Hoi,
ik heb een vraagje.
Ben bezig om mijn blokje van een 2cv6 te reviseren en ik zou graag willen weten of de keeringen (krukas)vervangen kunnen worden zonder het blok in tweeen te splitsen?
Zo ja hoe kan ik dit veilig doen en waar moet ik op letten bij demontage en montage?
Alvast dank,
Loek
ja dat kan, redelijk makkelijk eigenlijk. Maar als je je bolok aan het reviseren bent dan is ie toch al gesplitst?
Maar als je het niet uitelkaar wil halen dan kan je een klein gaatje boren in de keering (in het midden) en daar een parkertje in schroeven. Vervolgens trek je aan de parker de ring los. Soms moet je een paar gaatjes boren en het een paar keer herhalen.
Pas er in elk geval op dat je niet het relatief zachte aluminium beschadigd, dus boor niet te diep, schroef niet te ver en wees niet te lomp met lostrekken.
Soms wil een breekijzer(tje) het trekken makkelijker maken, zet dan wel een stukje hout tussen je gereedschap.
Ohja, monteer ze met voldoende vet, dan hebben ze smering en komt de levensduur ten goede.
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Als het niet lukt op de manier die pmd beschrijft dan kan je het ook op deze manier proberen,
boor 2 gaatjes tegenover elkaar in het zijvlak van de keerring (boortje zo rond de 2 mm).
draai hierna in beide gaatjes een schroef en draai deze dan allebei door totdat de schroeven als ware de keerring eruit drukt (kurkentrekker idee).
Kan evt ook vier gaatjes boren (kruis) en dan gelijktijdig de schroeven indraaien.
De schroeven zullen misschien wel een klein putje maken in de rand waar de keerring tegenaan ligt, maar de keering sluit daar niet op af, deze sluit af op je krukas en op de buitenkant van de keerring.
Zorg dat je bij het boren niet te dicht in de buurt van je krukas zit!
Beter is om iets meer naar de buitenkant te neigen.
Bekijk voor je aan de slag gaat de nieuwe keering eens goed.
C’est le Nooord!!!