Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Gisteren na een kleine piep geconstateerd dat de remmen wel erg aan vervanging toe zijn. Ik rem nu zo ongeveer op ijzer (slik..). Bij het nakijken zie ik ook dat de remklauw er heel anders uit ziet dan bij een BX of Xantia. Het is mijn derde wissel inmiddels, maar wil toch even aan jullie vragen waar ik op moet letten bij de XM. En of jullie de zin en onzin van kopervet erbij willen vermelden.
BTW: wanneer remschijven vervangen?
Groeten
Fred
Se concentrer sur l’essentiel
Kopervet op de achterkant van de blokken doen, dat voorkomt piepen. Geen onzin, want het houdt ook stof weg dat piepen veroorzaakt. Voor de rest gewoon de klauw lekker schoon maken, alle troep er af halen. De schijven moet je vervangen als er diepe groeven in zitten, de rand veel dikker is dan het remvlak, dus de schijven versleten zijn, of je trillingen voelt bij het remmen.
Let er na het vervangen op dat je de rem niet onnodig ingedrukt houdt, anders krijg je direct kromme schijven.
Enne, de achterkant even ontluchten natuurlijk (toch? Is al een tijdje geleden…).
Succes
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik zou voor ook ontluchten.
Wim,
Disciplus Simplex
Voor het vervangen van blokken hoef je helemaal niet te ontluchten.
Aan de voorkant even opletten dat je handremkabel op spanning blijft en of hij na de klus nog steeds werkt.
Voorkant moet je de cylinders indraaien met een (willekeurig) stuk gereedschap, achter kan je gewoon met de waterpomptang indrukken (moet je wel ff de andere kant blokkeren)
Ouwe mopperkont
Die handremkabels moet je idd echt even op letten. Wat Mathijs zegt, dat die op spanning blijven, maar ook dat je ze uit de klauwen haalt. Als je dat niet doet en je klapt je klauw omhoog om de blokken eruit te wippen. Laat je ze erin zitten dan beschadig je de kabels…
Ik dacht er de allereerste keer niet aan en kon daarna ook nog een keer die kabel verwisellen en das best een rottig klusje.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Wat is dan de beste optie? Handrem controleren als de dame nog op bokken ligt?
Ik heb ditmaal niet gekozen voor HITEC of Bosch maar voor TRW (€59). Deze set wordt geleverd met slijtindicatie.
Se concentrer sur l’essentiel
Matthijs309 schreef:Voor het vervangen van blokken hoef je helemaal niet te ontluchten.
Dat klopt. Maar als je toch bezig bent is het een kleine moeite om het wel te doen. Zo nu en dan dat dode eind van de leiding doorspoelen kan geen kwaad.
Wim,
Disciplus Simplex
Klopt helemaal, zoals gezegd, het is al even geleden. Ik dacht even dat de achterklauwen open moesten. Niet dus.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
wimb schreef:Matthijs309 schreef:Voor het vervangen van blokken hoef je helemaal niet te ontluchten.
Dat klopt. Maar als je toch bezig bent is het een kleine moeite om het wel te doen. Zo nu en dan dat dode eind van de leiding doorspoelen kan geen kwaad.
Zeker waar maar dan moet je wel weten hoe
Ouwe mopperkont
Voor de ts dan, niet voor Matthijs, die weet het volgens mij heel goed hoe het moet
Auto in de hoogste stand, \nippel goed inspuiten met wd40 en voorzichtig open draaien met een dopje totdat ie gangbaar is. Dan een slangetje er op zetten met aan de andere kant een opvangbakje of leeg potje. Nippel open draaien met draaiende motor en remmen. Wachten tot er schone lhm uit komt en dan eerst de nippel dichtdraaien, daarna de rem los laten.
Rechts achter beginnen, dan links achter (officieel).
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Hedenochtend was mijn poging om de blokken te vervangen tevergeefs. De remschijf links heeft het nogal te verduren gehad: er zijn reeds diepe krassen zichtbaar. Remschijf rechts zag er beter uit, maar kon toch nog enkele ‘golfjes’ voelen. Ik besluit daarom om ook de schijven te vervangen.
Na een korte belronde naar enkele leveranciers vanmiddag heb ik een aantal vraagjes. Is het zo dat de xm verschillende diameters hanteert(238mm)? Geperforeerd of massief? Welke voor-/nadelen zijn er?
Se concentrer sur l’essentiel