automaat valt uit bij xantia
michel tulp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 22 december 2010 06:42 PM

Mijn automaat doet raar: als ik start en trek hem in D, dan pakt hij normaal op. 3-4 seconden later draait de motor en heb ik geen aandrijving.  Het is een ZF4HP14 bak en er zit genoeg olie in.  Boven het maximum.  Het is eigenlijk spontaan gekomen, zonder aanleiding. Na een tijd te hebben gestaan doet hij het weer normaal en schakelt als fabrieksnieuw.  Na 50 km begint het weer opnieuw.
Wat kan dit zijn?

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 23 december 2010 09:22 PM
  [ # 1 ]

Ik zou direct het teveel aan olie aftappen! Dat is erg slecht voor de bak. Als de boel warmer word, stijgt het niveau ook nog eens, misschien vandaar de problemen. Wel pijlen met draaiende motor, maar dat wist je hoop ik al. Eens olie verversen kan natuurlijk ook nooit kwaad.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

michel tulp
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 januari 2011 09:37 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de reactie.  Het probleem is ontmaskerd: een niet zo belangrijk onderdeel is vermalen en het gruis heeft de filter verstopt.  Zo kon de pomp geen olie meer aanzuigen voor de omvormer te voorzien van olie.
Het filter schoongemaakt en het probleem was verholpen. De bak schakelt weer als nieuw.
Natuurlijk nieuwe olie erin.

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten

Gepost: 09 januari 2011 10:22 PM
  [ # 3 ]

Een niet zo belangrijk onderdeel? De achteruit versnelling oid? Zitten er ook niet belangrijke delen in zo’n bak? Of was het het pijlstokje?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

michel tulp
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 januari 2011 10:22 AM
  [ # 4 ]

Welk onderdeel het is (was), weet ik niet. Alles funtioneert zoals het hoort. alle vooruit en achteruitversnellingen. de kickdown. het schakelt soepel op en neer. geen malende geluiden.
Dus op basis daarvan een niet zo belangrijk onderdeel.  Wel heb ik een bout in het carter gevonden en is was de bak met vloeibare pakking dichtgemaakt.  Ik mag dus veronderstellen dat het door een beunhaas is opengemaakt en dat daarbij iets is foutgelopen.  De auto heb ik overigens vorige maand gekocht voor een prikkie omdat de bak het niet deed. Het heeft me nu 30 euro aan olie, 5 euro aan pakkingen en een paar uur werk gekost.  Niet zo slecht dus.

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten

Gepost: 10 januari 2011 10:49 AM
  [ # 5 ]

Zeker niet slecht, lekker gaan genieten!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook