heeft iemand ooit de lichtopbrengst van de verschillende opties (wit halogeen, wit met geel kapje, geel halogeen) gemeten? Met alle respect, “bevalt goed” geeft geen objectief beeld van de output ...
Ik vind mijn gele lampen prima, mijn vrouw ziet er geen bal mee ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij ook een kwestie van wennen
Met wit lijkt alles natuurlijk veel lichter, maar geel licht geeft op veel objecten een beter contrast waardoor je die object weer eerder ziet.
Zover mij bekend is geel licht in mistige omstandigheden bewezen effectiever dan gewoon wit licht.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie ook geen ruk met geel licht hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
hier een stuk over geel licht. wel ruim leesvoer, en in het engels.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Wat me wel opvalt is dat je met geel licht gauw verblind wordt door tegenliggers met wit licht. Ben laatst op de gok langs een trekker gekomen die allerlei extra lichten voerde. Ik zag echt helemaal niets meer.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik het goed begrijp zeg jij dat als je zelf geel licht op je auto heb je dan sneller verblind wordt door tegenliggers met wit licht?
Volgens mij maakt het neits uit wat je zelf op je auto heb. Al heb je het uit staan kan je nog verblind worden.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Lag dat niet gewoon aan het licht van die trekker dan ??
Ik heb zelf ook geel licht maar rijdt er alleen ‘s zomers mee dus nauwelijks in het donker maar moderne auto’s geven naar mijn idee iig beter licht met normaal H1,4 of 7.
maar op de een of andere manier hoort op een oude franse auto gewoon geel licht.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Geel licht is veel zachter aan de ogen dan wit licht. Wanneer je, na langere tijd met geel licht op een stille weg gereden te hebben, ineens met (veel) wit licht geconfronteerd wordt, is dat verblindend. Je ogen zijn gewend aan het zachtere gele licht. Probeer maar eens uit.
maar op de een of andere manier hoort op een oude franse auto gewoon geel licht.
Dat vind ik dus ook, vandaar dat ik de duidelijke nadelen op de koop toe neem.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Apprentice schreef:Geel licht is veel zachter aan de ogen dan wit licht. Wanneer je, na langere tijd met geel licht op een stille weg gereden te hebben, ineens met (veel) wit licht geconfronteerd wordt, is dat verblindend. Je ogen zijn gewend aan het zachtere gele licht. Probeer maar eens uit.
Daar geef ik je gelijk in.
Dat heeft dus meer te maken met het aanpassingsvermogen van onze ogen dan dat het met de verblindende factor van wit licht te maken heeft.
Als je als voetganger in het donker loopt is de verblinding van een auto gevoelmatig natuurlijk helemaal erg


Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-01-2010
- CX Limousine Turbo 2
Ik heb de stukken gelezen, maar mis de essentie van het zien. Misschien een beetje off topic, maar wel leuk om het volgende te weten.
Onze ogen hebben in de normale situatie twee systemen om licht te zien: 1- met de kegeltjes, hiermee kunnen we kleuren zien, deze zitten in de gele vlek van het oog (zeg maar het centrum waarmee je het scherpst kunt zien), maar ze hebben relatief veel licht nodig; 2- met de staafjes, hiermee kunnen we alleen wit (en grijstinten) zien, deze zijn verspreid over het hele netvlies, behalve het centrum, en hebben relatief weinig licht nodig. Wat verder meespeelt is de zogenaamde regeneratietijd (het weer kunnen ‘zien’ na lichtinval) en aanpassingstijd van de kegeltjes en staafjes: kegeltjes herstellen in een paar minuten, staafjes in minuten tot uren. En vergeet je leeftijd niet: hoe ouder je bent hoe langer de hersteltijden zijn. Het gaat namelijk om chemische en neurologische processen die meer of minder tijd vragen om weer ‘klaar’ te staan.
De gemiddelde gevoeligheid van de kegeltjes ligt bij 520 nm (groen-geel licht), en de gemiddelde gevoeligheid van de staafjes ligt bij 507 nm (violet). Wanneer de lichtintensiteit om ons afneemt, dan verandert dus de gevoeligheid van de ogen van groen-geel (kegeltjes in het centrum = scherp zien) naar violet (staafjes in de periferie van het oog = onscherp zien). ->
Wanneer de ogen al een tijdje in het donker vertoeven wordt de gevoeligheid van de systemen langzaam verhoogd. Een plotselinge felle lichtstraal doet alle systemen overbelasten waardoor we een tijdje niet meer goed zien.
Quiz (wie durft? ):
1- na overbelasting: welk systeem is het snelst op orde?
2- welk type licht kunnen we na overbelasting het eerst weer waarnemen?
3- onder goede lichtomstandigheden, welk type licht kunnen we het beste zien?
3- onder slechte lichtomstandigheden, welk type licht is het beste waar te nemen?
4- geef eens een truc om onder slechte lichtomstandigheden in de CX toch nog het meest te kunnen zien?
cx limousine T2
galant/legnum