Goeden dag is er iemand die mij kan vertellen,.. of een afbeelding heeft voor de distributie timing zx 1.4 bj , 95 Er staat zeer weinig compressie op de cilinders en ik heb een vermoeden dat de riem een paar tandjes is verschoven!!?? zowel bij de krukas en nokken as zitten merktekens maar kan niets op het blok vinden en wil graag de timing controleren. Op de riem wiel van de nokken as zit wel een 10 mm gat die overeen komt met een 10mm gat in het blok, maar er zit ook een origineel vinkje op het wiel maar niets dat overeen komt met het blok,...op de het riem wieltje op de kruk as zit ook een aanduiding maar vind wederom niets op het blok. ik heb altijd een xantia gehad en dat was een fluitje van een cent. kan iemand mij iets weg wijs maken,..
Ik weet van de Xu10 motoren (2.0I) Dat er dus gaatjes in de poelies zitten waar je een boortje ofzo in kan steken die dan in een gaatje in het blok moet vallen. Dat doe je dan met alle 2/3 de poelies en dan staat hij op tijd. Maar of dat bij een 1.4 ook zo is….. Ik zou haast zeggen van wel. Helemaal oomdat jij dat ook op 1 nokkenaspoelie hebt gezien.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Nee 1.4 is niet het zelfde ik heb inmiddels dit gevonden,...
En het borgen van de nokkenas riem wiel is zo gebeurd.
Alleen het borgen van de kruk as is niet duidelijk,
ik heb een gaatje gevonden aan de kant waar de startmotor zit, Die was afgedicht met een plaatje in de vorm van een druppel met een m6 boutje die los gehaald klepje op zij.
En dan volgens de beschrijving doe je daar een pen in van 7mm om de kruk as te borgen.
Helaas kan je door de radiator er niet rechtstreeks in kijken en heb er een opname van gemaakt met mijn telefoon en de boel rond gedraaid omdat de pen er niet in ging !!??
Het lijkt op een vliegwiel of iets dergelijks en zit geen gaatje in wel een soort inkeping in een rand van het vliegwiel,...pff ik weet het even niet beter te verwoorden.
Het lijkt eerder iets om door te meteen met een stroboscoop lamp of zo,
En als ik dat in lijn zet en dit hand matig controleer door de kruk as handmatig te draaien met een sleutel/ratel loop de zuiger tegen de klep. totaal off timing dus!
In de oude stand voor ik begon heb ik dit gaatje ook gecontroleerd en dan kijk je gewoon tegen het vlieg wil aan zoals de foto’s en draait dan wel rond alleen geen compressie en bij starten steekvlammen van 30/40 cm uit de gas klep huis.Waar de inkeping op dat moment zit is niet te zien.
Even terug naar jou poelie verhaal,Geen gaten er in en doet alleen dienst om de dynamo aan te drijven. er zit wel op de riem wiel van de krukas een merk teken maar niet op het blok.
Ik zal morgen nog wel wat opnames maken van de de distributie riem wielen van nokken as en de krukas voor een duidelijker beeld van het geheel
Dit is wat ik kan vinden..
Om de foto groter te zien gebruik deze link
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EJCT4LEE-D.jpg
UITBOUWEN
* Breng voorkant van het voertuig omhoog en ondersteun
* Verwijder:
- Rechter voorwiel
- Rechter binnenscherm wielkast
- Hulpdrijfriem
- Krukaspoelie (3 bouten)
- Krukaspoeliehuis
- Bovenste distributieriemkap
- Onderste distributieriemkap
* Draai krukas met de klok mee tot afstelpositie
* Plaats timingpen in nokkenastandwiel. Gereedschap nr.4507-T.B.
* Plaats timingpen in vliegwiel. Gereedschap nr.4507-T.A.
* Los spanrolbout
* Verwijder distributieriem
INBOUWEN
* Controleer of timingpennen correct geplaatst zijn
* Leg distributieriem op met de klok mee, beginnend bij het nokkenastandwiel. Let op draairichting merktekens op de riem
* Bevestig spangereedschap aan spanrol. Spangereedschap nr.4507-T.J.
* Stel gewicht in staat om te reageren en haal spanrolmoer aan
* Verwijder timingpennen
* Draai krukas vier omwentelingen met de klok mee
* Los spanrolmoer langzaam en stel gewicht in staat om te reageren
* Haal spanrolmoer aan
* Verwijder spangereedschap
* Controleer of timingpennen geplaatst kunnen worden
* Monteer overige onderdelen in de omgekeerde volgorde van de verwijdering
* Haal krukaspoeliebouten aan
GEREEDSCHAP
* Nokkenas timingpen Citroen nr.4507-T.B.
* Vliegwiel timingpen Citroen nr.4507-T.A.
* Spangereedschap Citroen nr.4507-T.J.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Dank je wel tot zover was ik ook gekomen, Tot aan het vliegwiel verhaal!!??
Er zit geen gaatje in het vliegwiel.
is het mogelijk als je de afbeelding anders kan versturen ik kan het niet uitvergroten.
Zoals de afbeelding die ik verstuurde voorgaand dit gesprek.
PS het gaatje waar die zo gezegde pen in moet van het vliegwiel zit volgens mijn weten Vlak bij een sensor die de ontsteking regelt?? volgens mij niet van belang die doet het wel maar ik wil zeker weten als daar de borg pen in hoort
Bij voorbaat dank
ps op de voor gaande foto is een klink nagel/pop nagel te zien langs in de lengte richtig, als je het geheel rond draait zitten er meerdere allemaal langs die rand als ik door het gaatje kijk.
Op een gedeelte van het vliegwiel heb ik een gaatje gezien ongeveer +- 5mm diep en 7mm breed die totaal niet correspondeert met het gat waar je dus door heen kijkt, die is dus veel groter zoals op de foto is te zien. als dat toch het juiste gaatje zou moeten zijn heb ik niets aan een 7mm pen.
Maar iets dat van 7mm naar de maat van dat zo gezegde kijk gaat om het even zo uit te drukken.
en de pen moet naar alle waarschijnlijkheid ook nog excentrisch zijn.
Pff ik heb al heel wat distributie riemen vervangen.
En dat was meestal zo gebeurd en als je het mij vraag zie ik dit keer iets over het hoofd.
Nu kijk je tegen de poelie van de multie riem aan! In de beschrijving staat dat je die eetst moet verwijderen. Dat is ook logisch. De multiriem hoeft niet op tijd te staan. Dus heeft die poelie ook geen gaatjes om hem te borgen. Maare hoelang zit die distrriem er al op? Miss is het tijd om hem te vervangen! Ik zak je vanavond wel even de foto sturen
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
de poelie van multieriem van de dynamo is er al af !!?? die zat vast met drie bouten,..nee waar je tegen aan kijkt op de foto is rechts van het blok, op mijn afbeelding te zien als die haakse borg pen NUMMER 6 die daar links is in gestoken aan de andere kant van de pen zit de startmotor en die staat niet op die eerste afbeelding te zien.
als je de poelie er niet afhaalt krijg je de kap er ook niet af.haha
Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel of ik leg het verkeerd uit dat kan ook.
maar in dat gat op de foto zie je het vliegwiel en niet de multie riem poelie
De distributie riem is er pas op gezet door derde en is nieuw dat is niet het punt.
nokken as staat op tijd alleen nu de krukas nog en dat kan op twee manieren,...
via die borg pen gatje waar borgpen zes in moet of door distributie riem wiel te merken en het blok en dat laatste kon niet om dat de timing al weg was,...als het een kwestie was van alleen uitwisselen distributie riem reed ik al lang weer in de rondte.
Stuur me ff een pbtje met je Email. Ik kan via het forum je email niet zien. Alleen berichten sturen maar daan kunnen dan geen bijlages in. Verder is je verhaal een beetje onduidelijk. Dus even voor de goede orde. Links is bestuurderskan en rechts pasagierskant. Volgens mij zit de distr riem aan de rechterkant. Echter kan jij een vliegwiel zien. Enige is dat het vliegwiel aan de linkerkant van de motor zit (Versnelingsbak kant) Startmotor zit ook aan de kant van het vliegwiel. Aangezien de startkrans aan het vliegwiel zit.
Als ik het goed begrijp zit je nu met het probleem dat je de motor (Krukas) niet goed op tijd krijgt doordat de kleppen dan de zuigers raken???
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
van uit de auto gezien heb je gelijk,...ik bedoelde ook van uit het oog punt waar ik sta te sleutelen.
Ja in weze is het een kwestie nu van alleen nog de kruk as op tijd zetten.
Is berkhout je naam of zit je vlak bij hoorn??
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Floyd
Ik zou dan langzaam de zuigers met de klok mee draaien. Net zolang tot de zuigers tegen de kleppen vallen (Wel bougies er uit halen) En dan kijkan of ik de nokkenas ook met de klok mee kan draaien een stukje. En dan weer de krukas. Net zo lang dat de krukas op tijd staat. Als de krukas op tijd staat zitten alle zuigers halverwegen en kunnen de kleppen de zuigers niet meer raken als je de nokkenas verdraait zodat je deze ook op tijd kan zetten. Daar is alleen wel enige voorzichtigheid voor nodig. Boel is zo kapot. Als het niet al kapot gelopen is.
Links en Rechts is altijd vanuit de auto gezien. Dus zodra je dat aan houd is het voor de meeste met een beetje verstand van auto,s duidelijk.
Berkhout is mijn naam ja En ik woon een beetje in de buurt van hoorn….. Amsterdam.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Oke man klinkt ergens ook wel van zelf sprekend,.. als je dan al een tijd bezig ben raak je wel eens het spoor bijster.
en dan is een heldere geest zeer welkom,....thanks man ook voor het bestandje!!
Ja hier ook een mokumer hoor!! alleen woonachtig in hoorn nu haha
Ik laat wel van me horen als het gelukt is zodra ik weer tijd heb verder te gaan,..
Groetjes Floyd
Hey Jamie,
Ik heb het blokkie op tijd staan maar er is toch klep schade,...op drie cil, staat een minimale compressie.
slaat steeds bijna aan,.. blijft enigszins draaien met de startmotor maar zonder slaat deze af.
einde oefening.
In ieder geval bedankt voor de moeite,.. ik ga maar kijken voor een andere auto.
Groetjes Floyd