![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 4
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTR+
Sinds gisteren ben ik in bezit van een C4 coupe, 1.6 VTR+ benzine van 2005 met 63000km op de teller.
Tot nu toe een lekkere auto met veel extra’s die vrij comfortabel rijdt.
Wat mij wel opvalt is het tegenvallende gebruik.
Gemiddeld 10l op 100km, zelfs nog wat onzuiniger volgens de boord computer.
Als ik constant 90 rij in de 5 geeft hij dit ook aan.
Ik heb de auto net en nog geen 100km gereden, dus ik wil er nog niet zoveel aan ophangen.
De auto heeft net een grote beurt gehad, die hoort bij de km stand.
De motor lijkt redelijk te draaien en de auto trekt ook vrij goed.
Stationair draait hij misschien net niet helemaal soepel, al is dat hooguit een klein beetje.
Dit weekend gaan we een flink stuk rijden en wordt het verbruik duidelijker.
De vraag is nu wat hier eventueel de oorzaak van zou kunnen zijn en waar ik speciaal op letten moet.
Alvast bedankt.
mvg Leo
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3715.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1291
- 2CV 2cv6 special
Ik zou met name op het niet soepel draaien letten! hoort normaal toch zonder problemen te draaien!
Kan vanalles wezen maar ik zou inderdaad eerst eens dat flinke stuk gaan rijden met de auto zodat deze eens goed warm wordt en daarna nog eens kijken. Meestal wordt deze zuiniger naarmate je langere stukken rijd op constante(re) snelheid (merk dat ook bij mijn eigen c4)
Mocht het dan toch nog niet zijn wat het is, ik neem aan dat je nog aanspraak op garantie kan maken?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
1 op 10 is wel veel. Als de motor goed warm is en je constante snelheid op vlakke ondergrond rijdt zal je bij 90 in zijn 5 iets tussen 6 en 7 op de 100 moeten halen.
Je hebt je boordcomputer wel goed staan he? Dat je niet op het totaal gemiddelde kijkt ipv op actuele verbruik.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_19437.jpg)
Totaal aantal Berichten: 92
- C4 (2004-heden) 1.6 16V VTS Coupe
Hoi Leo,
Ik heb mijn eigen C4 nu ook een klein weekje en inmiddels een goeie 1000 km gereden. Echt een zuinigheidswonder zal het waarschijnlijk nooit worden want wanneer ik op de cruise rij met 128 geeft de auto 8.0/100 km aan terwijl mijn 206 met dezelfde motor op zo’n 6,5l kwam te staan. Hoe realtistisch dit allemaal is weet ik ook niet maar echt vrolijk word ik er nog niet van. Wel gooide ik gister de tank vol toen ik nog 2 streepjes had en toen gooide ik er 48 liter, betekent dat er dan toch nog 12 liter in zat. Met diezelfde tank had ik voordat ik ging tanken wel +-550 km gereden. Het is dus een beetje koffiedik kijken en zien wat het op de langere termijn gaat worden!
Gr
- 2CV 2cv6 special
Vergeet niet dat een 206 waarschijnlijk ook wat lichter zal zijn dan de c4 wat je nu hebt!
550 km op 48 liter is een gemiddelde verbruik van iets in de buurt van de 1 op 11,5. Dat valt in de winter wel mee vind ik. Misschien aardig om de tripcomputer op 0 te stellen en tussen de tankbeurten het werkelijk verbruik te berekenen en te vergelijken met het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer. Dit wil nog wel eens afwijken.
Verder kan het uitmaken of je airco/cc of achterruitverwarming aan hebt. Zorgt ook voor een iets hoger verbruik.
Mij valt op dat je de c4 wel moet laten doorrollen om het verbruik een beetje netjes te laten zijn. Optrekken kost een stevige slok. Ook bij korte ritten knalt het verbruik behoorlijk omhoog. Maar ja, gaan fietsen is ook niet altijd wat en het rijdt wel lekker.
Bedankt voor de reacties.
Ondertussen hebben we ruim 1000km met de C4 gereden
Waarvan veel snelweg kilometers. Gemiddelde verbruik 8.5 l/100km bij een gemiddelde snelhied van 85
Niet schokkend slecht, maar zeker niet bepaald zuinig. Ik had op 1:13 gehoopt, maar dat lukt dus niet.
Of is er iets wat er nog kan gedaan worden om het verbuik te drukken?
Mvg Leo
Totaal aantal Berichten: 34
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk ligne ambiance
Misschien een inkopper, maar heb je ook al eens naar je bandenspanning gekeken? Met een te lage bandenspanning krijg je meer rolweerstand en dus een hoger verbruik. Zelf rij ik met +0.1 bar op de aangegeven bandenspanning omdat ik dat lekker vind rijden.
Succes met de zoektocht.
Citroën AX 1.1i Image
Peugeot 306 1.9 d
Peugeot 306 1.9 d break
Peugeot 306 2.0 HDI break
Citroën C4 berline 1.6 HDI Ligne Ambiance
Tja, dat is inderdaad niet echt om over naar haar huis te schrijven nee. Maar wat voor snelheden rij je bijvoorbeeld op de snelweg? Ik weet namelijk nog dat bij mijn vorige peugeot 206, met exact dezelfde motor, het enorm scheelde of ik 125 of 135 reed. Het verbruik schoot bij die snelheden echt enorm omhoog. Uiteraard kan ik er bij mijn eigen C4 nog moeilijk een oordeel over vellen aangezien ik deze zéér recentelijk heb gekocht en pas een kleine 1000 km gereden heb.
Deze zomer ga ik er ook mee naar Italië zoals het er nou uitziet dus hoewel dat geen realistisch verbruik zal zijn ben ik wel reuze nieuwsgierig hoeveel km ik dan met één volle tank zal rijden.
Bandenspanning kan inderdaad een grote rol spelen dus check dat inderdaad wel even! Zelf heb ik er ook nog winterbanden op leggen ipv de 17” Resolfen. Ik betwijfel zelf of dit erg veel uit zal maken maar dat gaan we over ca. anderhalve maand meemaken!
PS. Heb je ook nog foto’s van je nieuwe C4, ben namelijk wel nieuwsgierig!
Gr
De bandenspanning zou in orde moeten zijn, daar de auto net een beurt heeft gehad.
Toch de moeite waard om dit te controleren.
Tot nu toe is er vrij rustig met de auto gereden. 120/125 daar waar het mag. Niet veel harder.
Bij een zelfde rit gaf mijn eerdere Ford Focus een verbruik aan van tussen 6,9/7,5 per 100km.
Hoe nauwkeurig e.e.a is weet ik niet. De kilometer teller van de citroen is i.i.g. erg nauwkeurig.
Hij heeft hooguit een meningsverschil van niet meer dan 1 km met de TomTom.
Foto’s heb ik nog niet, maar de auto lijkt exact op de jouwe met de zelfde wielen
Uiteraard zonder VTS symbool en xenon koplampen.
Is het trouwens normaal dat de achterklep maar net blijft openstaan en bij het minste of geringste omlaag wil komen.
Ik denk dat het in het geval van ons beide toch een kwestie van afwachten wordt wat het verbruil doet, en ja mocht het toch meer dan leer ik er mee leven.
Wat betreft die achterklep dat kan ik inderdaad wel beamen, deze wil inderdaad wel heel erg graag naar beneden toe en moet je vooral geen zet geven als je deze dicht doet. Wanneer ik deze onlangs liet vallen vanaf zijn hoogste stand ging die met zo’n gigantische klap dicht waardoor ik dacht dat deze er spontaan uit zou vallen. Wanneer je overigens de klep helemaal naar boven duwt blijft deze keurig staan.
Hoe bevalt de regensensor jou? Ik ben zelf helemaal wild van de lichtsensor en dan vooral natuurlijk vanwege die xenonverlichting, je wordt trouwens erg lui gemaakt in deze auto, niet erg overigens!!
- 2CV 2cv6 special
Die achterklep is inderdaad zoiets, ook bij die van mij blijft ie mooi openstaan maar als je hem dicht wilt doen kan je het beste de klap begeleiden anders liggen de klap en de deuren van de rest van de auto af! Tjeemig wat een klap.
Regensensor en lichtsensor zijn zeer relaxed
Beste Leo,
Je moet van de boordomputer mischien iets minder aantrekken, tank de auto eens af hou de kilometers bij en reken dit eens uit. Ik denk dat je verbruik dan heel anders uitkomt!!!
Het ziet er naar uit dat het verbruik echt is en lijkt tot nu toe overeen te komen met wat ik (of veelal mijn vrouw) tankt
De 25e staat een afpraak met de garage gepland (inderdaad garantie) wel een beetje vaag verhaal om mee te komen, als de auto verder goed rijdt.
Daar heb ik wel een vraag over.
Dat betreft het stationair draaien. Wanneer de auto stationair draait hoor je hem nauwelijk, maar je voelt de motor wel schokken. Niet heftig, maar dat herinner ik me niet van de proefritten. Is dit normaal?
Gister bleek trouwens ook dat de auto nogal zijwind gevoelig is (bij windkracht 8 op de afsluitdijk weliswaar)
Wat is jullie ervaring hiermee?
Bedankt voor de reacties tot dusver.
mvg Leo
Hallo,
Ook ik ben net (zaterdag) in het bezit van een C4 Coupe uit juni 2009 met 20.000km op de teller. Hiervoor reed ik een Mercedes twee liter diesel, dus het brandstofverbruik is dan zowieso schrikken als je naar benzine overstapt. De continue weergave heb ik snel uitgezet, daar word je helemaal gek van, maar het gemiddelde schommelt bij mij ook rond de 8.5. Niet bijzonder zuinig inderdaad.
Die gevoeligheid voor wind heb ik de laatste dagen met die storm ook wel gemerkt. De C4 is in verhouding best wel een hoge auto voor z’n gewicht, hij laat zich redelijk opzij duwen in harde wind. Ik vind ‘t trouwens geen groot probleem; ‘t zal vast snel wennen.
Dat de klep hard dichtvalt heb ik niet gemerkt trouwens.
Vooralsnog ben ik vooral blij dat mijn wegenbelasting met 2/3 gedaald is en dat ik er voor m’n gevoel in rijplezier niet veel op achteruit ben gegaan.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Leo,
Ik rij al ruim 5 jaar in mijn C4. Hiernaast rij ik ook vaak andere auto’s (verschillende merken en modellen). Naar mijn mening is mijn C4 zeker niet erg zijwind gevoelig. Wellicht komt het doordat ik een zware diesel heb en dus iets andere afstelling van het onderstel dan jouw auto.
Voorwat betreft het hoge verbruik, denk ik aan de twee volgende zaken:
- als je winterbanden hebt, gaat het verbruik omhoog (makkeijk 1 liter meer op 100km)
- wellicht hield vorige eigenaar van stevig het gaspedal intrappen en is dus de motor hieraan “gewend” (zeg maar het tegenover gestelde van luie motor)
Voor wat betreft schokkend stationair draaien… Wellicht staat het minimale toerental net iets te laag ingesteld. Volgens mij kan dit naar wens worden bijgesteld. Althans dit was nog wel het geval met oudere auto’s. Hoe het met moderne auto’s zit, weet ik niet precies.
Succes,
Victor