Xsara en Xantia winterbanden
bartjes999
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 03-05-2010

Gepost: 16 januari 2011 08:19 PM

Hallo mensen,

Ik zal me even voorstellen omdat ik nieuw ben in dit deel van het forum:
Bart Rijvers, 35 jaar, vrouw, 2 kinderen en een labrador.
Ik ben bekender in het DS en Xantia forum alhoewel ik de laatste tijd niet zoveel post. Dit veranderde begin dit jaar toen ik doorkreeg dat onze Xantia over 20000 km de distributie-riem vervangen moet hebben. Eigenijk toen nog niet zozeer, maar toen ik hoorde dat dit incl. waterpomp zo’n 550 euro gaat kosten, de koppeling ook minder aan het worden is en de remschijven aan de voorkant worden dun, moest er maar eens naar een nieuwe voiture gekeken worden.

Het oog viel op een Xsara break met 1.4 HDI motor uit 2005 welke 2 wegenbelastingklasses later zit als de Xantia. Van dit 70 PK motortje was verassend dat deze voor m’n gevoel net nog sneller accellereerde dan onze 90 PK Xantia, maar dat zit ook in de 180 kg die er minder mee hoeft.
Hierna hebben we nog een proefrit gemaakt in een C4 HDI 1.6 berline. Ook zeer mooie auto, maar de vrouw ziet dan dat deze weer duurder is in wegenbelasting en een kleinere kofferbak heeft.

Het ziet er hierdoor sterk naar uit dat onze volgende voiture een Xsara break met 1.4 HDI motor wordt. Aangezien ik op de (laatste model) Xantia winterbanden (185/65/15) heb op aparte velgen is hierdoor mijn vraag of deze wielen ook op dit type Xsara Difference 2 uit 2005 past ?

Alvast vriendelijk dank,

Bart

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 januari 2011 10:49 PM
  [ # 1 ]
bartjes999 schreef:

Het oog viel op een Xsara break met 1.4 HDI motor uit 2005 welke 2 wegenbelastingklasses later zit als de Xantia. Van dit 70 PK motortje was verassend dat deze voor m’n gevoel net nog sneller accellereerde dan onze 90 PK Xantia, maar dat zit ook in de 180 kg die er minder mee hoeft.

Vergis je niet, van die 70PK blijft niet veel over als je met 4 man + bagage bij je heb, terwijl de 2.0HDI met 90PK, nauwelijks moeite mee zal hebben.

De 1.4 en 1.6 HDI motoren zijn bij lange na niet zo robuust en betrouwbaar als de 2.0HDI.
Als dieselliefhebber loop ik er altijd met een grote boog omheen, het downsizen gaat niet ongestraft, het gaat te koste van de levensduur.

Profiel  
 
ignas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-05-2010

Gepost: 17 januari 2011 07:52 AM
  [ # 2 ]

over de banden (standaard is 195/55/15): dat lukt helaas niet.

Het verschil in percentage mag niet groter zijn dan 1,5%  en niet kleiner dan 2% ; in jouw geval is het verschil 4.4% en dus teveel. omdat de bandomtrek ruim 8 cm langer is, duurt het langer voordat-ie is rondgedraaid. als je 90 km/u op je teller leest rijd je in werkelijkheid bijna 94 km/u.

xsara break 1.6i 16v benzine (2003)

Profiel  
 
Ivo1976
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 28-11-2010

Gepost: 17 januari 2011 11:29 AM
  [ # 3 ]

Bij banden in andere formaten heb je altijd drie discussies:

“Past” de band (qua omvang) op de auto en
Wat is de tellerafwijking en
Wat betekent het voor het weggedrag

De standaardmaat van de Xsara is 195/55 R15. Ik heb zelf 195/60 R15 winterbanden. Deze passen prima onder de auto maar leveren wel een tellerafwijking op. Die kan je hier uitrekenen: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Nu gaf mijn teller toch altijd een te lage snelheid aan dus ik merk er niet zo veel van.
Weggedrag is prima.

Of de banden goed op je velg passen, en in de wielkasten e.d., weet ik niet zeker.
Maar je 185/65 banden zijn 2,5 cm hoger dan de standaard 195/55 banden.
Let op dat de banden die je wil gaan gebruiken ook iets smaller zijn, dat kan wel effect hebben op je weggedrag.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 17 januari 2011 11:51 AM
  [ # 4 ]

Een 15 inch velg is een 15 inch velg. Natuurlijk kun je geen 300 breed op een velg leggen waar eerst 175 op lag, maar 185 en 195 gaan prima op dezelfde velg!
Dan de smallere band: dit kan totaal geen kwaad! Het heeft wellicht wel iets invloed op je weggedrag, maar voor winterbanden is dit juist wenselijk! Een smallere band betekent minder kans op aquaplanning en een grotere druk per mm2. Zo zal het profiel meer grip hebben in sneeuw ed. Brede banden zijn leuk, maar in de winter verre van gewenst!
Ik rij ook de zomer op 235 breed, winter op 205…

Veel belangrijker bij de overstap zijn load-index etc. Heb je nu ook al een break? Een Berline heeft vaak een lagere load-index dan een break. Let hier wel op! De load index is aangegeven in getallen, meestal tussen de 80 en 99. Achter de load index staat de snelheidscodering. Hieraan kun je zien tot welke snelheid de band geschikt is. Even iets harder kan wel zonder gevolgen, maar structureel harder is niet veilig.

Dan voor wat betreft de motor, ik sluit me bij Sohail aan. Als je regelmatig met 2 volwassenen, 2 kinderen en een hond in de auto zit, dan schiet een 1.4HDi toch wel te kort. Alhoewel de auto op het eerste gezicht vlotter op zal trekken, zal het vlotte er wel snel vanaf zijn. Daarbij is de motor in mijn ogen te kwetsbaar om constant zoveel gewicht mee te zeulen.
Een vluchtige blik op marktplaats leerde mij dat er zelfs meer 2.0 HDi’s in de aanbieding zijn dan 1.4HDi’s. De 2.0 HDi is gewoon een oersterk en bijna onverwoestbaar blok. Mijn keuze zou daar op vallen!

Over de 94 vs 90 opmerking, heb je wel eens op je GPS gekeken hoe nauwkeurig je snelheidsmeter is? Daar zit vaak ook een flinke afwijking in. Zo kan 90 op je teller ineens 90 worden ipv 86!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 17 januari 2011 04:42 PM
  [ # 5 ]

Als ik het goed begrijp is een 1.4 diesel geen aanrader ondanks dat deze goedkoop is in wegenbelasting. Woon-werkverkeer zal in mijn geval de bulk van de kilometers worden (ik zit dan alleen in de auto, rijdt veel over binnendoor weggetjes waar een inhaal-maneuvre soepel en snel uitgevoerd moet kunnen worden). Familie en vrienden wonen allemaal ver weg en moet ook met 4 personen + hond kunnen. Vakantie doen we het liefs met onze DS.

PSA moet wel vertrouwen hebben in dit blok omdat de distributieriem pas bij 240.000 km vervangen moet worden. Met 2.0 HDI blok weegt de Xsara zo’n 1225 kg en zit dan dus een wegenbelasting klasse hoger, tevens is het verbruik hoger (gecombineerd 18,9), vergelijkbaar met wat we nu met de Xantia rijden.

Van het weekend hebben we ook nog een C4 gereden met 1.6 HDI motor, 110pk, deze reed ook prima en meer als 110 PK heb ik niet nodig, ik rijdt vrij rustig & zuinig. Qua wegenbelasting valt dit model met deze motor in de zelfde klasse als de Xsara met 2.0 blok, alleen is de C4 dan wel weer zuiniger.

Wat bij de velgen ook meespeelt is de hartafstand van de moerbouten, ik weet niet of deze hetzelfde is bij een Xantia en Xsara.
M’n Xantia teller wijkt trouwens zo’n 8% af met de GPS, en hierbij maakt het niet uit of ik met zomer of winterbanden rijdt. Met deze wetenschap rijd ik dan gewoon eens met GPS om de teller te valideren, maar als deze banden zelfs niet toegestaan zijn op een Xsara, dan gaat dit feestje dus niet door.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 17 januari 2011 04:54 PM
  [ # 6 ]

De banden/velgen van een Xsara en Xantia kun je 1 op 1 uitwisselen. Heb ik in het verleden ook gedaan, en velen met mij.
Als het velgen met wieldoppen zijn, moet je wel opletten. Het kan dat de Xantia een andere dopbevestiging heeft. Daardoor zal je wieldop niet blijven steken..

Zowel de 1.4HDi als de 1.6HDi zijn leuke motoren, maar gewoon veel storingsgevoeliger dan de 2.0 HDi. Mij lijkt voor de toepassing die je noemt een Xsara Break 2.0 HDi de beste keuze. Oersterk blok, power genoeg, lekker veel plaats ook met de hond..
Tevens is de stap Xantia -> Xsara kleiner dan Xantia -> C4. De C4 is een stug afgeveerde auto in vergelijking met een Xsara. En ik denk dat de bak van een C4 te klein is voor een hond, maar dat is je eigen inschatting!

Die distributieriem bij 240.000 km is leuk, maar dat zeggen ze voor de nieuwere 2.0 HDi blokken ook. Erg leuk, maar niet realistisch. Bij onze Galaxy (ligt ook een 2.0 HDi in) was de spanrol van de distributie bij 145.000 helemaal gaar..

Ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen met een peugeot of citroen 1.6HDi (zelfde blok als C4) waarbij meerdere malen vliegwiel/turbo vervangen moesten worden..

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 januari 2011 05:44 PM
  [ # 7 ]
bartjes schreef:

PSA moet wel vertrouwen hebben in dit blok omdat de distributieriem pas bij 240.000 km vervangen moet worden. Met 2.0 HDI blok weegt de Xsara zo’n 1225 kg en zit dan dus een wegenbelasting klasse hoger, tevens is het verbruik hoger (gecombineerd 18,9), vergelijkbaar met wat we nu met de Xantia rijden.

Zie dat vertrouwen maar eens te claimen als het fout gaat, zoals Xsara Coupe al zegt, 240K is een lachertje, dat haalt de motor nooit.

Het is jammer dat de 2.0HDI, 1225kg weegt, 4kg minder en je zou lager zitten.
Maar goed, het is maar 12 euro per maand, 144 euro per jaar, als je zoveel rijd dat je een diesel nodig heb, dan zijn dit niet de bedrag om wakker over te liggen. Een keer een kapot vliegwiel of turbo met de 1.4 of 1.6-HDI, kost je al snel 1000 euro, dat is meer dan het verschil in wegenbelasting in 5 jaar tijd, voor de zwaardere 2.0HDI.

En in 5 jaar rij je een diesel toch op.

Profiel  
 
bartjes999
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 03-05-2010

Gepost: 17 januari 2011 09:42 PM
  [ # 8 ]

Die wegenbelasting gaat in staffels van 100 kg, is per provincie een beetje anders en voor Diesel geldt een behoorlijke boete (of politiek en belastingkundig correct: toeslag Wink ).
Via de site van de Belastingdienst kom ik in Noord-Brabant voor de Diesel auto onder 1150 kg (zoals de Xsara break met 1.4 HDI motor) uit op 247 per kwartaal, en boven de 1150 kg op 280 euro per kwartaal We hebben hier natuurlijk wel een mooie randweg om Eindhoven en Den Bosch voor teruggekregen.

Omdat we tegenwoordig in de wegenbelasting ook een deel van de BPM afschaffing financieren en we als 2e hands rijder daarmee dus een deel van iemand anders nieuwe auto financieren, wilde ik dit minimaliseren.
Omdat ik zo’n 18.000 per jaar rijdt is het voor mij met dit verhaal wellicht rendabeler om benzine te gaan rijden.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 januari 2011 11:52 PM
  [ # 9 ]

Ik ben van Zuid-Holland uitgegaan, daar betaal je het meeste Sad

Met 18.000km per jaar, is benzine een beter alternatief, gezien de wegenbelasting en de huidige dieselprijs per liter.

Profiel  
 
Ivo1976
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 28-11-2010

Gepost: 18 januari 2011 10:10 AM
  [ # 10 ]

Of je neemt het beste van 2 werelden: LPG.
Lage brandstofkosten en ook gereduceerde wegenbelasting ten opzichte van diesel.

Koop je een occasion met een LPG installatie, dan ligt je omslagpunt al ergens rond de 12.000 kilometer schat ik zo.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 19 januari 2011 04:24 PM
  [ # 11 ]

Inderdaad, LPG G3 scheelt voor mij zo’n 700 euro per jaar t.o.v. alleen benzine als ik alleen de wegenbelasting en lagere brandstofkosten reken. Als ik alleen benzine kies met 1.4 16V motor, dan is dit ongeveer even duur als een 2.0 HDI. Als we dit jaar meer met de DS rijden, dan wordt dat dus ook weer geodkoper (als we geen G3 Xsara nemen).

Ik moet toegeven dat ik ook naar andere merken heb zitten kijken en de Ford Focus wagon is in dit verband vergelijkbaar, ook die is er met 1.4 en 1.6 16V motor, wellicht ook een PSA product ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook