Ik heb onlangs mijn AX verkocht en wil een Saxo kopen.
Koop ik beter een 1.4i of een 1.1i ? Ik wil het laatste type (vanaf medio 2000).
Wat is het verschil tussen beide motoren, behalve de cilinderinhoud en vermogen?
Verbruikt een 1.4 veel meer dan een 1.1?
Ik rijd weinig snelweg, meer 80 km weg en af en toe rijd ik lange stukken +/- 225 km enkele reis naar familie.
Waar let ik op bij beide motortjes? Ik heb een 1.4i VTS gereden waar de koppeling ‘wat hoog zat’.
Qua interieur weet ik al wat lekker zit en wat niet. De Saxo op zich vind ik erg lekker rijden.
De 1.1 vind ik al redelijk snel!
C1 Ambiance 2006
Als de 1.1i snel genoeg is voor je, en je niet van plan ben om vaak zwaar beladen (4 man in de auto), dan is dat de beste keuze, is ook zuiniger. Een hoog zittende koppeling is iets wat ik wel vaker merk bij een TU-Motor, zelfs in de C3 van mijn tante, welke slechts 30K heeft gereden.
De modellen met 1.4i motor, hebben vaak wel meer luxe, soms zelfs airco, wat geen overbodige luxe is met de steeds warmer wordende zomers.
Maak voorjezelf een afweging om het meeste waar voor je geld te krijgen, denk daarbij aan de luxe accesoires, km-stand en onderhoudshistorie.
Totaal aantal Berichten: 825
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
De 1.1 is een zeer betrouwbaar blokje, gaat lang mee en het verbruik is zeer gunstig. Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe zwaar je rechter voet is. Als je grotendeels 80km/h wegen rijdt en niet te vaak grote afstanden, dan is dit een prima keuze. Ga je meer grotere aftanden rijden, dan zou mijn keus toch een 1.4 zijn, ik heb er een in VTS gehad en als je een beetje rustig rijdt, haal je nog heel makkelijk 1:17. Wordt je rechter voet zwaarder, dan zal het op gemiddeld 1:15 uitkomen. Ook vind ik het belangrijjk, dat bij grotere afstanden het geluidsniveau aanzienlijk lager ligt in een 1.4, je hoort duidelijk verschil met de 1.1.
Succes met je keuze.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Ok. Duidelijk.
Nog 1 dingetje.
Er zat wat mayonaise onder de olievuldop bij het 1.4 motortje. Er is de afgelopen tijd korte afstanden gereden dus ik ga er vanuit dat dat de oorzaak is?
C1 Ambiance 2006
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Vaak is veel korte stukjes inderdaad de oorzaak van “mayonaise”. Vraag of je een wat langere proefrit mag maken, even schoon maken voor je weg rijdt en na de rit kijken of het er weer zit. Als het er weer zit, is waarschijnlijk de koppakking af. Hou ook de temperatuur goed in de gaten, die moet net onder het midden blijven staan.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Ik heb voor een 1.1 gekozen en wel onderstaande:
Krijg ik die spoiler er een beetje christelijk af denken jullie?
Verder is de auto voorzien van onderhoudshistorie vanaf km 0 ! Hij/zij rijdt lekker soepel en heeft zojuist onderhoud gehad en een nieuwe APK.
Ik ben blij
Morgen ophalen!
C1 Ambiance 2006
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ziet er keurig uit!!!
Veel veilige kilometers er mee!!!
Ruud
Merci. In het echt is hij ook erg netjes. Ik vond het een meerwaarde dat de vorige eigenaren de facturen van onderhoud zo netjes hebben bewaard.
Straks een paar dingetjes nog doen. Buy it, change it, make it your own!
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 10328
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi, hetzelfde bouwjaar als de mijne, maar 90.000km minder. Was het tegen het hoogst zichtbare bod? Dan heb je een goede aankoop gedaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee, ik heb er meer voor betaald. Biedingen op MP zijn vaak niet erg serieus.
Ik heb in ieder geval niet de vraagprijs betaald
C1 Ambiance 2006
Mooie en luxe Saxo, veel rijplezier ermee
Dat spoilertje, is volgen mij standaard ?
Afgezien daarvan, het is een bescheiden spoilertje in vergelijking met van die grote taartscheppen die je op bepaalde merken en modellen ziet. Ik zou het lekker laten zitten, als je in de auto zit, dan zie je het toch niet
Het was inderdaad een optie af-fabriek.
Ik moet er nog eens naar kijken hoe hij bevestigd zit. Als hij moeilijk te demonteren is laat ik hem zitten.
C1 Ambiance 2006
Saxo staat thuis! Rijdt lekker mensen en wat een luxe vergeleken met een AX
C1 Ambiance 2006