Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Jaja,
Het zijn maar kleine ergernissen, ik weet het maar kent iemand dit probleem?
De intervalschakelaar op de wissers voor, staat vast ingesteld op 14 seconden. Nou zit er een schuifje dat aangeeft dat er een verstelling mogelijk is, zo’n zeven stappen. Die zou ik eigenlijk wel weer werkend willen hebben.
Iemand een idee?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Hee… ik heb dit probleem ook, hij staat bij mij vast in de langste interval. Ik vermoed dat die schakelaar in de hendel verrot is, ik zou een andere van de sloop halen.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ik probeer ‘t eerst nog even met contactspray. Dat doet meestal wonderen
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Nou, bij mij hielp het al om die schakelaar eens flink heen en weer te schuiven. Interval is nu regelbaar tussen 7 en 15 seconden, ik weet niet wat het hoort te zijn ...
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Schakelaar uitbouwen, schoonmaken en hij doet het weer.
Wanneer het kontakt uitvalt gaat hij naar de langzaamste stand.
Feitelijk geen schakelaar, maar een potiontiometer.
Vergelijk het met een volume knop van een versterker.
En daar zit ook de ellende, zo’n schuifweerstand is nooit mooi
dicht. En vangt troep op. Dus schoon proberen te maken.
Eventueel de geleider over de koolstofbaan iets verbuigen
als dit mogelijk is.
En… de uiterste standen werken vaak niet goed. En dan maakt
hij geen goed contact. En dus de langste interval.
En ja het is iets tussen de 5 a 15 s. bij mij.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Inderdaad, de uiterste snelle stand werkt niet of soms.
Als ik de schuif geheel naar rechts schuif doet hij er soms net zo lang over als dat de schuif geheel links staat.
Alleen, ik heb hem eens geprobeerd te slopen maar ik kreeg die huls niet over die schuif, wat ik ook probeerde.
Die hele pook hoeft er toch niet af?
Ik weet het niet.
In theorie misschien niet. Maar het maakt het misschien makkelijker
om er bij te komen. Aan de andere kant moet je wellicht weer
veel loshalen.
Maw ik heb het nog nooit hoeven doen.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Aan de onderkant van het handeltje wat uitsteekt zitten 2 vierkante gaatjes. Daar klikt iets in bij montage. Door indrukken en wat wrikken moet je huls er dus vanaf kunen nemen zonder de hele stuur omkapseling te moeten demonteren.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dat heb ik dus geprobeerd.
Met een spanningzoeker kun je die lipjes naar binnen drukken en komt de buitenste schaal los.
Je kunt hem dan een stuk naar buiten trekken maar hem niet over het knopje krijgen…
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Kijk, daar heb ik nou wat aan.
Van ‘t weekend maar eens even proberen.
Al vast bedankt voor alle input.
Groeten,
Paul
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Hee, da’s gek, Gisteren kwam ik terug uit Den Haag en toen kwam ik erachter dat alle tussenstandjes ineens werken. Waarschijnlijk heb ik in de afgelopen weken genoeg zitten jutteren. Allen de snelste stand doet het nog niet maar daar kijk ik van ‘t weekend wel even naar.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Die snelste stand doet het bij mij ook slechts bij vlagen.
Als ik hem helemaal naar rechts schuif gaattie de langzaamste stand nadoen
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ries schreef:Dat heb ik dus geprobeerd.
Met een spanningzoeker kun je die lipjes naar binnen drukken en komt de buitenste schaal los.
Je kunt hem dan een stuk naar buiten trekken maar hem niet over het knopje krijgen…
Even afstoffen, maar bovenstaand probleem heb ik nu ook. Hoe gaat de kap van de hendel over het intervalknopje heen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Van mijn auto is bij koude motor de kortste interval=de langste interval; ongeveer 15 seconden.
Na verloop van tijd werkt de kortste interval en alles daar tussen wel goed!
Helpt het ook als je de boel, zonder demontage ,blindweg inspuit met kontaktspray?
eens een xm, altijd een xm!!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Waarschijnlijk helpt dat wel iets, maar dat is nu niet mijn probleem. Ik heb een goede er nu op gezet, en ik wil de binnenkant van de oude bekijken. Ik wil die kap er af, en indien mogelijk reinigen en weer in elkaar zetten. Dus open zegen/breken/hakken is geen optie.
Volg je hart, gebruik je hoofd.