Beste lezers,
Ik ben Benjamin Heitmans. Ik heb een citroen xsara 1.6 i break uit 1998 (zoals mijn naam al deed vermoeden) en daar heb ik sinds het wat kouder wordt wat probleempjes mee. Ik kan een aantal dingen aan de auto zelf vervangen en voor sommige dingen zal ik naar de garage moeten. Ik hoop dat jullie wat handige tips hebben voor me.
Het probleem:
Bij koude motor (voornamelijk sinds de winter) loopt mijn motor niet zo best. Als ik de eerste drie keer gas geef om uit mijn parkeervak te komen, dan doet hij het redelijk, maar zodra ik voor het eerste verkeerslicht stil sta en dan wil optrekken, valt het toerental van de motor terug tot ongeveer 600 en soms zelfs 500 waardoor hij dan uit valt. Vervolgens is hij moeilijk te starten, maar dat lukt nog wel altijd. (even afkloppen) Als de motor op bedrijfstemperatuur is, dan is er niets aan de hand. Dan loopt hij als een zonnetje en ook mooi stationair.
Bij koude start loopt de motor op 1200 toeren en bij bedrijfstemperatuur op 900 stationair. De temperatuursensor voor de computer doet het volgens mij dus wel, maar heb ik niet laten meten. Tegen (bijna) beter weten in heb ik de stappenmotor vervangen, maar het probleem is niet veranderd.
Een ander gek ding dat er waarschijnlijk niets mee te maken heeft is dat als de auto koud is, dan kan ik met mijn afstandsbediening van mijn sleutel de auto niet open of dicht krijgen, maar als ik na 20 minuten rijden op mijn werk ben, dan kan ik de auto wel open en dicht doen.
Ik ga binnenkort de auto laten uitlezen, maar ik wil graag eerst zelf dingen leren over de auto. Ik heb hem overigens al bijna vier jaar hoor.
Ik ben vanmiddag bij een garage geweest. Zij hebben het idee dat mijn dynamo niet optimaal meer functioneerd. Zij hadden de spanning op mijn accu gemeten, waarbij de waarde moest liggen tussen 13.8 en 14.4.
Bij het starten liep de waarde terug naar 10.2 en steeg direct naar 14.37. Verlichting en aanjager aan en hij zakte naar 13.50 tot 13.75. De laagste waarde op een moment was 12.23, maar ik weet niet meer wat we toen allemaal deden. De dynamo zit gemiddeld wel tussen de 13.8 en de 14.4.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat het de dynamo kan zijn met deze waarde en het feit dat het probleem alleen speelt als de motor koud is. Iemand hier een idee over?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Temperatuursensor stuk, als hij het dus alléén bij koude motor doet.
even langs de boschdienst of de dealer
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ik heb een temperatuursensor gekocht. Als die er in zit, dan zal ik laten weten of het probleem verholpen is.
Ik heb inmiddels de temperatuursensor vervangen, maar die lost het probleem niet op.
Ik zal een aantal keer bij koude start mijn dynamo doormeten. Ik laat wel weten wat de waardes zijn.
Iemand nog andere ideeen?
Aan de meting te zien is de dynamo toch echt stuk. Niet gek dat het alleen bij koude motor is, dan is de capaciteit van de accu het laagst en moet de dynamo bijladen. Maar of het ook daadwerkelijk alle problemen gaat oplossen dat weet je pas als er een nieuwe dynamo op zit.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Er zitten zoveel sensoren in een injectiesysteem dat het heel erg moeilijk is om zo klakkeloos te zeggen dat het DIE sensor is.
Uitlezen van de computer kost je een tientje of zo, maar dan weet je vaak wel waar je het moet zoeken,uit ervaring van mij dus
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ik had hem laten uitlezen, maar de garage moest hiervoor een universeel appartaat voor gebruiken waar hij zelf niet zo tevreden over was. Ik zal eerdaags een andere citroen werkplaats zoeken om hem uit te laten lezen.
Als er iets uit komt, dan zal ik het posten.
Mocht er tussendoor iemand een idee hebben, of denken dat het inderdaad aan de dynamo kan liggen, dan hoor ik het graag.
abx sport,
Het zou inderdaad wel de dynamo kunnen zijn, maar op zich waren de metingen voldoende hoog om te motor normaal te laten lopen. Ik moet hem nog met koude motor doormeten.
Mijn grote bezwaar zijn de kosten van een dynamo. Die zijn aardig hoog.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wel de sensor, maar heb je hem ook even gereset? Een halfuurtje de accupool (+) er even afhalen, daarna weer aansluiten, auto starten en rustig een minuut of 10 laten draaien. Dat doet ook vaak wonderen.
Nou even een tijd weg geweest.
Ik heb mijn accupool los gehaald, maar het probleem is niet opgelost. Een collega van mij heeft een apparaat aangesloten en kon hiermee mijn accu en mijn dynamo testen. Het metertje op het apparaat kon niet stil staan. Volgens hem was de spanningsregelaar kapot.
Ik naar een speciaalzaak voor auto elektra, zeggen ze daar dat dit niet te meten is. Terwijl die collega toch echt zoveel jaren eerste monteur is geweest. Zeg het maar….........
Ik ga in ieder geval een afspraak maken om mijn dynamo te vervangen. Een hoop geld, maar als daarmee het probleem opgelost is, dan was het ‘t waard.
Ik houd jullie op de hoogte.