Hallo,
Ik ben Gerard, woon in Rotterdam en rijd een C2 1.6 16V VTR Sensodrive uit 2004. Een zwarte overigens. Vorig jaar de auto aangeschaft en inmiddels een kleine 20000km gereden. De kmstand is nu rond de 68000.
Welnu. Al vanaf het begin hebben we te maken met een probleem wat zich blijft herhalen. De auto schiet in sneeuwstand op de meest onverklaarbare momenten. Vaak bij langzaam optrekken voor het stoplicht. De auto gaat naar de tweede versnelling en de ‘sneeuwvlok’ in het display begint te knipperen. Vaak ging het probleem als vanzelf weer weg, af en toe moest de auto opnieuw gestart worden om het euvel te verhelpen. Omdat we de auto vorig jaar met garantie hebben gekocht is er door een citroen dealer in Zaandam naar gekeken. Uitgelezen ed. Niets bijzonders gevonden.
In augustus vertrokken wij naar Italie met de c2. Voor vertrek hebben we nogmaals, n.a.v. herhaling sneeuwstandprobleem, de auto laten uitlezen bij de dealer. Zij hebben de software een update gegeven en het probleem leek verholpen. Naar ons idee reed de auto na die update een stuk fijner, qua opschakelen ed. Maar wellicht zit dat tussen de oren.
Begin september keerden wij terug naar Nederland. Midden op de autostrada bij Milaan in een file… Sneeuwstand. Mijn eerste reactie was de motor uitschakelen en opnieuw starten. En dat gebeurde nu dus niet meer. Een C2 in zijn 2, niet te starten, midden op de snelweg in een file die even spontaan als die ontstaan was weer verdween. Na een kwartier kregen we hulp van de politie aldaar en zijn we weggesleept aan een takelwagen richting Citroen dealer. Daar is de auto aan de computer gehangen, keer op keer op keer. Soms deed de auto het weer en na een proefritje begon ales weer van voor af aan. Uiteindelijk de auto achtergelaten, wij met het vliegtuig naar huis.
Een kleine twee weken later is de auto teruggebracht naar de dealer in Zaandam. Daar is de auto aan de computer geweest en het enige wat zich op dat moment openbaarde was een slechte accu. Door een te lage spanning gaat de electronica storingen geven, zoals deze dus. Nieuwe accu, opnieuw ingeleerd, de auto reed weer als een zonnetje.
Een dag later. De auto springt weer in sneeuwstand. Dit keer niet afgezet, maar in zijn twee ( schakelde niet meer op) naar eindebestemming gereden. Dealer gebeld, geen idee, enige wat kon was een harde reset ter plaatse. De accu los en zelf even proberen in te leren, dan zou de bak ook weer in een neutraalstand gaan. De accu was loei en loeiheet. Dat is toch een vreemd gegeven voor een nieuwe accu?
Ik lees al veel over gelijksoortige problemen. Deze zijn dan te wijten aan de servokoppeling o.i.d. Maar nooit komt de accu ter sprake. Ik zou denken dat er te veel spanning over de accu gaat, waardoor de cellen in de accu beschadigen, de spanning op de accu afneemt en dus weer nieuwe electronicastoringen in de auto veroorzaakt. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Overigens, de automatische koppeling kraakt ook al vanaf dag een. De dealer zegt dat iedere sensodrive dat doet. Het toeval wil echter dat ik, terwijl mijn eigen c2 in Italie stond, in de C2 VTR 1.4 sensodrive van een vriend reed, die geen kraakje of rammel gaf. En wellicht ligt het aan de motor, maar als ik in de 1.4 het gaspedaal een tikje gaf reageerde de auto direct. Mijn eigen c2 1.6 doet dat zeker niet. Die lijkt er altijd even over na te moeten denken…
Goede raad is meer dan welkom!
Zodra een Citroen stopt mt rammelen, is er iets goed mis…
Toen de auto niet meer wou starten in Italie op de snelweg. Wat gaf toen het display aan waar normaal de versnelling aangegeven wordt? En weet je toevallig welke foutcodes uitgelezen zijn?