bx-cannes schreef:Ok, dat zal ik even checken. Heb dat nog niet bekeken. Ik zal even in het oinderhoudsmapje kijken wanneer dat vervangen is bij de vorige eigenaar.
Daarmee verklap je eigenlijk al dat het waarschijnlijk al even geleden is, gewoon even een beurtje doen!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
nou… heb hem nu een maand of 6?
Maar mijn stappenplan kan ik toch vast uitvoeren?
Kan je doen, maar ik zie het nut er niet echt van in, hij slaat toch uiteindelijk wel aan? dan zal je echt wel een vonken regen hebben.
Dus je weet dan nog steeds niets extra.
Als je een stroboscoop met een dweil meter hebt (of kunt lenen) dan zie je ook direct wat er aan de hand is, versleten puntjes en/of een slechte timing. Maar gezien het feit dat het al even geleden is zou ik gewoon direct een setje nieuwe puntjes doen en lekker statisch afstellen (en eventueel nog finetunen met de stroboscoop).
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ok. Ga ik doen. Bedankt zover, zal laten weten hoe het opknapt.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
nou, volgens de onderhoudsmap waren de bougies al een eind op weg. Na een nieuw setje start hij meteen weer beter. Op ebay een benzinepompje gekocht, dus dat zal een dezer dagen wel binnen komen. Die vervang ik ook maar even. Verdelerkap en rotor en luchtfilter hadden ze niet op voorraad dus die ga ik even bestellen en vervangen. Net als de contactpunten. Dan hebben we dat iig maar weer even fris.
Goed bezig!
zagen de oude er wel netjes uit?
De benzinepomp vervangen kan natuurlijk, maar daar zou ik geen wonderen van verwachten. Hou er rekening mee dat de benzine slangen waarschijnlijk ook niet nieuw zijn, die moet je dan ook even vervangen.
Succes met de ontstekingsdelen zodra ze binnen zijn!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Zoals een aantal mensen hier al hebben aangegeven blijkt het vervangen van de benzine filter bij de tank een wereld van verschil te kunnen maken!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Volgens mij is m’n bak naar de eeuwige jachtvelden aan het gaan. Hij begint nu echt vervelend te trillen in de vierde versnelling.
Nu staat er een GSA 4bak op MP. Past zoiets in mijn 1220, of werkt dat niet?
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
oh, ik zie het al. Alleen GS van na 79 komt overeen met de bak van een 4 speed GSA. Jammer.
Hoi BX-Cannes,
Weet je wel zeker dat het je versnellingsbak is welke de trilling veroorzaakt? Zijn het niet gewoon je ongeballanceerde wielen die pas op hogere snelheid merkbaar uit balans raken? Dit zou je natuurlijk makkelijk kunnen testen en kan je een hoop sleutelwerk besparen… Ik ga ervan uit dat je dit al hebt overwogen en dat je bak echt gaar is.
Ik denk niet dat je laatste opmerking klopt, hoe kom je hierbij?
Er zijn hier een hoop mensen die er verstand van hebben, dus misschien kunnen die me aanvullen of verbeteren:
Volgens mij is er maar één type GSA 4-bak geweest. En die is anders dan de bak van een GS van zowel voor- als na 79. De GSA bak zit tussen de twee GS bakken in qua overbrenging.
Bij een GS bak van voor 79 zit je op ongeveer 4900 toeren bij 120 km per uur
met een GSA bak zit je op ongeveer 4800 toeren bij 120 km per uur
bij de GS bak van na 79 zit je op ongeveer 4500 toeren bij 120 km per uur
Weet je wel precies wat voor een bak je er nu in hebt liggen?
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ik dacht het aan de overbrengingen te kunnen zien, zoals vermeld op de site van Jeroen Cats.
Bij inschakelen van de vierde versnelling begint er vanalles te schudden en te vibreren. Ik denk dus niet dat dat banden gerelateerd is, maar bak gerelateerd. Ook snelheid is daarbij geen factor. Ik kan het in de pook voelen. Of is de steun dan gaar?
Je kan het inderdaad zien aan de overbrengingen, maar je hebt niet gekeken naar de eind-overbrengening. Die maakt het verschil!
Maar als je zegt dat het gaat schudden en rammelen op het moment dat je naar de 4e versnelling gaat dan is de kans inderdaad nihil dat het een onbalans is.
Klinkt heel aannemelijk dat het de bak is…
Je zou ook nog even kunnen kijken naar je uitlaat, ik heb eens gehad dat de uitlaat (alleen in de 4e versnelling) tegen het subframe begon te klapperen. En de aandrijfassen zou je ook nog even kunnen dubbelchecken.
Ik zou verwachten dat wanneer de steun gaar is, dat je er dan ook in andere versnelling last van zou moeten hebben.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ok, ik zal dat eens bestuderen, dacht dat de 1-4e versnelling verhouding overeenkwam. Ik zal eens opzoeken hoe dat dan werkt.
Nee idd, alleen bij de 4e begint het getril. Ik denk echt dat dat uit de bak komt. Als ik iets aan de pook trek dan wordt het wel minder. Ik zou me wel voor kunnen stellen, dat als het geheel van blok en bak iets te ver achterover helt door een gare ondersteuning, dat dan de pook ook niet meer correct staat ten opzichte van hoe het hoort. Maar bij de 2e is het verschijnsel er niet, dan staat de pook in dezelfde hoek.
Ik zal dit weekend eens even inspecteren of ik iets kan zien.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ik heb sinds het vervangen van de motor/baksteun aan de CX soms eenzelfde vibratie in de 3e versnelling van de C-matic. En omdat daar de uitlaat krap tussen motorblok en subframe doorgaat, verdenk ik voorlopig de uitlaat. Die zat met oude, 1,5-2cm uitgezakte motorsteun al kiele-kiele, dus zou nu wel eens lekker kunnen resoneren tegen het blok.
Vind het gewoon té typisch dat dit voor de nwe baksteun nooit gebeurde.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ik heb nog niet goed kunnen kijken.
Wat ik gister wel zag is dat mijn linker stabilisator stangetje uitgelubberd is. Dat verklaart waarom hij af en toe wat knikt bij diagonaal over drempels zweven.
Nu zegt de Haynes dat er vanaf 79 andere stangetjes zijn ontwikkeld. Klopt dat? Op ebay maken ze geen onderscheid namelijk.