Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Ik overweeg een ZX Turbodiesel te importeren vanuit Frankrijk; het model dat ik zoek (TD berline 5 deurs) is in Nederland nauwelijks te vinden. Heb nu twee exemplaren op het oog, beide van het laatste bouwjaar, 1997.
Bij het bepalen van de af te dragen BPM is er een soort “boete” die je betaalt wanneer je een “vuile” diesel importeert. Hierbij is de CO2 g/km.-waarde van belang en daar zit ‘m de kneep. Is de waarde bekend, dan betaal je een bepaald percentage; is de waarde niet bekend, dan wordt uitgegaan van een zeer hoge waarde (302 g/km.) en betaal je het hoogste bedrag.
Omdat ik de CO2-waarde van de motor in deze ZX (1.9 TD, de bekende XUD) niet direct kon achterhalen ben ik allerlei kentekens van Xantia’s met dezelfde motor en van hetzelfde bouwjaar gaan invoeren op de RDW-site. Hieruit bleek dat in de helft van de getallen bij CO2-waarde “onbekend” stond en bij de andere helft “183 g/km”. Zelfde motor: 66 kw, geen kat, geen roetfilter. Als je dat invoert in de BPM-calculator scheelt dat bijna 1.500 euro (da’s bijna zo duur als de auto zelf…). Kortom: ik moet kunnen aantonen dat de motor in de ZX van dat bouwjaar dezelfde is en ook hetzelfde uitstoot. Kan ik dat niet dan betaal ik me blauw.
Heeft iemand van jullie misschien ervaring met het bepalen / bewijzen van de CO2-waarde in een dergelijk geval ?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Heb je citroen zelf al gebeld ? Die kunnen je wellicht de juiste info geven. Mijn ervaring is dat Citroen best behulpzaam is met vragen die je bij ze neerlegt.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
Als je dit programma gebruikt kan je gewoon de gegevens en opties van de auto aanklikken
en dan berekend dit programma de bpm voor je. ( dus weet hij ook het co van de auto)
De rwd nja de belastingdienst bij de rdw in heerenveen adviseerde mij dit programma te gebruiken en het werkt best mooi. Je vult gegevens in hij berekend alles voor je, aan het eind druk je op afdrukken
en de hele zooi komt eruit rollen zoals de belastingdienst het wil hebben. Na de keuring kan je het gewoon inleveren bij de belasting dienst samen met het keurings rapport van de RDW.
Er zit per berekening wel 15 euro per keer aan verbonden maar dat is het wel waard vind ik aangezien het
heen en weer rijden met steeds de verkeerde berekening en je hoofd over dat rekenen enzo te breken ook niet alles is
wil je dit niet? kan je ook je auto eerst laten keuren door de rdw en later de berekening maken ( rdw vult de keuring gegevens in en daar staat het co gehalte ook op.
Dan kan je later gewoon keuringsrapport en aangifte van bpm brengen bij belasting dienst maar dat is wat omslachtig als je alles voor 15 euro klaar kan hebben.
CO² waarde is niet interessant. Die is veel te hoog om via de huidige (2011) BPM regels tot een lager BPM-bedrag te komen dan via de regels van 1997.
Voor invoer conform de regels van 1997 is de CO²-waarde niet van toepassing, aangezien dat destijds geen grondslag voor belastingheffing was.
Naar mijn idee zit er ook een beperking in. Het gaat om import van een voertuig maar enkel de in NL uitgebrachte uitvoering zijn verkiesbaar.
Afgezien daarvan wel een handig iets en idd die 15 euro zijn de kosten niet.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
dat programma doet 2 bpm berekening in 1x de huidige en de historische bpm berekening. (Op basis van bepaalde koerslijsten)
De gene die het goedkoopst is word gebruikt vandaar dat het een goed idee is om dat programma te gebruiken.
Uitvoeringen die niet bekend zijn in het programma is geen probleem bij de belastingdienst.
Zolang je maar alle opties aanvinkt die op je auto zitten en de motorinhoud klopt zeg maar.
De rest plukt de rdw wel uit hun computer en dat keuringsrapport moet je ook inleveren samen met je bpm berekening.
Dingen die je kunt doen op je bpm nog meer te verlagen:
- Lm velgen demonteren en vervangend door staal tijdens de keuring
- Dure radio spullen eruit halen (fabrieks)
- Xenon lampjes omwisselen met gewone lampen
Ze controleren steekproefgewijs of je echt alle opties wel goed hebt ingevuld. Wat er tijdens de keuring niet op zit hoef je ook niet voor te betalen dus. (controle betekend dat belastingdienst de auto even gaat bekijken)
Dus wat dingen demonteren kan je zomaar 200 euro of meer schelen bij nieuwere auto’s
Er zijn ook online BPM berekening-websites waar je e.e.a. gratis kunt uitrekenen, koerslijst erbij zoeken en klaar. Als je daar geen zin in hebt is die € 15 goed besteed.
Naar mijn idee zit er ook een beperking in. Het gaat om import van een voertuig maar enkel de in NL uitgebrachte uitvoering zijn verkiesbaar.
De Douane keek in mijn geval naar vergelijkbare versies uit het Nederlandse programma, dat betrof ook een uitvoering die origineel niet geleverd is in Nederland.
Het demonteren van onderdelen is in theorie aantrekkelijk, als het een jonge wagen betreft (liefst met schadeplaatwerk erop etc..). Met een ZX uit ‘97 (handelswaarde < € 1.000 ?) gaat het over tientjeswerk. Substantiële dingen uit de ZX-prijslijst van toen zijn leder, airco, ABS en open dak; demontage van de laatste drie zie ik niet gebeuren. Leder uitwisselen moet je toevallig een interieur hebben liggen, anders kun je die tijd (interieur zoeken op sloop, inbouwen, uitbouwen) beter besteden IMHO.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
ja oke daar heb je gelijk in
Het voordeel van het programma is ook dat je al die formulieren niet meer hoeft in te vullen voor de luie mensen onder ons