ontwerpfout HDI 110?
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 18 november 2009 10:29 PM

Ik las het volgende op een ander forum:

Bij Peugeot liever geen 110 pk HDI nemen, want daar zit een ontwerpfout in het vliegwiel, kan een dure reparatie worden. De 90 pk heeft dat niet.

Er zitten een soort contragewichten in het vliegwiel om trillingen op te vangen. Dat wiel kan stuk gaan en reparatie gaat richting 1800 euro. Koppelingfabrikant LUK heeft daarom zelf al een wiel zonder contragewichten ontwikkeld.

Is hier wat over bekend, of klopt er geen snars van?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 18 november 2009 10:35 PM
  [ # 1 ]

Het is voor mij in ieder geval voor het eerst dat ik hiervan hoor. Wel relatief veel verhalen over krukaspoulies gelezen. Maar dit nog nooit eerder.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Gepost: 18 november 2009 10:36 PM
  [ # 2 ]

Zullen we voor het gemak maar aannemen dat het over de 1.6 hebben dan?

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 18 november 2009 10:37 PM
  [ # 3 ]

red face Nee, sorry. Het gaat om de 2.0 HDi

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 18 november 2009 10:43 PM
  [ # 4 ]

De gevulkaniseerde trillingslaag die scheurt zodat het hart en de buitenkant van de poelie verdraait idd.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Gepost: 18 november 2009 10:50 PM
  [ # 5 ]
knäckor schreef:

red face Nee, sorry. Het gaat om de 2.0 HDi

De tweeliter HDI 110 pk, dat ding wordt al een aantal jaren niet meer gemaakt, dan zou dit probleem toch alom bekend moeten zijn?

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 18 november 2009 10:51 PM
  [ # 6 ]

Een vriend van mij heeft bij een 307 2.0HDI in 60K kilometer maar liefst DRIE keer het vliegwiel laten vervangen. Bij de vierde keer is hij overgestapt op een 1.6 HDi. Toen die Turbo’s begon te vreten heeft hij van ellende maar een wagen van het volk gekocht, die doet het prima.

Een kapot vliegwiel produceert een heel typisch geluid bij wegrijden uit stilstand, ik hoor het zo af en toe bij een Xsara Picasso die wegrijd dus die zullen er ook wel last van hebben.

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 18 november 2009 10:52 PM
  [ # 7 ]

luk maakt voor heel veel merken vervangingssets van dual-mass vliegwiel naar vast vliegwiel. Ja die dingen kosten aardig wat, dus een goedkope vervanging is wel verleidelijk. Maar een ander vliegwiel gaat ten aller tijde ten koste van het rijcomfort zoals de fabrikant het ooit bedoeld had. Meestal gaan die dubbele vliegwielen snel(ler) stuk door regelmatig erg hard optrekken of chiptunen…..

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 18 november 2009 10:55 PM
  [ # 8 ]
graddus schreef:
knäckor schreef:

red face Nee, sorry. Het gaat om de 2.0 HDi

De tweeliter HDI 110 pk, dat ding wordt al een aantal jaren niet meer gemaakt, dan zou dit probleem toch alom bekend moeten zijn?

Dat is mijn vraag toch ook?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Gepost: 18 november 2009 11:02 PM
  [ # 9 ]

Ja precies, maar niemand lijkt er nog van gehoord te hebben Very Happy

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 november 2009 11:19 PM
  [ # 10 ]

Het verslijten van de dual-mass vliegwielen is toch wel een bekende kwaal in “modern-autoland”. Dat het 1800 euro kost als je zo’n reparatie bij een dealer laat uitvoeren klopt helaas ook wel. Echter: bij de 110 pk Hdi’s komt het niet zo heel vaak voor. Merken als Renault en Ford hebben er écht heel veel last van. Het is echter wel zo dat je bij een koppelingswissel het vliegwiel héél goed moet beoordelen, want als bij het te lang door rijden met een gare koppeling krijgt dat vliegwiel vreselijk op z’n donder en gaat ie wél vaak stuk. Vliegwielen die “zo maar” stuk gaan zoals Lucas U. net beschreef ben IK nog niet tegen gekomen bij Citroën, gare vliegwielen in combinatie met een gare koppeling wél.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 19 november 2009 12:26 AM
  [ # 11 ]

Citroen heeft geen dubbel massa vliegwiel gebruikt in de xsara 2.0 90 en 2.0 110 hdi, peugeot wel. Ik heb dit opgezocht op de valeo website. De xsara heeft ook geen hydraulische koppelingsbediening zoals de peugeot. Voor de xsara picasso weet ik het niet. De trillingsdempers (rubber gedeelte)g aan wel kapot.
De vliegwielen gaan erg vaak kapot bij peugeot, zowel bij de 2.0 als 1.6 hdi. Daarom heeft valeo nu een vervangings vliegwiel die massief is.
Zelfs als je het vliegwiel laat vervangen bij de delaer, is er een grote kans dat het weer stukgaat.
Ik was bang dat mijn xsara dit probleem ook zou krijgen, dus daarom heb ik het destijds allemaal uitgezocht.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 19 november 2009 10:34 AM
  [ # 12 ]

Ik vraag me af in hoeverre de rijstijl van de bestuurder van invloed is. Als je na 60K kilometer voor de 4e keer aan de beurt bent voor een vliegwiel bereik je in mijn ogen wel de grenzen van wat door toeval kan worden veroorzaakt.

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 18 januari 2011 11:58 AM
  [ # 13 ]

1.6 hdi die turbo’s vreet komt door de te kleine carterinhoud waardoor de verversingstijd verkort.
Word dit niet eerder gedaan dan kan de olietoevoer van de turbo verminderen omdat het filtertje wat daarvoor zit dichtslibt.
Volgens mij is er een andere carterpan te krijgen wat de inhoud van het carter weer naar een normale 4.5 a 5 liter carter brengt.
En dus ook de olie minder snel vervuild.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook