Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het slot van het bestuurdersportier blijft me bezig houden. Ik heb het slotcilindertje enige tijd geleden uit het slothuis gehaald, maar dat heb ik duidelijk niet op de juiste manier gedaan aangezien het tuutje achter op het slotje nu naar de klote is. Nu heb ik dus een anders slotje nodig, dat is het probleem niet, maar daar zou ik dan wel de huidige codering in over willen zetten omdat alle sloten inclusief het contactslot nog origineel en identiek zijn en dat wil ik natuurlijk graag zo houden.
Ik vraag me af hoe je die plaatjes met de codering in vredesnaam uit het slotje krijgt. Ze veren ook in het slotje, maar ik zie echt nergens meer iets verends zitten. hoe werkt dit en hoe zit het in elkaar? Of beter gezegd, hoe haal je de plaatjes er uit zonder het slot te slopen?
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat je ook kunt doen: sleutel in de nieuwe cylinder en dan de plaatjes vijlen tot ze gelijk liggen met het oppervlak van de cylinder. Alleen als ze gelijk liggen kan de cylinder draaien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgende geldt voor BMW-motorfietssloten, maar het principe is hetzelfde:
http://wiki.bmw-bike-forum.info/index.php/Schlösser_(Ändern_der_Schliessung_von_Schlössern)
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Mooie link! Bij het BMW slot vallen volgens de beschrijving zodra je de sleutel er uit haalt de plaatjes uit de cilinder als je deze los hebt. Bij de slotcilinder van de DS is dat echter niet het geval, daar blijven de plaatjes zitten. Ik denk daarom dat afvijlen de meest praktische optie is. Binnenkort maar even naar het clubmagazijn voor een slotcilinder.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag heb ik met Sohail overigens nog wat geklust aan de DS. Aan het begin van de middag heb ik de wasbordjes en trompetten verwijderd. Daar kwam nog wel wat roest achter vandaan. Aan de rechterzijde alleen aan de onderzijde van de C-stijl, aan de linkerzijde was het wat erger. De onderkant van de C-stijl is behoorlijk aangetast, de bovenkant ook wel iets. Voor de APK verwacht ik nog geen problemen, maar ik moet er op termijn wel echt wat aan gaan bakken. Voorlopig krab ik de roest zo veel mogelijk weg en saus ik er flink RX5 overheen. Wat zal ik met de kleine gatjes doen om te zorgen dat het niet direct gaat lekken? Beetje carosseriekit?
Later op de middag gaf een verder overigens allervriendelijkste bezoeker ons nog een preek over de vloeibare pakking tussen de pomp en pomphuis. Hij had wel gelijk en het ziet er nogal misplaatst uit dat blauwe kwakkie. Daar op volgde het advies om de remblokken toch maar wel te vervangen en wetende dat hij ook op dat vlak eigenlijk wel gelijk heeft zijn we er toch maar aan begonnen. Aan de passagierskant hebben we ze nog kunnen demonteren voor het tijd was om te eten, de andere kant moeten we binnenkort nog maar doen. Om precies te begrijpen hoe het handremmechaniek nu eigenlijk werkt zal ik toch nog eens beter naar de tekeningen moeten kijken, want wat je nu eigenlijk doet met gereedschap 2129-T is me eerlijk gezegd nog niet helemaal duidelijk. De blokken aan de passagierszijde zijn er dus uit, maar de plaat met de remzuigers laat zich niet echt terugduwen. Of ik snap nog niet precies hoe het moet of de klauwen moeten toch uit elkaar. Ik hoop op het eerste maar vrees voor het tweede. Ik had thuis al een set nieuwe remblokken liggen die een bevriend monteur mij op afgelopen Citromobile gemaand had mee te nemen voor die paar euro die ze kostten. Bijgevoegd een foto van een toch wel erg dun oud remblok en een nieuw remblok:
Zoals te zien is zit aan het remblok een flinke rand, betekent dit per definitie dat de positie van remklauw t.o.v. de remschijf niet correct is afgesteld?
Dan nog twee andere plaatjes, een van het paneel achter het wasbord links en een van een op een remklauw studerende beuncollega.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je dat slotje komt halen bij het magazijn, krijg je de uitleg over de remklauwen er gratis bij.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Kijk, dat zijn vooruitzichten. Ik zal de 18e weer eens proberen mij tijdig los te maken van de dagelijkse werkzaamheden voor een ritje naar het clubmagazijn.
Ik heb op aanraden van iemand op dit forum de bovenzijde van de trompetten afgekit met ruitenkit, net als de hele rubber rand rond het dak. Zowel onder het rubber als aan de kant van de sierlijst heb ik alles afgekit met deze plastisch blijvende 3M ruitenkit en zoals gezegd dus de bovenzijde van de trompetten zodat het water niet meer achter de wasbordjes langs loopt. Ik vond dat een uitstekende tip want het kan daar achter de wasbordjes behoorlijk tekeer gaan.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies! enorm stomme gang van zaken. Nu vooral letten op de aansluiting trompetten-dakran achter bij de chromen strip. Anders loopt het water je knipperlicht in..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Lucas Unger schreef:maar de plaat met de remzuigers laat zich niet echt terugduwen.
Dan weet je meteen waar gereedschap 2129-T voor is
Han S schreef:Ik heb op aanraden van iemand op dit forum de bovenzijde van de trompetten afgekit met ruitenkit, net als de hele rubber rand rond het dak. Zowel onder het rubber als aan de kant van de sierlijst heb ik alles afgekit met deze plastisch blijvende 3M ruitenkit en zoals gezegd dus de bovenzijde van de trompetten zodat het water niet meer achter de wasbordjes langs loopt. Ik vond dat een uitstekende tip want het kan daar achter de wasbordjes behoorlijk tekeer gaan.
Ik vraag me bij het afkitten van de trompetten altijd af waar het water dan wel heen gaat. Komt het water dan niet op heel andere plekken terecht, waar je nog minder kunt hebben dan op de c-stijlen?
De constructie die Citroen ooit bedacht heeft lijkt er immers op berekend te zijn dat het water achter de c-stijlen naar beneden loopt.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De trompetten zaten langs de dakrand vastgekit met de zelfde zwarte kit waar het hele dak rondom mee is afgekit. Ik heb ze dus ook los moeten snijden.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het water loopt dan naar achteren over de trompet naar de achterruit. daar komt het in dgrote regengoot. Veel leuker!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Hehe…...
Ze zitten allebei behoorlijk vast. Eerst maar eens in de wasmachine.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!