Beste mensen
Ik heb in Oktober 2010 een C6 aangeschaft van 2006 (2,7 hdi)
Sinds oktober heeft de auto al meer als een maand in de garage door gebracht,
wegens problemen aan allerlei systemen even een korte opsomming van de problemen.
Vering storing
Emissie storing.
Dit lijkt niet zo heel erg maar.
Door de vering storing bleek de veer droog te staan. Dit is gerepareerd. Een week later nogmaals de zelfde storing in combinatie met de emissie storing.
Nogmaals naar de garage gegaan. Daar bleek dat het hele systeem weer droog stond. Mede daardoor waren er meerdere problemen ontstaan. zwaar sturen en kracht van de moter weg.
Bleek dat het hele de hele veerpoot stuk te zijn. vervolgens door de verkeerde reparatie ook het stuurhuis, homokoneten, laddersenor, enz.
Na dit alles gerepareerd te hebben. Kreeg ik deze week weer een emissie storing en veer storing.
vraag hoe zijn jullie ervaringen, en herkennen jullie deze problemen.
jellec62010 schreef:
Nogmaals naar de garage gegaan. Daar bleek dat het hele systeem weer droog stond.
Bedoel je hiermee dat alle LHM(de Veerolie) uit het systeem wat verdwenen? Dus LHM-vat leeg…?
Mijn logica zegt:
Ergens in het systeem (bij de veerpoot…) is een (grote) olielekkage: “veer storing”. Nu het oliepijl steeds lager wordt zullen er vitale functies verminderen/uitvallen (o.a. stuurbekrachtiging dus zwaar sturen). De olie pomp staat nu continu te werken en dus wordt de motor extra belast, extra en overbodige belasting betekend meer uitstoot, computer neemt dit waar: “emissie storing”.
of
De oliepomp is stuk: Pompt wel maar draait b.v. heel zwaar. Door de extra en overbodige belasting betekend kracht weg en meer uitstoot, computer neemt dit waar: “emissie storing”. Resultaat: Dit kan beteken dat het veersysteem niet genoeg olie meer krijgt, dat geld eveneens voor de stuurbekrachtiging: “Veer-storing” en zwaar sturen.
Dit is natuurlijk met een natte vinger in de lucht. Ik heb nog nooit een c6 aangeraakt.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
De auto is zoals ik al zei, vier maal bij de dealer geweest.In de verklaring van jou kan ik mij wel vinden maar naar mijn idee is er veel meer aan de hand.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een C6 veert niet op LHM maar op LDS…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat nog in mijn opkwam is dat ze ook nog de hele veer computer hebben vervangen. Ik neem aan dat ze dan ook de pomp wel controleren.
Zijn deze problemen bij iemand bekend?(nogmaals)
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
@Waterman: je bent wel érg streng met FRVisser . Als je in zijn twee hypotheses LDS leest in plaats van LHM, lijken ze je dan logisch?
@JelleC6: misschien is het inderdaad handig om aan te geven of je C6 LDS lekte? Gelukkig zijn de door jou beschreven problemen mij persoonlijk onbekend. Is dit een garantiekwestie of moet het uit je eigen portemonnee komen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
waterman schreef:Een C6 veert niet op LHM maar op LDS…
Sorry… Mijn post was nattevingerwerk. Ik heb me nog helemaal niet verdiept in de technische details van de c6, ik zal het bij deze doen.
Jellec6 schreef:Wat nog in mijn opkwam is dat ze ook nog de hele veer computer hebben vervangen. Ik neem aan dat ze dan ook de pomp wel controleren.
Ik zou daar niet 100% vanuit gaan. Het hoort wel, maar omdat je aan de buitenkant van een computer niet kunt zien of deze goed zijn werk doet, zullen ze uit tijdbesparing misschien wel als eerste kijken of de computer het probleem is. Het is relatief een makkelijke klus om even stekkers te verwisselen en te kijken of het dan wel werkt, dan het allemaal lost te halen. Vooral als het eruit ziet dat bijvoorbeeld de pomp goed zijn werk doet. Als het een zelf lerende computer is, wat ik wel verwacht, zal het dan misschien tijdelijk verholpen zijn (vooral als het probleem niet groot is of maar soms voorkomt.)
Bijvoorbeeld: Het probleem doet zich soms voor. De computer zal dan de lichtjes van de storing pas uit doen, als deze de computer ge-reset is of het probleem al een geruime tijd niet heeft voorgedaan. Wanneer je nu de computer vervangt op een moment dat het probleem zich weer een hele tijd niet voordoet, is het probleem niet verholpen maar dan zijn de lichtjes wel uit.
Aanvullend voorbeeld: De storingsmelding is begonnen omdat het LDS-vat onder niveau raakt. Je vult het LDS-vat aan en omdat de olie er maar heel langzaam uitloopt kan het een hele tijd duren voordat het LDS-vat weer onder niveau raakt en de lampjes weer gaan branden.
Nogmaals dit is mijn logica en ik heb nog nooit een C6 aangeraakt. Ik zeg niet dat het de pomp is, maar de problemen die je beschrijft kunnen al, naar mijn idee, voordoen als er ergens in de hydrauliek een (klein)probleempje zit.
It’s just me and my passion: Computers en Citroën.
@waterman: Ik hoor het graag als ik overbodige dingen zeg…
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FRVisser schreef:De oliepomp is stuk: Pompt wel maar draait b.v. heel zwaar. Door de extra en overbodige belasting betekend kracht weg en meer uitstoot, computer neemt dit waar: “emissie storing”. Resultaat: Dit kan beteken dat het veersysteem niet genoeg olie meer krijgt, dat geld eveneens voor de stuurbekrachtiging: “Veer-storing” en zwaar sturen..
De pomp is elektrisch aangedreven en zit niet meer op de motor zoals vroeger.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Een C6 veert niet op LHM maar op LDS…
Ook niet op LDS!
Maar op stikstof
Maar goed, vervelende storing (Welkom op het forum trouwens)
Er MOET iets lekken. Zie je nergens olie uitlopen?
waterman schreef:
De pomp is elektrisch aangedreven en zit niet meer op de motor zoals vroeger.
Dan zou het net zo goed kunnen. Wanneer de pomp veel te veel stroom gebruikt en half werk levert zal dat nog steed een aanslag zijn voor de dynamo en dus motor.
En nu ga ik mijn mond houden en me verdiepen in de techniek van de C6…
En het was maar een casus.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Lijkt mij niet waarschijnlijk. Eerst maar eens nagaan wat er nu precies allemaal stuk is, en wat de garage nu precies gedaan heeft tot dusver. Hebben ze de motorstoring al uitgelezen? Het klinkt alsof ze niet helemaal “on top of things” zijn…
fluidphreak schreef:Het klinkt alsof ze niet helemaal “on top of things” zijn…
Lijkt mij ook!
Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Altijd goed voor LDS olielekkages opletten speciaal rondom het reservoir en onderliggende pomp.Evenzeer bij LDS koeling achter de bumper en het stuurbekrachtigingssysteem. De elektrische pomp kan drooglopen en kan zelfs uitbranden bij laag nivo. Blijkbaar is het LDS systeem op lange termijn nog niet zo betrouwbaar als het LHM systeem. Eigen ervaring en opmerkingen van garage jongens (geld ook voor C5).
bedankt voor de verwelkoming. van elke forum leden en de vele reacties.
Heb alle reactie even gevolgd.
De auto lekt geen olie.
Ik heb contact gelegd met verschillende instanties over dit probleem, waaronder de oude eigenaar en oude garage en Citroen Nederland.
Bij de oude eigenaar heeft de auto nooit problemen vertoond. En heeft de auto alleen ze normaal onderhoud gehad. wat neerkomt op de 60.000 beurt.
Vervolgens is er gisteren contact geweest met de garage.
Hieruit kwam naar voren dat er toch iets mis moet gegaan zijn. Ik zelf twijfel aan of dat er met deskundige mensen aan gesleuteld is. Het schijnt dat de C6 vrij complex is. om te onderhouden.
Ik zou graag alle info over elk boutje van de auto te weten komen. om een duidelijk verhaal te kunnen vormen richting de garage. Is er ergens een soort handleiding van deze auto?
Tevens hoor ik graag nog meer reactie hoe er door een veer/emmessie storing
er een nieuwe veerpoot moet worden aangebracht en nieuwe homokoneten, fusekogels, en problemen aan te stuurhuis?
bedankt alvast
PS: Al heb ik geen goede ervaring met de C6 tot nu toe, wil ik wel zeggen dat Citroen een uitermate goede service biedt en er volle 100% voor gaat om het op te lossen. Dat mag ook gezegd worden.