welke motor zit er nu eigenlijk in. Kenteken of ORGA-nummer zegt niet alles. Net als in mijn GTi kan er ooit een andere in zijn gezet.
waar staat die ORGA nummer?
op me papieren staat wel
code 00CITR-61761539
kenteken is XD 91 HN
Het ORGA nummer staat in de voorstijl van de bestuurdersdeur vlakbij het scharnier. Zet in elk geval die afdekking van de luchtmassameter even goed vast, desnoods met gaffatape op alle randen. Dat ding houdt absoluut niet van binnendringend vocht. Het beste is inderdaad om de garage maar even te laten kijken welke foutmeldingen je ECU geeft. Zegt overigens niet alles. Bij mijn 16V wees de foutmelding op de LMM, heb die vervangen, maar het hielp weinig. Uiteindelijk bleek het schoonmaken van de stekker van de ontstekingsmodule en het met tape goed vastmaken van de stekker aan de lmm de oplossing. Die was zelf dus niet kapot, maar de stekker zat veel te los.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Oh ja, de topic titel kun je veranderen door bij de allereerste post op wijzig te klikken.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
nou probleem is opgelost
was een slangetje die los geschoten was van de luchtmassa naar de koude start meter of zo iets
was mij niet opgevallen, maar hij loopt nu weer als een zonnetje
maar heb een mooie CX GTI turbo gezien, ff een paar spaarvarkens plunderen…...
Luchtslangen en stekkers zijn inderdaad vaak de oorzaak van dit soort problemen. Een een mooie CX GTI Turbo is natuurlijk wel heel erg aantrekkelijk, maar voor een echt goede zul je wel een paar spaarvarkens moeten ontspekken.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
rare vraag
hoe verwissel je een wiel bij een bx
ken je deze gewoon opkrikken?, of moet je de auto eerst op de hoogste stand zetten??? en dab opkrikken?
en heeft er iemand een PDF of een link naar digitalen bestanden van oude folders van een BX en een CX?
heb geen folder waar de cx gti turbo in staat
(wel van de ax zx enz.. dus na 1990 )
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Auto in de hoogste stand. Dan wielbouten een beetje lossen. Dan verder opkrikken. De rest lijkt me duidelijk.
Hilko16TZI schreef:Auto in de hoogste stand. Dan wielbouten een beetje lossen. Dan verder opkrikken. De rest lijkt me duidelijk.
dank u