koppelingskabel
herkos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 27 december 2010 08:52 PM

Ik ben de eigenaar van een Citroen Berlingo 12/2002. Om de twee maanden breekt de koppelingskabel.
De volledige drukgroep en de rollager werden recent vervangen doch de kabel blijft breken hoewel ik zo voorzichtig mogelijk schakel.Een technieker van Citoen zei mij dat ik ook ” de neus” op de stang had moeten vervangen ?? Ik ken wel iets van automechaniek doch dit is voor mij Chinees, kan iemand mij aub.in mensentaal uitleggen wat de mechanieker bedoelde en wat de oorzaak zou zijn van de steeds knappende kabel ?

Profiel  

Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 306

Gepost: 31 december 2010 12:01 PM
  [ # 1 ]

Bedoeld men de halve bol die aan het uiteinde op de kabel zit met neus?
Advies; gelieve anders terug te gaan naar de garagist en vraag hem aan te wijzen wat hij hiermee bedoelt…

Profiel  

herkos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 31 december 2010 03:21 PM
  [ # 2 ]

Beste Marcel, bedankt voor uw reactie.De koppelingskabel breekt telkens daar waar die stalen ring zit(om de trillingen op te vangen)Zoals ik reeds eerder zei heb ik de volledige drukgroep en het roullement op buteille vervangen.De drukgroep die ik vervangen heb was totaal versleten, de vingers van deze groep waren bijna volledig weggesleten en waarschijnlijk bedoelt de mechanieker dat ik te lang gereden heb met deze versleten groep en dat er hierdoor nog iets anders beschadigd is waardoor de kabel soms grippeert doch ik zou niet weten wat ?Hij spreekt van “de neus op de buis” en dat is voor mij nu net Chinees, weet jij soms wat er nog beschadigd kan geraken door met een doodversleten drukgroep te blijven rijden? Met dank voor uw goede raad.

Profiel  

Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 306

Gepost: 13 januari 2011 11:39 AM
  [ # 3 ]

Als ik het goed begrijp, heeft uw mechanieker het over de “pri-as buis”. Benamingen kunnen soms verschillen… Ik heb het ooit ook wel eens gehad, dat de “neus van de buis” beschadigt was, maar heb er geen kapotte koppelings kabels door gehad. Bij mij ging tie gelijk kraken/piepen/herrie maken, en heb deze buis direct vervangen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook