Aankoop Acadiane of R4 F4
Jakob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 16-01-2011

Gepost: 16 januari 2011 07:19 PM

Hallo iedereen,

Ik ben Jakob, 21 jaar oud en afkomstig uit België. Ik volg een opleiding journalistiek en werk in het weekend wat om mijn grootste hobby te kunnen bekostigen: auto’s. Ik ben in het bezit van een Mercedes-Benz W123 230E uit 1983, een S124 200TE Automaat uit 1989 en een Skoda Fabia 1.4i uit 2000.

Verder hou ik erg veel van reizen, vooral met name Marokko en Frankrijk. De liefde voor de W123 en de interesse in de Maghreb bestonden bij mij al ‘los’ van elkaar, maar toen ik m’n eerste bezoek bracht zag ik dat de twee onlosmakelijk ‘verbonden’ zijn. Dat werkte elkaar uiteraard enkel maar in de hand. Ook de R4 en de Peugeot 504 zijn auto’s die je er op elke hoek van de straat tegenkomt.

Gezien ik vanaf deze zomer waarschijnlijk avondschool automechanica ga volgen, zou ik graag een auto hebben waaraan ik kan sleutelen. Mijn W123 en 200TE staan zo goed als volledig op orde, dus sleutelen daaraan is eerder beperkt. Daarvoor zou ik graag een auto kopen die me erg veel doet: een R4 F4 of een Acadiane.

Beide wagens zijn grote kanshebbers. Ik ken Frankrijk vrij goed en ga er meerdere keren per jaar op reis. Volgend jaar plan ik de Nationale 7 af te rijden met m’n W123 tot in Var, waar ik bijna altijd naar toe ga. Vermoedelijk kom ik dus heel wat mooie karren tegen die te koop staan. Bovendien zijn ze er een stuk goedkoper en is de carrosserie vaak in erg goede staat. Mechanisch misschien iets minder verzorgd, maar daar kan je makkelijk iets aan doen.

Het is moeilijk om te kiezen welke auto het zal worden en het zal waarschijnlijk ter plaatse zelf beslist worden naar de wagens die daar te koop staan en hun staat. De eerlijkheid gebiedt mij te vertellen dat ik de Acadiane een mooiere auto vind. Hij straalt een pak meer ‘Frankrijk’ uit voor mij, is waarschijnlijk iets groter ( ? ) en heeft gewoon een leuker voorkomen. Bovendien draag ik Citroën een warm hart toe en is het na Mercedes-Benz m’n favoriete merk.

De F4 is ook erg mooi en het verschil met de Acadiane is erg klein. Een man die zelf nog classics heeft ingevoerd vanuit Frankrijk en een kennis heeft die aan Acadianes werkt zegt dat de F4 rationeel gezien de beste keuze is: zuiniger, sneller, veel makkelijker om aan stukken te raken en simpelere mechaniek. Stukken voor een Acadiane zouden erg moeilijk te vinden zijn en zo zouden bv simpele bouten gewoon “geen zeskantmoeren” zijn waardoor je vaak al speciaal gereedschap nodig hebt. Klopt dit allemaal wel? Ik was vrij verbaasd dit te horen en zou graag de mening hebben van anderen. Ik weet dat dit een liefhebbersforum is en dat de meesten hier sowieso de Acadiane zullen verkiezen. Kan er mij iemand echter een rationele uitleg geven met de voor- en nadelen van beide modellen?

Bedankt en groeten,

Jakob

O ja, kan er in een Acadiane slapen achteraan? In een F4 of F6?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 januari 2011 07:21 PM
  [ # 1 ]

Welkom op het citroen forum Jakob en veel plezier hier!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 januari 2011 07:30 PM
  [ # 2 ]

Dat verhaal van die boutjes is juist andersom .

Je kan nog geen bumper van een renault afhalen

of je hebt een heel assortiment speciale (torx ?) doppen nodig Rolling Eyes


Van een probleem om onderdelen voor een Acadiane te vinden heb ik nog nooit gehoord !


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 januari 2011 07:42 PM
  [ # 3 ]

De ervaring van mijn moeder heeft geleerd, dat je zowel in een Acadiane als in een R4 F kunt slapen. Zij had weliswaar een F6, dus die is wat langer.
Daartoe haalde ze dan wel de bijrijdersstoel uit de auto en verving die voor een plank, zodat een normale matras gewoon achterin paste. Haar auto’s waren dus niet voorzien van een scheidingswandje. Ik weet niet of die wandjes tegenwoordig vast moeten zitten en aanwezig moeten zijn. Daar waren regels over, geloof ik.

En wat de onderdelenvoorziening betreft, denk ik dat er meer, veel meer voor een Acadiane te vinden is dan voor een F4.

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 17 januari 2011 01:56 PM
  [ # 4 ]

De Acadiane onderdelen die moeilijk verkrijgbaar zijn, beperken zich voornamelijk tot het plaatwerk.
En verder zijn (goede) deurpanelen schaars en de achterlicht-units.

Mechanisch is bijna alles nog verkrijgbaar.

Hoe het met de R4F4/R4F6 zit weet ik niet, maar wellicht dat men hierover op het R-forum meer informatie heeft.

Wat de verplichte scheidingswandjes betreft, dit is pas ingevoerd, nadat de productie van de Acadiane al lang gestopt was ......

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 22 januari 2011 11:16 PM
  [ # 5 ]

Ik heb 13 jaar een Acadiane gehad en heb nu een 4F4.
In ‘Eendachtigen’ heb ik in totaal net geen 250.000 kilometer gereden, in Renault 4-achtigen zo’n 90.000.
Behalve deze 4F4 heb ik ook nog een 4GTL (met 1100 cc-motor) en een AZ 18 PK.
Ik kan een vergelijking trekken.
Kiezen is voor mij makkelijk: soms laat ik de keuze van het weer afhangen.
Leuk topic dus!

Acadiane:

Sommig plaatwerk is moeilijk aan te komen. Onderdelenvoorziening is verder (in Nederland in ieder geval) geen probleem. Let goed op: het chassis is langer dan het chassis van een Dyane, dus als je chassisproblemen hebt, is vervanging minder eenvoudig dan bij een Dyane. Slapen is heel goed mogelijk, het tussenschot kan er makkelijk uit. Sommige Acadianes hadden een neerklapbare rugleuning op de bijrijderstoel, zodat er nog meer ruimte ontstaat. Ook naderhand te monteren (als je er eentje kunt vinden). Nadeel: matige verwarming (luchtgekoeld, relatief veel ruimte om warm te houden). Schijfremmen vóór (aan de bakzijde!!) en trommelremmen achter. Zijwindgevoelig. Ondanks zijn beperkte motorinhoud (602 cc) toch relatief veel vermogen (29 PK), maar traag in het huidige verkeer. Apart gereedschap?? Valt wel mee (soms wat minder gangbare maten zoals M5 en M7).

4F4

Onderdelenvoorziening is in Nederland geen probleem. Relatief iets goedkoper (qua onderdelen) dan van een Acadiane. Slaapruimte is geen probleem, de 4F4 had standaard een wegklapbare bijrijderstoel. De meeste types hadden een girafon aan de achterkant van het dak (is makkelijk als je lange spullen moet vervoeren). Watergekoelde 850 cc motor (met alle voor- en nadelen van een watergekoelde motor: waterpomp, betere verwarming). Heeft 4 trommelremmen. Vermogen: 29 PK. Iets sneller in het verkeer dan een Acadiane. Apart gereedschap?? Valt wel mee, in ieder geval niet om de bumpers te demonteren.

4F6

Idem als 4F4, maar 20 centimeter langere versie, dus ook 20 centimeter méér slaapruimte. Heeft 1100 cc motor met 34,5 PK, kan vlot mee in huidige verkeer. Minder uitstraling (vind ik) dan een 4F4 vanwege de ietwat hoekige opbouw. Schijfremmen vóór (wielzijde).


Alle 3 zijn overigens ook leverbaar geweest in personenwagenuitvoering met 4 zitplaatsen: de Acadiane Mixta en de 4F4 en 4F6 Kombi.

Succes met kiezen!!

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 23 januari 2011 01:11 AM
  [ # 6 ]

Aanvulling (ik blijk mijn tekst niet meer te kunnen wijzigen?):

Lengte (bij benadering) achter de voorstoelen (op bodem):
Acadiane 1.61
4F4: 1.40
4F6: 1.60

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook