Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2011
- Xsara 2.0I 16V VTS Coupe
Hoi,
Ik kreeg vanmorgen op m’n dashbord een “STOP” melding, en het lampje van de temperatuur brandde. Ik was echter nog maar net op pad, (nog geen 3km, en zat net op de snelweg) en de meter zelf gaf amper wat aan, en de olie was ook nog koud. Na ±20 seconden verdween de melding en gingen de lampjes uit.
Een paar kilometer verder, na afremmen en weer optrekken, weer dezelfde melding, alleen nu zonder alarm geluid. Meter kwam toen net boven het 1e streepje uit. Na een seconde of 5 verdween het weer.
Twee kilometer verderp[ de auto geparkeerd en eerst is gekeken.
De koelvloeistof is goed op niveau, en de motor voelde niet extreem warm.
De rest van de dag geen alarm meer gehad. Waarom gaf hij alarm? moet ik me hier zorgen om maken, of was er ergens een computer of sensor in de war?
Verder vind ik ook dat de motor aan de koude kant blijft, ligt dit aan een versleten thermostaat?
Tijdens het rijden op de snelweg komt de KVS meter niet of nauwelijks boven het 1e streepje uit. Bij stilstand loopt hij heeeeel langzaam op richting 90 graden, zodra ik ga rijden zakt hij weer terug naar het eerste streepje.
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven, alvast bedankt!
Olie blijft ook koud, tijdens het rijden komt die nog niet eens aan het 1e streepje, dat lijkt me toch echt te koud?
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Klinkt een beetje alsof de thermostaat open blijft staan, waardoor met het koude weer de boel niet op temperatuur komt. Maar dat verklaart nog altijd die stopmelding niet..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mijn Berlingo HDi gaf ditzelfde verschijnsel, bleek een temperatuursensor te zijn die op hol sloeg.
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2011
- Xsara 2.0I 16V VTS Coupe
Zijn een thermostaat en bijbehorende sensor zelf te vervangen? Goed te doen voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als iemand je goed kan uitleggen waar ie zit enzo wel, maar de dealer kan zo uitlezen wat er precies stuk is. Het onderdeel koste meer dan het uurloon in elk geval.
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2011
- Xsara 2.0I 16V VTS Coupe
Oke, ik zal daar dan eens informeren. De komende 2 weken nog niet, dan ben ik weg, en staat de auto ook stil.
Mag ik vragen wat het jou toen gekost heeft?
En nog een vraag, de radiobediening op het stuur werkt niet met mijn radio, een Clarion VZ709E.
Is er een manier om dit werkend te krijgen, of werkt het alleen met originele radio?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik geloof dat er voor die radiobediening wel verloopsetjes bestaan, maar daar ben ik niet in thuis. Dat van die rekening mag je me wel vragen, maar ik zou het begot niet meer weten.
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2011
- Xsara 2.0I 16V VTS Coupe
Ach, het is niet het belangrijkste, maar het leek me wel aardig relaxed.
En ik neem aan dat je voor een thermostaat en een sensor niet de hoofdprijs betaalt?
Een euro of 15 voor een thermostaat denk ik? Een sensor heb ik geen flauw idee van.. En al met al een uurtje werk ongeveer?
En iemand die weet of er in de buurt van Leeuwarden een goede betrouwbare Citroën dealer/garage zit?
Goedendag,
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Xsara 1.6 benzine 8 klepper uit 2000.
Nu is het zelfs zo, als ik de motor start en ik wacht 10 seconde dan gaat de ventilator bij de radiateur hard flink koelen. als ik ook maar 1 km heb gereden begint het stop lampje te branden en geeft hij een alarm. soms duurt dit 5 seconden, maar af en toe ook een minuut. de temperatuur geeft overigens gewoon netjes 90 graden aan als ik heb gereden. verder is de auto goed en rijd ik er graag in.
Mijn vragen zijn
-Is dit het probleem van de temperatuursensor?
-Is dit het probleem van de thermostaat?
-Waar zit de temperatuursensor?
vriendelijke groet
Berend van de Wal
Citroën BX 19 TZI
Hoi, ik heb met mijn 1.6 8V uit ‘98 precies het zelfde gehad. Lichtje bij de temp meter aan, stop lampje ook en akoestisch signaal. De koelventilator draaide dan ook volop, een soort noodprogramma, je kon ook wat vermogensverlies merken op die momenten.
Eerst gebeurde dit heel sporadisch en duurde het maar enkele tellen. Het maakte niet uit of de motor warm of koud was, gebeurde ook met koude start tijdens vorstperiodes.
Het werd wel steeds erger. Citroen dealer in Tilburg, waar ik toen woonde heeft aansluiting van de temp sensor schoongemaakt, dit hielp wel even maar het probleem kwam al weer snel terug. Er was bijna niet normaal meer mee rond te rijden. Weer terug naar dealer, thermostaat vervangen, maar dit mocht niet baten.
Inmiddels was ik overgestapt naar De Vries auto in Tilburg voor het onderhoud,hier werd de auto goed nagekeken en het advies was om de koppakking te vervangen, deze was te slecht. Nadien heb ik nooit het probleem met het alarm gehad. Dus naast het vervangen van de thermostaat bij de dealer (wat niet hielp) is er verder geen sensor of wat dan ook vervangen.
Wie weet helpt deze ervaring je wat.
Gr John
met dank, ik ga hier achter aan. ik hoop niet dat het de koppakking is, maar alleen een sensor.
Citroën BX 19 TZI
Hoop het ook niet voor je, maar zou voorgaande suggesties en deze wel ff meenemen in je verhaal. Aan de andere kant weet ik wel dat ik niet verschrikkelijk veel heb betaald toen, maar ja…ieder euro’tje bespaard is er 1 hè