2cv4 ‘77 citroentje ?
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 09 januari 2011 06:41 PM

Beste mensen ,

Een goede vriend van me kocht gisteren zijn 1e auto , een geit ( ben belg , sorry Smile ) . Mijn 5 jaar ervaring als citroen monteur betrokken mij als technisch adviseur bij de verkoop. Ik rijd zelf DS maar van 2cv , uitvoeringen dan vooral , weet ik niet veel ...

Het betreft een (toevallig genoeg) Nederlandse import auto van ‘77 in citroengeel (niet knalgeel zoals de 007) en achterop staat een logo 2cv4. De ex-eigenaar beweerde dat het hier gaat over een uitvoering ‘citroentje’. Een auto die citroën maakte toen de verkoop slecht ging in die jaren. Wat me opviel is dat dit geitje niks van chrome heeft m.u.v. de voorste klapruitjes , geen achterste zijruitjes (mijn beperkte kennis doet me vermoeden dat dit in die periode niet klopt ?) en dat er dus dat logo opstaat van 2cv4 , wederom doet m’n beperkte kennis me vermoeden dat er dus een oud type motor in deze wagen zit. Ik zag ook vooraan trommels zitten , ik dacht dat ze tegen dan al wel schijfremmen vooraan hadden ? Indien het van belang is , de wagen heeft een sardienenblikjes-dak , geen vouwdak zoals de latere modellen. Ook pinkers vlak boven de achterdeuren zoals bij de hele oude modellen.

Weet er iemand iets over deze uitvoering ? Prestaties , hoe de uitvoering heette , ... Alle info welkom !

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 09 januari 2011 06:59 PM
  [ # 1 ]

Uit uw omschrijving moet het wel een 2cv Special zijn:

Dat van die “zijpinkers” is niet origineel geweest.
Het typeplaatje 2cv4 kan ik ook niet plaatsen.

Het was eigenlijk een soort retro uitvoering. Weer ronde koplampen, dichte laatste zijruitje.
Het meubileair was ook simpeler dan de normale 2cv, evenals het dashboard.

Mijn eerste auto was trouwens een 2cv Special uit 1976.

Misschien een foto plaatsen van de auto?

Jeroen

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 januari 2011 07:04 PM
  [ # 2 ]

Het zal vast gaan om een 2CV 4 Spécial met een 435cc blokje, de kleur zal Jaune Cédrat, AC 331 zijn.
En dat ziet er dan ongeveer zo uit;

Wat bedoel je precies met “sardienenblikjes-dak , geen vouwdak”? Bedoel je hiermee het verschil tussen een binnen- en een buitelsluiter?

Profiel  
 
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 09 januari 2011 07:48 PM
  [ # 3 ]
patje74 schreef:

Het zal vast gaan om een 2CV 4 Spécial met een 435cc blokje, de kleur zal Jaune Cédrat, AC 331 zijn.
En dat ziet er dan ongeveer zo uit;

Dat is idd de auto ja ! Fototjes zal nog ff wachten worden helaas. Nu kan ik het net op voor meer info te zoeken Smile

Best loodvervanger op ‘95 tanken ?

Profiel  
 
Michiel van G.
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 10 januari 2011 01:02 PM
  [ # 4 ]

Een 435 loopt het beste op 98 zonder lood Smile

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 10 januari 2011 10:17 PM
  [ # 5 ]

Dat dak is accessoire geweest op 2cv’s. Dat kon je bestellen in plaats van een linnen dakje. Wel bijzonder trouwens, je ziet ze bijna nooit meer. Het eerste gedeelte kan naar achteren geschoven worden zodat je toch een opendak hebt. Zoals ik het verhaal ken over de koetsjes zonder derde zijraam (zdz) in de jaren ‘70 is dat ze deze koetsen nog over hadden uit de periode dat de 2cv zo geleverd werd. Door er een leuk actiemodel van te maken kwamen ze van deze koetsen af. In een aantal van deze eendjes schijnt zelfs het scharnier nog te zitten van de zelfmoorddeurtjes. Als je wil weten of er een 2cv4 of 2cv6 blok in zit kan je dat heel makkelijk zien. De 4 blokjes hebben de kachelpotten recht naar achteren lopen en de 6jes lopen van voor naar achteren gezien naar buiten. Dat er trommelremmen op zitten is normaal, schijfremmen zijn pas begin jaren ‘80 geintroduceerd op de 2cv. De Ami en Dyane hadden ze al wel eerder.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
jaspersch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 13-03-2007

Gepost: 10 januari 2011 11:04 PM
  [ # 6 ]

Het blijft een prachtig verhaal over die overjarige koetsjes. Zou ‘t waar zijn? Ik heb nooit begrepen hoe het zit met het rechte achterpaneeltje van die koetsjes (waar de achterlichten op vastgeschroefd zitten). De laatste serie van de oude koetsen - zonder derde zijruitje dus - had namelijk een schuin paneeltje met andere achterlichtjes (zie elke 2cv van voor 1970), de special een rechte met de glazen van een late ami6. Weet iemand hoe dat zit? Eigenlijk ben ik wel benieuwd. Want ik kan me best voorstellen dat Citroen voor de zijpanelen zonder derde zijruitje gewoon de oude mallen gebruikte - met de suicide-scharnieren misschien wel… Of werd dat paneel pas later ingelast?

- liberté, toujours

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 11 januari 2011 08:27 AM
  [ # 7 ]

Leuk verhaal, maar blijft onzin. Koets kreeg gewoon zijpaneel zonder uitgestanst gat voor derde zijraam. Is dus een koets voor 2cv van die tijd (1975,76,77,78).
Ook het verhaal van de scharnieren klopt niet, de achterdeuren zouden niet passen, scharnier is nml precies andersom…

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 11 januari 2011 02:43 PM
  [ # 8 ]

Zo jammer dit, weg illusie Smile. Onder welk kopje zullen we het vehaal plaatsen, sagen en legenden of broodje aap haha. Ik vond het altijd al een te mooi verhaal maar spreekt wel heel lekker tot de verbeelding.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 11 januari 2011 08:00 PM
  [ # 9 ]
mathijs schreef:

Dat dak is accessoire geweest op 2cv’s. Dat kon je bestellen in plaats van een linnen dakje. Wel bijzonder trouwens, je ziet ze bijna nooit meer. Het eerste gedeelte kan naar achteren geschoven worden zodat je toch een opendak hebt. Zoals ik het verhaal ken over de koetsjes zonder derde zijraam (zdz) in de jaren ‘70 is dat ze deze koetsen nog over hadden uit de periode dat de 2cv zo geleverd werd. Door er een leuk actiemodel van te maken kwamen ze van deze koetsen af. In een aantal van deze eendjes schijnt zelfs het scharnier nog te zitten van de zelfmoorddeurtjes. Als je wil weten of er een 2cv4 of 2cv6 blok in zit kan je dat heel makkelijk zien. De 4 blokjes hebben de kachelpotten recht naar achteren lopen en de 6jes lopen van voor naar achteren gezien naar buiten. Dat er trommelremmen op zitten is normaal, schijfremmen zijn pas begin jaren ‘80 geintroduceerd op de 2cv. De Ami en Dyane hadden ze al wel eerder.

Muv dat van de scharnieren hebben we exact diezefde uitleg van de eigenaar gekregen. Heel even vreesde ik voor een niet volledig koosjere restauratie gezien de lak en zitbankjes nog in prachtstaat zijn , misschien een oude 2cv op een nieuwer chassis , maar dan heeft m’n maat gewoon geluk gehad denk Smile

Volgend weekend prentjes (van een DS met een 2cv achterop de autoambulance) , tegen die tijd zal de nieuwe eigenaar wel actief zijn op dit forum Smile

Profiel  
 
ac331
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-02-2010

- 2CV special
- BX Chic
Gepost: 15 januari 2011 01:04 AM
  [ # 10 ]

Een 435 motorblok herken je ook aan het motortypeplaatje op je blok, als het goed is begint je nummer met AYA2. Het typeplaatje op het schutbord heeft een nummer dat begint met AZ-KB….
En op het schutbord rechtsbovenin (of links als je voor de auto staat) zit een klein rond aluminium plaatje met de kleurcode AC331. Op de achterklep zit alleen een witte sticker met 2cv special. Special interieur, buitensluiterdak en maar liefst 1 buitenspiegel bestuurderszijde. Om al die luxe nog wat aan te vullen zijn in mijn exemplaar later alsnog de derde ruitjes er in geplaatst. Hierdoor liggen de raamrubbers van de derde ruitjes op de carrosserie ipv er in.
Back to the basics met de midden jaren ‘70 2CV. 
  Smile

2cv4
bx chic ‘91

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook