ZX houden of Xsara kopen: wat is wijs ?
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 03 januari 2011 11:53 AM

Wat is nu wijs ????? Doorrijden met de ZX of toch een Xsara kopen. Ik kom er zelf niet helemaal uit, dus ik gooi mijn overpeinzingen maar even op het forum….

Ik heb mijn ZX diesel nu bijna 3 jaar en heb er zo’n 75.000 km. mee gereden; rijd zo’n 25.000 km/jaar. Behalve normaal onderhoud geen enkele reparatie gehad. Er staat nu 325.000 km. op de klok en hij tokkelt nog vrolijk verder, al moet ik er de laatste tijd wel eens wat olie bijgooien (liter op de 10.000 km.). In februari moet hij gekeurd worden en is hij aan een grote beurt toe. De uitlaat is bij de kat. al eens gelast en begint weer te brommen. De banden zijn nog goed en de ditributieriem kan nog 35.000 km. mee. Wat nu te doen ? Een goede beurt en waar nodig oplappen/repareren òf omzien naar iets anders. Onder de Xsara-rubriek heb ik al verteld over mijn plannen voor de aankoop van een Xsara TD. Deze heeft net een distributiewissel en beurt gehad, is 3 jaar jonger en heeft een ton minder gelopen (en is luxer/veiliger/sneller, maar dat vind ik iets minder belangrijk). Kost me per saldo 2.000 euro, maar spaart me op korte termijn een beurt uit en op lagere termijn een distributieriem en ik denk dat ik wat langer vooruit kan. Hoe lekker de ZX ook rijdt, het houdt natuurlijk wel een keer op… Maar is dat nu al of moet ik nog één keer investeren, danwel het hoogstnoodzakelijke aan de ZX doen en maar zien hoe lang hij het volhoudt ??? Het bij te leggen bedrag is overigens niet het probleem.

Wat zouden jullie doen ?

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  

Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 479

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 03 januari 2011 12:25 PM
  [ # 1 ]

Hallo Gerben,

Doe je het onderhoud aan je ZX zelf of moet je dat laten doen?

Als je het moet laten doen zou ik voor de Xsara gaan
Als je een grote beurt aan de ZX moet laten uitvoeren en een nieuwe distributieriem dan ben je ook al een aardig bedrag kwijt.
Trek dat van die 2000 euro af dan heb je voor weinig toch een andere auto met veel minder kilometers

Maar goed, je moet doen wat je zelf het beste lijkt

succes er mee

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  

stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 03 januari 2011 07:17 PM
  [ # 2 ]

geen geld meer aan de zx besteden maar gewoon oprijden dan andere auto kopen die diesels zijn onverwoestbaar en 1 liter op 10000km da’s geen olie verbruik da’s gewoon de benodigde smering voor de auto.
je weet nu wat je hebt als je die xsara koopt ben je waarschijnlijk niet met 2000 euro klaar,een nw auto brengt vaak wel iets mee want de vorige eigenaar ruimt het niet voor niets op denk ik dan maar altijd.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 03 januari 2011 07:19 PM
  [ # 3 ]

Ik zou geen moment twijfelen en die 2000 euro op tafel leggen voor die Xsara.

Jeroen

Profiel  

G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 03 januari 2011 07:55 PM
  [ # 4 ]

Ik zou de auto laten beoordelen bij een garage om de op korte termijn te verwachten reparaties in beeld te krijgen en de kosten daarvan.
Kost misschien wat onderzoekkosten, maar vaak is de (juiste) keuze dan veel makkelijker!

Profiel  

dixie-delight
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110

Gepost: 03 januari 2011 08:33 PM
  [ # 5 ]

Persoonlijk zou ik het een goed moment vinden om over testappen naar de Xsara.
Rationeel gezien is de Zx niks meer waard als en 4a5 honderd euro.
In jouw geval is het denk ik slimmer om de doorontwikkelde variant van de Zx, ( de Xsara dus) tenemen.
Mischien net iets zuiniger, veiliger en een wat frisser en jongere verscheining.
Een Zx wordt nooit belastingvrij.
Dus ga eens kijken of de Xsara lekker zit,rijd enz.
Bevalt deze wagen???
Kopen, en weer lekker verder rijden.
Je valt het type, niet je Franse merk af.

Profiel  

APvD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187

Gepost: 03 januari 2011 08:41 PM
  [ # 6 ]

Xsara is ook heel fijne auto, het is net wat je wilt. Maar als je verwacht binnenkort toch wat kosten te krijgen en je bent niet net zo idioot (fijne auto hoor zo’n 16v, maar pure kapitaalvernietiging…) als ik dan koop je een Xsara. Zou wel eerst even gaan kijken en proef-zitten. Ik vind dat Xsara’s, vooral die Ligne Prestige uitvoeringen, nogal wel eens slappe stoelen hebben, een beetje uitgezeten zeg maar. Hebben de VTR modellen veel minder last van, maar daar is de bekleding weer sneller verminderd-mooi bij (diplomatiek gezegd, me dunkt).

Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 03 januari 2011 09:29 PM
  [ # 7 ]

Je zou de Zx eerst alleen eens kunnen laten keuren zonder grote beurt.
Kijken wat er evt. aan gebeuren moet.
2000 euro - (die kosten + de beurt) = ?
Het bedrag wat je dan waarschijnlijk nog moet bijbetalen is in mijn ogen die Xsara dubbel en dwars waard!

Jeroen

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8156

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 04 januari 2011 09:57 AM
  [ # 8 ]

Om even wat tegengas te geven: de vaste lasten van de Xsara liggen hoger dan die van de ZX. ook iets om rekening mee te houden. Je kan natuurlijk de emotie uitsluiten en alleen een financiële vergelijking maken.
Maar als die Xsara verder goed is dan is dat een goede aanbieding voor de staat waarin die verkeert.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

WaJo
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 389

- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Gepost: 04 januari 2011 12:13 PM
  [ # 9 ]

Destijds heb ik met mijn break TD doorgereden tot 360.000 km, daarna stond ik voor eenzelfde keuze. Maar toen was de distributieriem wel aan de beurt. Ik ben toen overgegaan naar een Xsara Break Hdi (laatste type) en dat is echt een fijne auto. Als ik zo lees in je bericht kan de distibtie nog een jaartje mee. Ik zou de zx laten keuren en kijken wat de kosten zijn om hem er door te krijgen. Als die acceptabel zijn zou ik er nog een jaartje mee doorrijden en onder tussen sparen en rond kijken voor een xsara hdi (type2) in een mooie uitvoering. Ten opzichte van de oudere TD vind ik persoonlijk de Hdi een hele fijne motor, die moderner, stille en zuiniger is.

Maar de belangrijkste vraag is volgens mij of je na 3 jaar ZX niet gewoon iets anders wilt. Vaak is het met auto’s namelijk rationeel/economisch gezien niet aantrekkelijk een andere auto te kopen maar ben je er misschien gewoon en beetje op uitgekeken. De vraag is dan of je het er €2000,—voor over hebt om een jongere modernere auto te rijden. 

Succes met je keuze.

(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}

Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos

Profiel  

GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 04 januari 2011 02:34 PM
  [ # 10 ]

Nou, ik ben er denk ik wel uit….. Vanochtend een lekke band gehad en wel zodanig dat de band vervangen moet worden. Het reservewiel is ook niet veel meer en de andere voorband wordt ook kaal, dus er zitten 2 nieuwe banden aan te komen. Even bij mijn garage geweest en die was duidelijk: ruim ‘m maar op. Nu 2 banden, in februari de keuring met ws. een nieuw uitlaatdeel en een grote beurt en over een jaar de distributie. Ik kan dat geld beter in de Xsara steken. Ik ga morgen weer naar de aanbieder en dan maar zien of we tot een prijs komen….

.... iemand nog belangstelling voor mijn trouwe ZX’je….???

Profiel  

GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 10 januari 2011 11:28 AM
  [ # 11 ]

De kogel is door de kerk en de Xsara staat voor de deur ! Dank voor het meedenken !

Profiel  

stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 10 januari 2011 01:42 PM
  [ # 12 ]

gefelicteerd ermee en ik hoop dat je er veil fijne en zorgeloze km’s mee mag gaan rijden.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 479

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 10 januari 2011 02:14 PM
  [ # 13 ]

Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.
En veel rijplezier er mee gewenst

foto?

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8156

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 10 januari 2011 02:17 PM
  [ # 14 ]

Mooi! En inderdaad, volgen er nog foto’s? Want daar zijn we gek op.
Veel rijplezier!

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook