Zijn er mensen die meer weten van een hoog olieverbruik van ongeveer 1,5 liter per tankbeurt of is dit gewoon een versleten motor? motor is een 1.6 vtr met 168000 km.
eh 1.5Liter per 1000 km neem ik aan dat je bedoeld. no way dit is veeeeeeeeeeeel te veel.
Ik denk dat je best je oliecarterplug (ringsleutel 24 is je vriend hiervoor) nakijkt of deze niet lekt (eventueel dmw proper karton onder de wagen te leggen na de motor goed warm is gereden en een nachtje afwachten) en je oliefilter niet lekt
ander is volgens mij je koppaking eraan.
ps welke olie gebruikt je (merk doet er niet toe) maar 10w40, 0w30, 15w40, ??
Ik heb al een test gedaan voor de koppakking en dat was goed, ik gebruik nu 10w40 want 5w40 vond ik toch iets te dun, maar als de oliefilter of carterplug lek zo zijn zo je dit ook wel op de straat zien toch? nog andere tips?
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Als de auto zo veel olie echt verbruikt, dus nergens lekt, denk ik, dat je op zoek mag naar een ander blok. Of je moet van reviseren houden, maar daar zou ik niet aan beginnen…
Je geeft aan, dat je een test hebt gedaan voor de koppakking. Vind je in je koelvloeistof olie terug? Zit er onder je olievuldop wit/gele slijmerige aanslag? Dan zou het toch je koppakking kunnen zijn.
Mijn vorige Saxo had bijna 180.000 km op de klok en verbruikte nog geen kwart liter per 20.000 km(serviceinterval). Daar had ik ook 10W40 in. Mijn huidige Saxo 16VTS 16V verbruikt nog minder, bijna niet meetbaar.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
K_saxo schreef:eh 1.5Liter per 1000 km neem ik aan dat je bedoeld. no way dit is veeeeeeeeeeeel te veel.
Het is nog veel meer, een 1.6i haalt nooit 1000km op een tank, dus eerder 1,5L op 700km.
Als er geen externe lekkage te zien is, dan vrees ik dan kunnen het eigenlijk maar 2 oorzaken zijn, de zuigerveren of de klepseals. Bij versleten zuigerveren zie je constant een blauwe walm uit je uitlaat, in dat geval is een andere motor of de auto weg doen, de meest voor de hand liggende keuze. Bij versleten klepseals, zie je bij flink gasgeven en opeens gas loslaten, een blauwe walm. In dat geval is het de kop eraf en nieuwe klepseals monteren, maar dat kost ook de nodige euro,s, koppakking, D-riem,.
Versleten zuigerveren kan komen doordat de auto flink afgeragd is, te weinig olie.
Klepseals is meer een kwaal, als de auto te weinig heeft gereden, veel stilstaan, dan verharden de seals en dichten ze niet meer goed af.
als ik de seals ga vervangen hoef ik de D-riem niet te vervangen lijkt mij want die is zo goed als nieuw ? als het dan niet weg gaat weet ik niet of het nut heeft om nieuwe zuigerveren te monteren dit is best wel een grote klus
excuus zx1.4i in dat geval 5 e’s erbij
Welke olie is er bij de normale onderhouden gebeurd was dit origineel geen 10w40 ? Men heeft me ooit eens gezegd als je olie x (bv 10w40) origineel gebruikt heeft en je gaat over op een dunnere olie dat de olie kanalen durven veestroppen en zo de koppaking en de zuigerveren hierdoor beschadigd raken. Weet niet of hier iets van aan is.