














Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Mulder schreef:Zodat alles weer netjes LIJKT?
ok netjes is
In een ander topic is nu een discussie gaande over roest preventie, hierbij plaats ik nog een paar foto’s van mijn onderkant
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
en nog een
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Wat zit erop?
Zal wel even stinken voordat je uitlaat weer schoon is?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
mbender schreef:Gelijk het benzine systeem weer goed gangbaar gemaakt dat de auto ook stationaire op benzine kan lopen, na het schoonmaken en afstellen van de carburateur was dat probleem ook verholpen.
La Léo schreef:op 15 oktober 2011:
Ter info nog: Jouw carburateur heeft een speciale extra stelschroef die de stationairstand regelt bij inschakeling van de C-Matic. In het Olving boek (Vraagbaak) staat dit vrij nauwkeurig beschreven. Een C-Matic heeft dit, omdat anders je motor zou ‘doodvallen’ wanneer je inschakelt.Het zou kunnen dat hier iets aan schort, hoewel het niet erg logisch zou zijn.
Je zou de carburateur eens goed kunnen reinigen. Sowieso een aanrader.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Hoi Leo,
Je hebt gelijk, probleem bleek toch wat eenvoudiger te zijn, heb in oktober direct een reiniging middel bij de benzine toegevoegd en de stelschroef van de carburateur wat proberen af te stellen, daarna liep mevrouw op LPG wel een stuk beter maar nog steeds heel nukkig op benzine. Waarschijnlijk toch wat kleine verstoppinkjes is de sproeiers ofzo.
Hoi Mulder,
Ik heb een combinatie van gekookte lijnzaadolie met ML wat blijkbaar sinds jaar en dag in de scheepvaart wordt gebruikt. De vriend/garagist die dat voor mij gedaan heeft is jaren werkzaam geweest in de jachtenbouw en gebruikt het al jaren voor zijn auto’s met goed resultaat. In het begin stinkt het wel maar nu ruik je er helemaal niks meer van. Al zeg ik het zelf, vind mijn bodem gewoon netjes uitzien, voor de behandeling was alles kaal, strak en geen spatje roest te bekennen. eigenschappen zijn dat het altijd zacht blijft (wel smerig), makkelijk bij te werken en niet heel duur is.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Het is zover, de CX heeft een nieuwe APK voor de komende twee jaar! Alleen aandacht punt voor iets speling op de stuur inrichting. Natuurlijk was een fuseehoesje kapot en de achterremmen beetje vast verder met glans door de APK gekomen hoera!!!
Straks met de BX sport naar Friesland en dan mijn CX weer ophalen met nieuwe originele startmotor uit de doos gemonteerd. Moet nu nog sneller en beter aanslaan dan voorheen!
Was bij de RDW aan het rondneuzen en zag tot mijn grote verrassing dat mijn oude GSA LK-59-GV ook weer een nieuwe APK heeft. Daar moest in oktober nog een hoop aan gebeuren (zie GS/A topic), teveel voor mij om zelfs mee door te gaan aangezien de bodem redelijk ver heen was. De huidige eigenaar heeft zijn woord gehouden en hopelijk geniet mijn ex-GSA weer van haar oude dag in de buurt van Leek (Gr.)
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Nou vreugde is kan hele korte duur!!!!! Zoals hierboven al staat ben ik eerst met de leen BX sport naar de forum meeting geweest om daarna verder Friesland in te gaan om de CX Break weer op te halen.
Daar aangekomen enthousiast verteld over de meeting en toen ik de CX wilde starten gebeurde er verdomt weinig! Ze sloeg niet aan! De vorige dag naar de APK geweest zonder problemen, starten lopen maar nu niks. Nieuwe startmotor lekker draaien maar aanslaan ho maar!
In de stromende regen de ontsteking, brandstof toevoer bekeken. Bleek dat de vonk heel zwak was, waarschijnlijk toch het ontsteking moduul onder de rotor het begeven had. Na wat rond bellen kon ik in de buurt wat ontsteking onderdelen ophalen. Nieuwe module, nieuwe condensator en gekeken voor een vacuüm bolletje (membraan lek), deze laatste niet gevonden (iemand een Marchal liggen???). Na terugkomst gemonteerd maar wederom zonder succes. Vervolgens het ontsteking tijdstip afstellen en alles door meten, wel een betere vonk maar niet geweldig. Uiteindelijk van 16:00 tot 19:00 bezig geweest met de CX zonder resultaat!
Met de BX sport weer richting Amsterdam, kwam ik om 21:00 thuis en binnen 5 minuten telefoon vanuit Friesland dat de CX weer perfect liep! Uiteindelijk het hele onstekingsysteem stap voor stap doorgenomen en alles afgesteld (punten) en mevrouw sloeg daarna direct aan! Zondag en maandag koude start proberen, als dat goed gaat dan maandag middag weer naar Friesland voor een tweede poging!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
bdp sensor misschien ?? is natuurlijk geen reden dat de vonk zwak is…..maar wie weet. Succes maandag !



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Zuur zeg. Gelukkig is Friesland mooi genoeg om twee keer naar toe te rijden, maar het blijft vervelend. Succes!
Way out in the water, see it swimming.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Lekker vervelend verheug je je erop je CX op te halen doet ie het niet, maarja beter daar niet starten dan onderweg stilvallen.
Komt verder wel weer goed zo te lezen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Rayden108 schreef:bdp sensor misschien ?? is natuurlijk geen reden dat de vonk zwak is…..maar wie weet. Succes maandag !
Dat hebben deze auto’s nog niet, kwam pas met de 25 IE motor.
Een ontstekingsmodule hebben ze trouwens ook niet, dus ik sbegrijp niet zo goed wat daarmee bedoeld wordt.
Maar mbender, wat ik helemaal niet snap: je had de hele ontsteking toch al gedaan??? In het begin toch al?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
La Léo schreef:Rayden108 schreef:bdp sensor misschien ?? is natuurlijk geen reden dat de vonk zwak is…..maar wie weet. Succes maandag !
Dat hebben deze auto’s nog niet, kwam pas met de 25 IE motor.
Een ontstekingsmodule hebben ze trouwens ook niet, dus ik sbegrijp niet zo goed wat daarmee bedoeld wordt.Maar mbender, wat ik helemaal niet snap: je had de hele ontsteking toch al gedaan??? In het begin toch al?
Met het moduul bedoel ik de platte ronde cassette direct onder de rotor, deze had ik nog niet vervagen en deze had duidelijk wat slijtage sporen.
Vanmorgen starte de dame niet op LPG maar wel op benzine, na een tijdje kon je overschakelen. Vanmiddag lukte LPG wel in een keer. Het is zeker vreemd omdat de CX voorheen altijd op LPG starte en direct goed liep. Toch blijft het een rare storing, kan het puur te wijten zijn aan vocht?? Jullie deskundig advies is welkom?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973





























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
La Léo schreef:Rayden108 schreef:bdp sensor misschien ?? is natuurlijk geen reden dat de vonk zwak is…..maar wie weet. Succes maandag !
Dat hebben deze auto’s nog niet, kwam pas met de 25 IE motor.
Een ontstekingsmodule hebben ze trouwens ook niet, dus ik sbegrijp niet zo goed wat daarmee bedoeld wordt.Maar mbender, wat ik helemaal niet snap: je had de hele ontsteking toch al gedaan??? In het begin toch al?
Ik dacht dat de 2400gti ook een BDP sensor had?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Die heeft een magneetopnemer in de verdeler. Geen bdp sensor. Behalve een enkel model dat als test met een digitale ontsteking is uitgerust in 1983, vlak voor de 2500 op de markt kwam.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heeft de APK-meester wellicht de carb anders afgesteld om aan de uitlaatgas-emissie-normen te kunnen voldoen? En vervolgens dan niet teruggezet naar de oude instelling?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )