Beste XM liefhebbers,
Eerst even een korte introductie. Ik ben een nederlander, GS liefhebber, actief op het GS/A deel van dit Forum, woonachtig in noord Italie. Heeft verder niets met de XM te maken, maar wat gaat volgen wel.
Een van de vrienden met wie ik mijn garage deel is de Voorzitter van de italiaanse XM club eXtreMe. http://www.xmclub.it/. Marco Vaccaro heeft me gevraagd of ik het onderstaande bericht op dit Forum kon plaatsen.
Ik heb geen idee hoe ver de nederlandse XM club wereld en XM onderdelen voorziening is ontwikkeld, maar ik neem aan dat de problemen over het algemeen gelijk zijn. Hier in Italie is er een groot gebrek aan de rubber trillingsdempers in de kop van de voorvering poten. Citroen heeft en nog een paar maar die kosten handen vol met geld. Hier een foto met in het midden het onderdeel waar ik het over heb:
Voor diegene die het niet weten, in het geval dit rubber bezwijkt, knallen de voorveering poten met geweld tegen de motorkap. Deze laatste vervormd vreselijk, met als gevolg een nieuwe motorkap. Hier een prototype van een mogelijke oplossing die de schade voorkomt maar het rubber niet redt: http://forum.riasc.it/public/index.php?topic=9124.15
Vandaar het idee heeft een kleine herproductie van dit onderdeel te starten. Gezien de iedere club en ieder land maar een relatief klein aantal XM mensen omvat, zou ik graag een aanpak op europees niveau zien. Is er in Nederland een overkoepelend orgaan dat zich hier eventueel in interesseerd? Een Club, een Register, een onderdelen handel? Zo ja, graag een mailtje aan Marco.
Marco Vaccaro
email: marco[ad]citroends.it
Contact alleen in Frans, Engels of Italiaans.
Groeten,
Nisse
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Om de eerste foto in je openingspost werkend te krijgen moet je even de spaties er uit halen.
Hier hadden we het laatst ook al over op het forum van de XM Club: http://www.xmclub.nl/forum/topic?f=9&t=364
Goed initiatief!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Bedankt!!
Op het Duitse citroen forum is ook al een lange tijd een dergelijke discussie aan de gang om eea opnieuw in productie te laten nemen. Grote struikelblok is de enorme kostenpost. Ik meen dat er gesproken is over een bedrag dat vele duizenden euro’s bedraagt. Daarnaast is het er ook het probleem van de rechten om het te laten maken.
Ik hoop dat het lukt, want dit onderdeel zou wel eens de bottle neck van de XM kunnen worden maar ik ben er bang voor.
Het lijkt best veel op de einddemper van mijn schokdemper…nummer 11 in dit plaatje
Misschien kan je die gebruiken, een deel ervan afzagen? Kost nog geen 10euro…, Of misschien zijn er wel peugeots of renaults met eenzelfde soort rubber kering?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Pietje, jij kijkt naar het midden van de poot, hij bedoelt het midden van de foto; de kop van de veerpoot waar oo kde bol op zit.
De rubbers die jij laat zien zijn de bumpstops die voorkomen dat je je schokbreker kapot beukt als ze te ver inveren
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die constructie is bizar. Je ziet dat het bovendeel (waar de veerbol op zit) door die komvormige schotel heen kan als het rubber het begeeft. Dom en onveilig.
Daarom is een alternatief mogelijk interessant:
Als je het bovendeel doorzaagt net boven de gaten kan je daar een nieuw deel aanlassen.
Als je dat heel simpel vormgeeft door middel van een stuk pijp met daarop een ring gelast en hetzelfde met andere maten voor het onderste deel, dan kan het nooit meer “losschieten” als het rubber bezwijkt.
Die twee stalen onderdelen hoeven niet veel te kosten, zeker als je een pakweg 20 of 50 van laat maken.
Het aan elkaar vulcaniseren heb ik vroeger vaak laten doen, in mijn herinnering kostte dat weinig. Het zou me niet verbazen als je zo’n samenstel voor minder dan 100€ kan laten maken:
Uiteraard is het nog schetsmatig in helemaal niet in verhouding, met name ten aanzien van de hoogte, maar met dit principe zou ik me een stuk veiliger voelen.
Ik zal proberen een prototype uit te werken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Matthijs309 schreef:Pietje, jij kijkt naar het midden van de poot, hij bedoelt het midden van de foto; de kop van de veerpoot waar oo kde bol op zit.
De rubbers die jij laat zien zijn de bumpstops die voorkomen dat je je schokbreker kapot beukt als ze te ver inveren
Heb niks gezegd!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Jan,
Jouw idee is op zich niet slecht maar heeft vertiaal gezien zeker een minder dempende werking.
Het zou een stuk handiger zijn geweest als de troen jongens destijds de uiteindes op dezelfde manier hadden gemaakt maar een stukje breder op de uiteindes. Eventueel met een opstaande rand die bij het scheuren van het rubber in elkaar zouden grijpen.
Maar hoe dan ook, ook al zouden we een nieuwe badge laten maken, wie gaat het proberen ? Er zit geen enkele garantie op die dingen. Als die productie fouten heeft en je maakt daardoor een klapper…. Dat maakt het zo kostbaar.
Ik denk dat er weinig bedrijven zijn die ook maar in de verste verte verantwoordelijke willen zijn voor een mogelijk ongeluk dat je hiermee kan krijgen.
Ouwe mopperkont
Het probleem zit um naar mijn idee op 3 vlakken.
A- verantwoordelijkheid / juridische aansprakelijkheid.
B - voorfinanciering
C - Rechten, het is een ontwerp van Citroen… Je mag niet zomaar iets dergelijks in eigen beheer gaan maken.
3 punten die er ws voor zorgen dat het nooit van de grond zal komen. Enige kans van slagen is naar mijn idee het verzoek met een flinke order bij Citroen zelf neer te leggen.
Daarnaast denk ik dat de RDW ook bezwaar kan maken, de type goedkeuring is niet van toepassing op dit nieuwe ontwerp, al is het 12 keer zo goed. Ze moeten er wel eerst erg in hebben natuurlijk, maar idd bij een ongeluk komt het naar boven.
Een verzoek naar citroen zelf ( of naar hun toeleverancier ) is denk ik veiliger.
De RDW had ik nog niet eens aangedacht, dat zijn dus 4 punten.
Citroen is de enige optie maar die zal er 99% zeker NOOIT aan mee gaan werken. De enige fabrikanten die ik ken die dergelijke dingen wel doen zijn Mercedes en BMW.
Het klinkt net of je het een verloren zaak vindt. En dus de XM als aflopend.
Ik vind dat we (als XM-clubs) juist alles aan moeten doen om aan verse veerschotels te komen.
En: niet geschoten is altijd mis.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mannen, laten we aub niet vergeten dat als er geen mensen zouden zijn geweest die hun nek hadden uigestoken voor herproductie van originele onderdelen of productie van verbeterde onderdelen, er nu geen traction, ds of sm meer zou hebben rondgereden! Daarbij acht ik JanSR gezien zijn opleiding, ervaring, kennis en kunde uitstekend in staat om een verbetering dusdanig te construeren en ontwikkelen dat het een daadwerkelijke verbetering is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Binnen de xm-club is het herproduceren van deze schotels al vaker voorbij gekomen. Navraag bij diverse bedrijven heeft wel geleerd dat zij zich niet willen wagen aan vulcaniseren. Mochten jullie daar ideeen voor hebben of ervaring mee hebben dan horen wij dat graag! Er hoeft immers maar 1 fabrikant te zijn die zich er aan wil wagen.
Verder ben k het met Waterman eens. Er wordt gesproken alsof herproductie absoluut uigesloten is, maar volgens mij zie ik nog steeds DS, SM, Traction en 2cv rondrijden. En dat zijn echt niet allemaal originele delen! Herproductie van onderdelen zal in de toekomst cruciaal worden voor het voortbestaan van de Xm!
De tekeningen van JanSr vind ik zeer interessant, alleen ben ik bang dat de opvang van zijdelingse krachten te miniem zal zijn. Zoals de veerpoten origineel zijn geconstrueerd wordt het rubber (ware het niet dat het gat te groot is) toch opgesloten. Waarom zou het niet mogelijk zijn de huidige vormen te bewaren en deze te modificeren? Het bovenste “gat” kunnen we beter niet verkleinen denk ik, in verband met ruimte bij insturen en extreem bochtengedrag. Er zal dan toch wat speling ontstaan.
Mijn idee: als we de originele constructie behouden, maar de aller onderste metalen rand naar buiten toe een ring geven zoals JanSR deze tekent. Op de kracht en werking van de veerpootschotel wordt dan niets veranderd. Wel maak je hem groter zodat hij niet meer door kan schieten…