denendo schreef:[De conventionele starters hebben inderdaad een veldwikkeling maar de modernere daar zitten wel degelijk magneten in hoor
Groetjes
We hebben het hier over een BX
WYD schreef:denendo schreef:[De conventionele starters hebben inderdaad een veldwikkeling maar de modernere daar zitten wel degelijk magneten in hoor
Groetjes
We hebben het hier over een BX
Sorrie..
Back on topic !!
Vergeet die startmotor! Hij deed het toch prima met een jumpstart. Als je accu plat is na langdurige stalling, dan is die in de meeste gevallen definitief overleden. Een loodaccu mag niet lang leeg staan, want dan gaat ie dood.
Als je een gare accu hebt kan het zelfs gebeuren dat alle puf uit de jumpstart in de gare krochten van de platte batterij verdwijnt, waardoor het lijkt dat je startmotor ziek is. Bij een niet al te zware benzinemotor wil het nog wel eens lukken om de +pool der platte accu los te maken en de +startkabel rechtstreeks op de accukabel te klemmen.
Zo heb ik dat eens gehad met m’n AX: Nog net lampjes in de dash, maar starten ho maar. Buurman gevraagd om jumpstart. OK startkabels aangesloten en… helemaal niks. De platte accu was zo strontgaar, dat ie alle vermogen wegtrok! Pluspool losgekoppeld en startkabel rechtstreeks op de klem (goed aanknijpen, want de hele startstroom moet nu door deze verbinding) en vervolgens opnieuw starten en hopla: als een zonnetje! Direct daarna nieuwe accu gemonteerd en het probleem was verholpen.
`verum ipsum factum’