Evasion temperatuur schakelaar
Evasax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 17 januari 2011 10:43 PM

Van onze Evasion 2.0 8V, ‘99 met airco is de koppakking vervangen en tegelijkertijd de distributieriem, koelwaterpomp en thermostaat. Wij hebben de auto ruim 2 jaar en de meter op het dashboard gaf als normale bedrijfstemperatuur toen altijd 70 gr C aan en in de file hoorde je ventilatoren net boven de 90 gr C aanslaan. Deze temperaturen heb ik eens met een infrarood meter gecontroleerd en kwamen redelijk overeen.

Toen de koppakking lek was liep de temperatuur richting de 110 gr C voordat de ventilatoren aansloegen.
Nu is er een nieuwe thermostaat van het koude type ingegaan waarna de meter ca. 80 gr C aangeeft maar vanmiddag in de file liep de temperatuur op naar 100 gr C zonder dat de ventilatoren aansloegen. Nu ben ik bang dat ook de thermoschakelaar kapot is welke ik dus wil vervangen maar ik zie hem nergens in de radiateur zitten. Kan iemand mij vertellen waar deze gemonteerd zit?

Huidig:
Citroen Evasion, Renault Megane

Vroeger:
Citroen Saxo, Renault Megane, Renault 19, Renault 11.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 18 januari 2011 02:55 PM
  [ # 1 ]

kijk eerst even of de fan’s aanslaan als je de stekker vande temperatuursensor los trekt. Dat kun je doen met contact aan zonder dat de motor draait.

Beetje zuur als je de schakelaar vervangt en het elders in de fan’s zit. Daarbij, het kan ook een zekering zijn.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 januari 2011 03:09 PM
  [ # 2 ]

Zeker ervaring met kapotte fans en zekeringen Wink

Er zitten meerdere sensoren op het thermostaathuis, de auto is voorzien van een airco.
Je moet de Bitron sensor hebben, dat is de sensor met een bruine connector, als je die stekker los trekt, gaan de fans meteen op hoge snelheid draaien. Ook als het contact uit, om ze weer te stoppen, even het contact aanzetten, de fans blijven namelijk draaien als je het stekkertje er weer op zet.

Profiel  

Evasax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 18 januari 2011 09:33 PM
  [ # 3 ]

ZX 1.4i,

Bedankt voor de plaats van de schakelaar. De fans draaien wel maar ze gaan alleen veel later aan dan eerst en vandaar dat ik vermoed dat de schakelaar kapot is. Zit er verschil in de schakelaar wanneer de auto wel of geen airco heeft?

Huidig:
Citroen Evasion, Renault Megane

Vroeger:
Citroen Saxo, Renault Megane, Renault 19, Renault 11.

Profiel  

batman522
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10

Gepost: 15 juni 2011 08:47 PM
  [ # 4 ]

Hallo,als ik in stad rijdt loopt men temperatuur regelmatig omhoog,normaal volgens het boekje kan de temperatuur opgaan tot 110 graden,meestal als men evasion oploopt tot 110 graden slaat men ventilator aan,hoor en voel dan een enorm gewoel en men temperatuur daalt aanzienlijk.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook