Hallo iedereen, ik ben hier nieuw op het forum. Ik heb sedert enkele dagen mijn C4 grand picasso exclusive in mijn bezit. Ik heb het voertuig niet nieuw gekocht maar tweedehands. Hij is van bouwjaar 08/2007.
Nu had ik graag de originele hoofdsteunen vervangen door hoofdsteunen met ingebouwde dvd spelers. Ik heb deze uit mijn vorig voertuig uitgehaald om te trachten ze in deze in te bouwen.
Nu heb ik echter enkele vragen.
Kan ik met de bekabeling zomaar door de achterzijde van de zetel zonder enige kabels te raken die er al in zitten? Er zit namelijk stoelverwarming in en is elektrisch verstelbaar.
Als ik de kabels door de zetel naar beneden heb gekregen wou ik deze aansluiten op de 12V stekker of de sigaretten aansteker van het voertuig. Ik had deze graag rechtstreeks hier op aangesloten zodat er geen kabels meer zichtbaar zijn.
Is de console die tussen de zetels zit vooraan gemakkelijk te demonteren om de aansluitingen hierop vast te solderen?
In mijn vorige voertuig was dit kinderspel daar er niet moest gekeken worden naar de zetels en de aansluiting voor 12V er gewoon uit te trekken was en terug in te steken met de gesoldeerde kabels.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Allereerst welkom!
Ik weet niet precies hoe die bekabeling in de stoelen getrokken is, maar het lijkt me idd verstandig om dat voorzichtig te doen. Houdt er verder rekening mee dat de 12V aansluiting tussen de voorstoelen geschakeld is en dus bij contact af niet werkt. De 12V aansluiting in de kofferbak doet dat wel.
Bedankt voor uw reactie, ik ben er van op de hoogte dat de aansluitingen vooraan geschakeld zijn maar ik zie helemaal geen mogelijkheid om de kabels netjes weggewerkt naar de koffer te krijgen dus zal het maar op de geschakelde moeten zijn.
Ik ben aan het proberen om de hoofdsteunen te plaatsen doch geraakt niet door de zetels. Is er iemand die weet of de klaptafeltjes achteraan de zetels kunnen verwijderd worden en zo ja hoe dit moet. Misschien dat het dan wel lukt en dat ik dan een zicht krijg binnen in de zetel om zo de kabels naar beneden te krijgen.
Ook ik weet niet hoe je ze moet verwijderen.. Ik heb al veel geprobeerd.. MAAR….
kijk eens bij http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205532/ ik heb hier een reactie geplaatst hoe ik het nu uiteindelijk heb gedaan..
Ik ben er redelijk tevreden over. Ze doen het nu in ieder geval…
Ik ga nu verder kijken hoe ik het netter kan maken en evt. uit kan breiden met mogelijk een videoswitcher / mediaspeler (harddisk) voor in de auto…
Dit alles in een middenconsole die ik nog wil gaan zoeken / maken… om het geheel in op te bergen…
succes iedereen.
groeten,
Carlo
Hallo,
Ik heb verschillende threads gelezen over DVD- spelers in een hoofdsteun en het aansluiten daarvan voor in mijn C4GP. Hierbij wil ik wat fotos posten van mijn ervaringen. Ik heb recent een 2-tal DVD-spelers incl. scherm in de hoofdsteunen gekocht en geplaatst. Mooie prijs en goede service bij Car-electro.nl De kabels komen uit de 2 standaard pijpjes die aan de hoofdsteun zitten (ik meen dat deze pijpjes 10 of 12mm doorsnede hebben). Deze maat is te klein voor de gaten in de standaard Citroen C4GP stoelen. Dus ik moest de 14mm pootjes gebruiken (die er gratis bij geleverd werden, terwijl andere sites er grif € 20,- per 4 voor vragen) Deze 14mm pijpjes schuif je over de 10/12mm pijpjes heen en in z’n geheel in de stoel. Op dat moment zat het naar mijn idee nog niet helemaal stevig en heb ik zwarte isolatietape om de 14mm geplakt, ter hoogte waar hij de stoel in gaat. Hierdoor zitten de pijpjes klem in het gat. Je kunt de hoofdsteun niet meer in hoogte verstellen dan (in theorie zou dat kunnen met de pijpjes zonder tape, maar aangezien het allemaal universeel is en niet specifiek citroen, vond ik het niet stevig genoeg en de hoofdsteunen stel ik in mijn geval 1 keer in.
Nu komt het aansluiten van het geheel. Dit ging wonderwel heel goed. Ik heb geen klaptafeltjes aan de achterzijde van de stoelen, gewoon een kunststof plaat. Deze heb ik niet verwijderd. Ik heb mijn hand tussen de stoffen bekleding en de kunststof kap kunnen steken en al snel voelde in de uiteinde van de kabels. Dit zijn kleine s-video achtige stekkers die weer op een andere kabel dienen te worden aangesloten.
De 2 schermen hebben elk hun eigen voeding (compleet afgezekerd met elk eigen zekering). Beide voedingskabels heb ik bijeengeknoopt en permanent vastgemaakt aan de rechter 12V aansluiten in de middenconsole. Om bij de draden te komen aan de onderzijde van de stekker, heb ik wel mijn complete middenconsole bij de versnellingsbak moeten demonteren. Eerst de kap van de versnellingspook hoes, dan de kunststof kap daaronder en ten slotte de laatste kap aan de onderzijde. Hierdoor kon ik de liggende middenconsole (nadat er 3 schroeven uit waren), voor een deel optillen en de 12V aansluiting demonteren. De verschillende voedingskabels en video-in en out kabels heb ik onder de rechter passagiersstoel gemoffeld.
Ik heb ook een rood-wit-geel kabel lopen van het rechter scherm naar het linkerscherm. Deze liggen onder de matten set, waardoor er niemand last van heeft. Hierdoor is het rechter scherm een “master” en het linker “slave”. Elk scherm heeft z’n eigen DVD speler, maar ik kan ook een DVD in het rechterscherm afspelen en dan op het linker scherm AV-in selecteren en dan krijg ik het beeld wat rechts gespeeld wordt.
Tevens heb ik een mediaplayer op 12volt aangesloten die ik nog op de vrij video-in (rood-wit-geel tulp stekker)van het rechterscherm heb aangesloten. Dit werkt ook goed, echter ik kan dit beeld niet doorzenden naar het linkerscherm. Bij navraag bij de leverancier, is dit ook niet mogelijk, alleen het DVD beeld wordt doorgezonden. Het probleem kan wel worden opgelost door het uitgaande signaal van de mediaplayer te splitsen naar beide schermen, echter dan kan ik de master-slave constructie voor de DVD’s niet meer hanteren.
Dichte toestand, waarbij de hoes is dichtgeritst.
De flap is open, het 9 inch scherm is volledig naar binnen gedraaid (goed beschermd). Je kijkt nu tegen de klep aan, waar de DVD achter zit.
Scherm omgedraaid
Werkend!
De bijgeleverde infrarood koptelefoons moet ik nog uittesten.
De vakantie kan beginnen!!!
Update (10-1-11):
Inmiddels heb ik via een videoschakelaar (http://www.allekabels.nl/na/0/416/Video-Schakelaar.html) en wat verdeelplugjes, zowel het beeld van de mediaplayer als het beeld van de “master” DVD speler op het linkerscherm kunnen krijgen. Nu werkt alles naar mijn zin.