Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Na veel wikken en wegen heb ik mijn ZX afgelopen zaterdag ingeruild voor een Xsara; zie mijn eerdere berichten. Tsja, de Xsara….. is echt wel een prima auto, moderner dan de ZX, veiliger, rijdt niet verkeerd, maar…... het is geen ZX ! Na 10 jaar ZX lijk ik wel vergroeid met die auto. Het comfort, de wegligging, de zithouding…. Natuurlijk, alles moet wennen, maar de Xsara is wat stugger/hobbeliger, zit wat minder, stuurt minder strak. Het ergste: hij doet me eigenlijk niks, ik voel me er een stuk anoniemer in en dat bevalt niet. Spijt ? Ja en Nee. Nee, omdat er behoorlijke kosten aan de ZX zaten aan te komen en inruil verstandig was. Ja, omdat ik eigenlijk toch weer een ZX wil. Er is geen haast, ik heb nu een prima auto, maar ik ga mezelf echt verwennen met een mooie TD. Het moet een 5-deurs berline zijn. In Nederland nauwelijks te vinden, dus misschien moet ik uitwijken naar Frankrijk. Ultiem: een TD Exclusive. Zeldzaam maar ze bestaan wèl.
Over de financiële gevolgen denk ik maar niet teveel…. gelukkig gaat het allemaal om relatief kleine bedragen, dus daar kom ik wel overheen.
De levensles: je kunt nog zoveel verstandelijk beredeneren, als het goede gevoel er niet is gaat het fout…...
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
één van de redenen dat ik na 5 jaar weer een BX (voor erbij, dat wel) heb gekocht! Toch veel plezier met de Xsaar!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
kijk voor een zx td maar in belgie ze hebben vaak weinig km’s gelopen en invoeren steld niets voor
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Uitvoering die ts bedoelt is volgensmij alleen in frankrijk geleverd.
Verder
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Kwestie van wennen, straks ben je de Xsara gewend en weet je niet beter meer.
Het enige waar je niet aan zult kunnen wennen is de wegligging, zeker bij een type-1 Xsara, wat dat betreft heeft de ZX een supperieure wegligging.
Toch snap ik dat niet helemaal. Want de Xsara verschilt volgens mij technisch niets of na genoeg niets met de Zx. Wielophanging is volgens mij het zelfde.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
De ZX is een auto uit begin jaren 90, de Xsara kwam pas in 97 op de markt, zal toch wel verschil in zitten, wat het gedrag in wegligging verklaart. Bij een Xsara-2 is de wegligging veel beter, heb dat zelf nooit ervaren, heb het van een dealer gehoord.
Heb de Zx ooit vergeleken met de Xsara ph1. Geen verschil kunnen ontdekken. Zelfs de componenten in de motorruimte waren exact het zelfde en zaten op de zelfde plek als bij de Zx. EEn Xsara zonder motor ziet er exact het zelfde uit als een zx zonder motor. Achteras het zelfde. Voor ziet er ook het zelfde uit. Miss ander merk veren/schokbrekers. Maar de veertorens zien er het zelfde uit. Motoren die in de Zx geleverd zijn zitten ook in de Xsara.
Dus naar mijn idee is iig de Xsara ph1 gewoon een Zx in een ander jasje. Verdere fases heb ik (Nog)niet kunnen vergelijken.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
De motoren enzo zijn inderdaad hetzelfde, dezelfde motoren liggen ook in de Berlingo, Xantia, 306 en 406.
Constructie-technisch ziet de wielophanging misschien hetzelfde uit, het verschil zal inderdaad in een ander merk veren en schokbrekers zitten. Maar ook in de gewichtsverdeling van de auto, wielbasis en spoorbreedte.
De Xsara 1 is iig op de bodemplaat van een zx gezet dus wat dat betreft zijn er niet zoveel verschillen. Het vergelijk is overigens niet helemaal te maken. Best mogelijk dat de schokdempers die op je oude zx zaten in betere staat waren dan je huidige xsara. Ook mogelijk dat deze banden minder zijn. In die zin is het dus moeilijk een echt goede vergelijking te maken.
Goede schokdempers doen echt HEEL veel met de wegligging en dus ook het comfort. Ga anders eens een beetje spelen met de bandenspanning. Dat kost je niets en kan veel uitmaken.Er is een voorgeschreven spanning voor elke auto en band, maar sommigen vinden een auto nu eenmaal beter rijden als ze daar net iets vanaf wijken.
Of de auto karakterloos is… tsja, das heel persoonlijk. Ook een ZX kan een grijze muis in het verkeer zijn. Pak een rode simpele reflex uitvoering en het is ook niks bijzonders.
Bekijk het van de goede kant. Hoe je het ook went of keert, je raakt deze xsara ws wat eenvoudiger kwijt dan je zx… Elk nadeel heeft dus zijn voordeel
en wat de TD betreft in de genoemde uitvoering… Dan moet je naar het zuiden….
Wielbasis en spoorbreete is volgens mijn gegevens ook gelijk aan de Zx. Gewichtsverdeling zal naar mijn idee ook weinig verschil in zitten aangezien alles op de zelfde plek zit in de motorruimte. Waar dus ook het meeste gewicht zit…
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
.... ben al bezig met een Franse ZX TD, met airco, schuifdak, niet teveel kilometers en onderhoudshistorie…... Wie weet…
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Al even uitgerekend hoeveel BPM je voor een oude diesel zonder roetfilter o.i.d. moet betalen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Oei, ja dat is schrikken….
De vraag is of er een co2-waarde voor deze motor bekend is. Ik heb op rdw.nl een paar Xantia’s TD van hetzelfde bouwjaar (1997) ingevoerd. Bij sommige staat “geen gegevens bekend”, bij andere staat 183 g/km. Het gaat dan om de TD cat. met 66 kw. (90 pk). Zit deze motor ook in de ZX TD van ‘97 ? Als je de waarde 183 g/km in de BPM-calculator invoert kom je op zo’n 500 euro BPM. Wanneer er geen gegevens bekend zijn moet je 302 g/km aanhouden en dan wordt de BPM 1.700 euro…........
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
volgens mij valt het nogal mee of komt het omdat het diesel is dan.
mijn ingevoerde xantia 1.8 8v koste nauwelijks nog rest bpm.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
wat ik weet na 4 zx,en is dat de ene de andere niet is bedoel er zit in elke auto verschil mischien is dat met een xsara ook zo toch zou ik zo de overstap maken wat jij al gedaan hebt als ik het financieel zou kunnen
maar zo,n mooie luxe uit frankrijk ook leuk
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.