Onze AX 1.1 benzine, heeft last van een kachel die niet heel warm wordt. Het is eerder lauw. Het stationair toerental blijft ook hoog. Heel soms gaat het toerental terug naar zoals het hoort.
Uitlezen heb ik al eens geprobeerd, maar het lampje die je nodig hebt is naar mijn idee defect. Als de auto op contact staat gaat het K lampje niet aan (ter controle).
Ik geloof dat het een met het ander te maken heeft, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Kachel:
ik mag aannemen dat je voldoende koelvloeistof hebt?...je zult de eerste niet zijn..
En mocht je dat wel hebben; is het middel nog een beetje om aan te zien of mooi cola-bruin?
Dan heb je kans dat je kachelradiateurtje vol zit met meuk…-> koelvloeistof vervangen en goed alles doorspoelen..beide richtingen op!
Hoog Stationair:
1) vastzittende stappenmotor,
2) kapotte thermoschakelaar,
3) vervuild injectiehuis en dus 1)
4) vacuumlekje in leiding, en dus valse lucht.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
De combinatie van deze twee klachten doet mij vermoeden dat er te weinig koelvloeistof in het systeem zit en waarschijnlijk heel veel lucht….....
Bij gas geven (met kachel op warm) hoor je dan ook vaak een borrelend/klotsend geluid uit het dashboard komen.
Wanneer de radiateur toch vol lijkt zou ik eens een ontluchtingnippel open draaien, vaak gaat er dan ineens heel wat vloeistof bij…........
bedankt voor de reacties!
Ik ga het controleren!
Totaal aantal Berichten: 6147
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Check dan ook de thermostaat even. Als die open blijft staan wil je auto ook niet warm worden in de winterdag
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Visa Ventje schreef:Onze AX 1.1 benzine, heeft last van een kachel die niet heel warm wordt. Het is eerder lauw. Het stationair toerental blijft ook hoog. Heel soms gaat het toerental terug naar zoals het hoort.
De temperatuursensor op basis waarvan het stationaire toerental wordt geregeld zit vlak voor de thermostaat in de uittrede naar de radiateur.
Als de thermostaat blijft hangen en dus niet volledig sluit komt de motor nooit op bedrijfstemperatuur met als gevolg te kort warmte voor de kachelradiateur en altijd een verhoogd stationair toerental.
Wanneer de thermostaat wel even goed werkt, zal het toerental wel dalen.
Dus eerst even de werking van de thermostaat controleren, dit kan zonder sleutelwerk.
Na een rit van minstens 15 min de motor stationair laten draaien, de slang naar de radiateur moet dan voelbaar heet, ca. 85 C, worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat ga ik eens controleren! Tijdje terug heb ik de koppakking vervangen, zodoende de slang los gehad. Dan is de thermostaat vast kapot of vervuild ( ik herinner mij nog de bagger die in de motor heeft gezeten om de lekke kop te verdoezelen, anti leak spul).
Oja: er zit genoeg koelwater in. Vandaag gecheckt. Ooit heb ik de koppakking vervangen en dus het koelsysteem goed ontlucht.
Gisteren heb ik de koelslang gecheckt, na een kwartier stationair draaien wordt die slang wel goed warm. Ik heb voor de zekerheid nog het systeem ontlucht. Het toerental zakte ook.
Het is de thermostaat, lijkt mij. Nu het niet zo heel koud is, wordt de kachel iets warmer.
Ik weet nu waar ik het moet zoeken. Gek is, dat het zo in eens kwam.
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een kwartier draaien, na een rit of na een koude start?
In het eerste geval moet, bij een goed werkende thermostaat, allang de koelventilator minstens een keer in- en uitgeschakeld zijn.
Na een koude start met de huidige buitentemperaturen zal dit waarschijnlijk wat langer duren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Koude start, ja ik had er wel in gereden, maar de ax stond al een tijd stil. Ik was dashboardlampjes aan het vervangen, leuk maar tijdrovend klusje.
Ik haal zo de thermostaat er even uit. Kachel wordt echt niet warm nu.
Ik heb de thermostaat vervangen, deze was verouderd. Het rubber rondom de kern was totaal versleten, liet water door waardoor de verwarming niet warm werd.
Tevens accu vervangen voor die uit de Visa (winterstalling) en de dynamo vervangen. Nu maakt de auto weer een geweldig zenuwachtig geluid . Lees: geen hoog toerental.
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dus alles weer normaal?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja auto doet het weer goed. Hoop nu dat het tijdje goed blijft.
Achterdemper wordt flink minder, rembekrachtiging moet ik nakijken