Yannick schreef:
Waarschijnlijk bedoelt hij de join de culas, zoals ze dat hier zeggen. Maar hoe zeggen jullie dat?
Als we zouden weten wat het was, zouden we het wel zeggen he
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
join culas is koppakking, culas is de kop van de motor (cilinderkop) waar de kleppen in zitten
mogelijk een kop die gescheurd was en daarom vervangen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dankjewel
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
duidelijke uitleg
citroenc2 schreef:duidelijke uitleg
als je al eens iets weet moet je er mee uitpakken
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Gefeliciteerd! Volgens mij heb je voor dat geld een zeer propere turbeau aangeschaft. Zeker met dat kilometrage; 255k is mooi, want dan ben je waarschijnlijk tenminste een half ton van middelgroot motoronderhoud verwijderd. Vaak moet je tussen de 300 en 350k toch werk gaan verrichten aan verstuivers, zuigerveren en lagerschalen (kleine revisie). Dit is uiteraard erg afhankelijk van hoe ermee gereden is en hoe jij ermee verder rijdt.
Ik vind de XUD7T, met 66kW uit 1769cc, een geweldig machien dat het nodige respect verdient en daarnaar behandeld dient te worden.
Het is natuurlijk een turbo en dat nodigt vaak uit tot een, laten we zeggen, wat vlotte rijstijl. Belangrijk is dat je de machine rustig de tijd geeft om wakker en warm te worden voordat je hem hard laat werken. Eenmaal op bedrijfstemperatuur kan hij je een heerlijke duw in de rug geven en kijk daarbij even in de spiegel wat er uit je uitlaat komt. Grijze pluimen die tot lang in de acceleratie aanhouden wijzen op werk aan de winkel: Van een goor luchtfilter en/of lekkende delen der drukvulketen (slangen, koppelingen, intercooler; wastegateafstelling of in het ergste -en zeldzaamste geval- een gare turbocompressor)
Je voorpootjes lopen ietwat stroef, waardoor hij onder z’n eigen gewicht niet zomaar helemaal inzakt, maar dat lijkt mij niet rampzalig. Als ie nog lekker veert en niet als een opel aanvoelt…
Die kilometerteller is een Jaegerkwaaltje. Soms gaat het vele tonnen goed, soms wat minder. Is het tikken in de kilometerTELLER dan kan het gaan gebeuren dat ie gaat hangen en ettelijke kilometers overslaat (lastig voor het bijhouden van je onontbeerlijke onderhoudsintervallen (olie,-filter,distririem!). Als het je snelheidsmeter is die tikt, dan zit er een onregelmatigheidje in het trommeltje. Misschien iritant met zo’n zwabberend wijzertje, maar verder nix loos.
Wees lief voor je turbo en geniet ervan!
`verum ipsum factum’
Re: bx gekocht
Marino schreef:Op dinsdag 25/10 kocht ik een BX Biarritz van 1992, 1.8 turbo diesel, met 255d km’s op de teller maar voor de rest in mooi goede staat voor 400 €.
Goede prijs of niet?
De toerenteller werkt niet en de kmteller tikt, kan ik hieraan iets doen?
Ook zakt de bx vooraan niet volledig tot laagste stand? zijn dit de veerbollen?Kan iemand me verder helpen?
Dank u
Toerenteller werkt niet, waarschijnlijk de BDP-sensor kapot (spit even dit forum door, draadjes genoeg over “wiebelende toerenteller” e.d.) Niks ergs.
Tikkende km-teller; trilt de snelheidsmeternaald ook dan is mogelijk de kabel (en wellicht boven én onderkabel) het probleem, anders is het wellicht de teller zelf; die zijn wel eens gaar. Kun je los vervangen (als er Veglia in het klokje staat tenminste; de in NL veel “zeldzamer” Jaegers vervang je als 1 blok en zijn veel storingsgevoeliger).
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
join de culas is idd goed uitgelegd
en de rest uiteraard ook
dank u
c’est fantastique
WYD schreef:Een BX hoort ook alleen met de achterkant helemaal in te zakken tijdens het slapen, niet met de voorkant. Als je de BX in de laagste stand zet hoort hij echter wel mee te gaan. Blijft hij halverwege hangen, dan moet je de hoogteregelaar even schoonmaken en wat olie spuiten in de veerpoot (net onder de veerbol).
Hoe kom je hier nou bij Eelco??? Een BX zakt wel degelijk door alle vier zijn poten als ‘ie lang stilstaat hoor, alleen duurt het van voren duidelijk langer dan van achteren. Als ‘ie van voren niet zakt heeft dit volgens mij te maken met hele stroeve veerpoten, een vervuilde hoogteregelaar of een kapotte hoogteregelaar…
Harm schreef:nee hoor, de biarritz turbodiesel had “turbo” op de zijkant staan, in hetzelfde lettertype als de XM… de Ourane heeft dat ook
Dank u, dat wist ik niet
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Marino schreef:join de culas is idd goed uitgelegd
Maar het is tot nu toe door iedereen verkeerd gespeld! Ik neem het de Vlamingen het vanwege hun haat/liefde verhouding met het Frans niet kwalijk ofzo, maar “joint de culasse” moet het dus wezen. Je spreekt de t niet uit, metoch…
Ich bin ein Breaker
Dus,
join de culas = kopaaking,
joint de culasse = koppakking!
Klaaar
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
wat er bedoeld werd is toch helder?? Dat we hier op de Nederlandse spelling letten—> Oké... Maar op de Franse… Dat mag toch met de Franse slag?
Bassman schreef:Marino schreef:Er staat ‘turbo’ op langs de zijkant.
Volgens mij…...(Bram, waar ben je) is het alleen een Turbo als er op de achterklep “TZD Turbo” of “TRD Turbo” staat.
Als er “TD”, of “TRD” of “TZD” staat is het een “gewone” diesel. Ook op het kenteken moet het staan.
Zo’n “Turbo” melding op de zijkant is er gauw opgeplakt.
Klopt wat Bassman zegt !
Maar je kunt het snel genoeg zien als je de motorkap open doet en je ziet er een plat soort radiateur boven het kleppendeksel met een brede rubberrand, dan is het een turbodiesel ja.
Dat is namelijk je intercooler…..zit die er NIET op….dan is het een gewone 1905 D.
Op je kenteken moet het trouwens ook staan.
voge schreef:wat er bedoeld werd is toch helder?? Dat we hier op de Nederlandse spelling letten—> Oké... Maar op de Franse… Dat mag toch met de Franse slag?
Och, niet dat ik malende ben ofzo. Maar mocht je het ooit eens op moeten zoeken dan is het toch prettig als het woord wat je kent meer dan toevallige gelijkenis vertoont met hetgeen je dan vindt?
Ich bin ein Breaker