ik wil een nieuwe autoradio aanschaffen,
maar met hoeveel watt kan ik hem het beste nemen?
ik heb er één gezien met 4x 25 watt moet dit voldoende zijn of kan ik beter één met meer kopen?
misschien wil ik op een later moment nieuwe speakers monteren, wat is verstandig?
alvast bedankt!
Corne
Laat je niet leiden door het aantal watts dat de fabrikant aangeeft. Er zijn nl verschillende meetmethodes (moeilijk om aan een leek buiten de elektronica wereld uit te legen.) Kort gezegd fabrikant a zegt ik heb 1000 watt en fabrikant b zegt ik heb 10 watt en toch hebben ze dezelfde geluidsproductie met dezelfde luidsprekers en kabels en zelfde ruimte.
Kan je het merk en type even vermelden alsook het doel wil je een rijdende disco of gewoon een installatie die de rijgeluiden doet verdwijnen.
ivm het wattage ca 85watt (=4 x 21 watt) is het maximale rms (true rms) wat elke autoradio zonder externe versterker kan behalen.
ivm speakers kijk goed naar de specificaties hoe meer spl [dB/1w/1m] hoe beter alsook een zo spectrum van het frequentiegebeid optimaal is van 20Hz tot 20Khz.
oke bedankt!
het gaat om een Marquant Type: MCR-1254.
het is niet bedoeld voor een rijdende disco, maar gewoon om een mooie bass uit de radio te laten komen..
het betekent dus dat ik een maximaal vermogen van 85watt kan bereiken?
ik heb al wat gekeken naar de stekker, alleen zag ik dat deze niet in een radio gingen die ik nog heb liggen.
ik heb twee losse stekker en één antenne, waarschijnlijk een iso aansluiting kan dit gemakkelijk veranderd worden of moet de hele stekker dan los?
als laatste heb ik steeds dat de radio niet onthoudt bij welk nummer ik was als ik hem uit doe. hij begint dan steeds opnieuw bij nummer 1, kan dit veranderd worden of ligt dit aan de radio?
Totaal aantal Berichten: 828
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Jij kunt zeker ook radio luisteren als het contact uit staat? Zo ja, dan zitten de 2 plus-aansluitingen verkeerd om. Die kun je meestal in de kabelboom van de radio omwisselen.
Ik heb zelf een 4 x 25 Watt radio van Sony, geen speciaal ding, gewoon een goede radio. Daar heb ik 4 hele goede speakers(Helix High End) aan gehangen, niks versterkers en toestanden en ik heb een prima geluid in mijn Saxo.
In de deuren zitten trouwens 13 cm, achterin 10 cm speakers. Kun je direct makkelijk op zoek. Hou er wel rekening mee, dat het plaatsen/vervangen van de achterspeakers een tijdrovende klus is. Dus niet met koud weer buiten aan beginnen.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
nee als het contact uit is en de sleutel is eruit dan kan de radio niet aan.
als de auto aan is en ik zet hem uit en de radio ook, als ik dan de radio meteen aanzet dan onthoudt hij het wel,
maar als ik langer wacht dan lijkt het of het geheugen wordt geleegd.
ik ga denk gewoon die radio inbouwen en ik denk dat ik eerst alleen 2 nieuwe (voor)speakers aanschaf.
Marquant is een “b” merk dat zal zeker zijn werk doen enkel zal je geen wonderen moeten verwachten. Zelf heb ik een silvercrest kh2381 met 4 x 40w pio en 4 x 13.5w true rms
ivm geheugen ik denk dat je de rode en de gele draad moet wisselen.
als je een extra versterker wil gebruiken kan je best gaan voor een model met een extern out verbinding.
Speakers achter zet je makkelijk in 1.5uur werk gemonteerd erin. (methode zonder achterbank te verwijderen.) Er staat hier al ergens hoe je dat doet.
ik heb toch gekozen voor een autovision av8950Bt,
deze heeft 4 x 55 watt, voor het geval dat hé.. en heeft net wat meer mogelijkheden.
ik heb daarnaast een subwoofer met versterker van 400 watt besteld, wat betreft de speakers laat ik het ff zo,
want er zaten al pioneer speakers in met 100 watt.
de rode en gele draden zijn heel gemakkelijk te wisselen met een verloopkabel, dus voor iedereen met hetzelfde probleem koop een verloopkabel en ga niet in de originele bedrading knippen..
ik kan nu wel radio luisteren met contact uit en de radio gaat automatisch aan als ik de sleutel omdraai, dit lijkt me verder geen probleem voor de accu.
bedankt voor de reacties!
Graag gedaan
idd best niet knippen aan de originele bedrading. Normaal kan je de draden van de radio zo switchen tenminste als er gewerkt is op de rode en gele draad met klemmetjes.