10 van de 27
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
CX break C-matic is gesloopt
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 16 januari 2011 05:30 PM
  [ # 136 ]

quete: “Ik dacht dat de 2400gti ook een BDP sensor had?

Het is zelfs geen GTI, denk dat ik met een 2400 carb met C-matic net zo snel (sloom) en als een platte diesel

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2011 01:09 AM
  [ # 137 ]
mbender schreef:

Met het moduul bedoel ik de platte ronde cassette direct onder de rotor, deze had ik nog niet vervagen en deze had duidelijk wat slijtage sporen.

Vanmorgen starte de dame niet op LPG maar wel op benzine, na een tijdje kon je overschakelen. Vanmiddag lukte LPG wel in een keer. Het is zeker vreemd omdat de CX voorheen altijd op LPG starte en direct goed liep. Toch blijft het een rare storing, kan het puur te wijten zijn aan vocht?? Jullie deskundig advies is welkom?

Oké de contactpunten dus eigenlijk. Staan die ook juist afgesteld?

Vocht is altijd een boosdoener natuurlijk, check/reinig dus al je contacten en stekkers goed en behandel ze tegen vocht!

Kijk, het is in zoverre een vreemde storing, dat het bij deze auto nu eens het één, dan weer het ander is dat problemen lijkt te geven. Wellicht is er een verband, maar wat je moet doen, is om te beginnen systematisch zoeken en dingen uitsluiten.
Niet starten op gas, wel op benzine heeft niets met de ontsteking te maken zou je zeggen. Is de afsluiter goed, de bedrading van de LPG-installatie??  huh

Ik heb -heel zuur ja!- de neiging om LPG-installaties, en vooral degene die ze inbouwen, standaard enorm te wantrouwen.  Mad  Vooral de bedrading ervan vormt vaak een zwak punt en een bron van problemen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dit nu het geval is, maar opvallend is het wel.
Aan de andere kant heb jij onlangs ook met bedrading en ontsteking gerommeld om dat andere probleem op te lossen dusss….

Ikzelf heb altijd geleerd: “iets is er gebeurd” dus moet ik mij dan afvragen: waar ben ik het laatst aan geweest voor dat de storing optrad? Het geeft in elk geval een begin om te zoeken.

Heb je het koelsysteem nu wel geheel in orde en ontlucht?

En nee, soms bestaan er geen verbanden en zijn het meerdere factoren bij elkaar. Oude auto’s….  Rolling Eyes
Maar blijf in elk geval altijd systematisch denken en niet lukraak dingen vervangen of wijzigen.

Verder is het gewoon lastig van achter een scherm, zonder de auto gezien te hebben.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 17 januari 2011 09:18 PM
  [ # 138 ]

Vandaag de CX weer opgehaald uit Friesland. Uiteindelijk bijna één maand niet gebruikt wat was het weer lekker om een grote afstand in haar te zweven.
Toch nog niet helemaal tevreden vandaag starte de dame weer slecht, uiteindelijk op benzine kunnen starten na eerst de boel verzopen te hebben, lekker ging het dus niet. Zoals Leo aangeeft en een handige vriend ook al melde is de kans aanwezig dat de toevoer van LPG wat haperd door een niet goed werkende klep. Voordat ik daar in ga verdiepen eerst morgen afwachten. Hopelijk was het start probleem een vocht probleem en na wat inspuiten en een heel stuk rijden hoop ik dat het nu verholpen is, systematische te werk gaan dus!

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 18 januari 2011 02:29 PM
  [ # 139 ]

De dame werkte vandaag weer als vanouds, gewoon starten op LPG en gelijk goed lopen! Gisteren avond nog even bij de oude eigenaar langs geweest om een reserve band nog op te halen en wat verhalen uit te wisselen. Vandaag op weg van Zwolle naar Amsterdam ging alles goed totdat ik A’dam binnen reed, toen begon het LHM lampje te branden. Bijvullen en afwachten door alle nattigheid geen spoor van LHM kunnen ontdekken.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 18 januari 2011 08:49 PM
  [ # 140 ]

update: ik ging vanmiddag even naar Abbenes en voordat ik Amsterdam uit was ging het hydrolische lampje weer branden, waar het veilig was gestopt en gekeken. De retour leiding van het voorraadvat naar de 5de bol was onderaan kapot. Voordat ik bij het bekende adres in Abbenes aankwam nog eens gestopt om weer een liter LHM bij te vullen. Kwam voor het vacuüm vervroeg bolletje maar de leiding was even van groter belang. De auto kon gelijk de brug op en binnen 15 minuten nieuw (ander) stukje slang tussen gezet en alles was weer voor elkaar. Het juiste vacuüm bolletje helaas niet gevonden dus wederom de oproep wie kan mij helpen?

Het is een Marchal waarvan het vacuum bolletje onderdeel is van het ontstekings huis met een zwart plastic kwart cirkel die in je onder de rotor schuift. Probeer nog een goede foto te maken

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 18 januari 2011 11:11 PM
  [ # 141 ]

God zij dank heb een 2 liter en heb ik dat ding dus niet, maar zijn er geen andere autofabrikanten die dezelfde verdeler hebben gebruikt zodat je zoekgebied wat groter wordt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Marchal die dingen alleen voor de 2400 CX maakte.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 18 januari 2011 11:23 PM
  [ # 142 ]

Elektronische ontsteking er op zetten? Kans is groot dat ik nu iets doms zeg hoor…—> Hit me…! idiot

Ik bedoel, als het bij een 2CV kan… Of bestaat dat niet voor de 2400 carburatie motor?

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 18 januari 2011 11:34 PM
  [ # 143 ]

Raar genoeg is dat er volgens mij niet voor een CX terwijl het wel bestaat voor de DS die zo ongeveer de zelfde motor heeft, zal wel geen markt voor zijn.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 19 januari 2011 02:58 AM
  [ # 144 ]

Vandaag nog bij ons wel bekende adres in Abbenes geweest en (weer) over een elektrische ontsteking gehad. Je kan een 123 ignition van de DS ombouwen of een eigen ontwerp van de heren zelf bestaande uit citroen onderdelen, BX, XM en zo. Deze laatste is zeker een goede optie, betere vonk, ontsteking altijd op het juiste tijdstip en gangbare onderdelen. Hierdoor start de auto beter, loopt regelmatige, zuinige en nooit meer afstellen. Alleen maar voordelen dus, de prijs moet je denken aan 300 euro aan onderdelen plus arbeid. Zeker de investering waard maar heb de afgelopen maanden (oktober tot nu) al bijna 2500 euro aan onderhoud uitgegeven, mijn budget laat het gewoon nu even niet toe.

Gedaan tot mu toe: Uitlaat repareren, twee nieuwe Michelins, twee schijfremmen, koplamp, startmotor, anti roest behandeling, kleppen stellen, nieuwe pakking, nieuwe bougies, nieuwe verdeelkap, roto, condensator x2, cassete, 2x hydrologische leidingen, 2x waterleiding, ventilator motor, lampjes, sloten, radio, ashoesje en een nieuwe APK

In andere woorden een ongoing project en allemaal belangrijke zaken

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Gepost: 19 januari 2011 10:19 AM
  [ # 145 ]
mbender schreef:

of een eigen ontwerp van de heren zelf bestaande uit citroen onderdelen, BX, XM en zo.

Dat is zeer zeker een mooie aanpassing en een verbetering op het origineel. In feite krijg je dan een ontsteking zoals op een 2400 IE of op een 2L/2.2L Douvrin-CX, halfelektronisch dus. Op de SM wordt dit ook veelvuldig toegepast. Het is goedkoper dan de 1-2-3 en werkt super!

Toch rijden er massa’s klassiekers vrij probleemloos al jaren rond met ouderwetse puntjes en condensators, alleen het vergt meer onderhoud en achterstallig onderhoud van dit systeem (of “lang stilstaan”) is wel funest, in tegenstelling tot een elektronische ontsteking die nagenoeg geen onderhoud behoeft, behalve -bij een Citroën dan- regelmatig stekkertjes schoonmaken Laughing

Maar als je het één keer geheel en grondig naziet, in orde maakt en afstelt, zou je er heel veel probleemloze kms mee moeten kunnen maken hoor, zonder grote investeringen!

Succes! Léo

P.S. Ik heb één keer bij een auto gehad, dat alles was afgesteld, hij liep perfect, maar dat de ontsteking toch elke keer weer begon te muiten. Geen land mee te bezeilen! Bleek uiteindelijk te komen doordat er ooit een ander schroefje was gebruikt om de contactpuntjes te borgen, waarbij men het getande ringetje vergeten was, waardoor hij dus elke keer weer verliep. Kijk, dát soort dingen moet je even weten, die zijn belangrijk.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 27 januari 2011 02:24 AM
  [ # 146 ]

Mijn CX loop met de dag slechter, zodra de auto stationair loop slaat deze regelmatig af, het toerental schommelt veel. De ene keert loopt ze goed de andere keer heel rauw en dat kan verschillen van stoplicht tot stoplicht. Het idee dat het bij een warme motor erger is! Heb al geprobeerd om het stationaire toerental iets te verhogen maar zonder resultaat.

Mogelijke problemen:
1) LPG verdamper is stuk
2) Afstelling klopt niet
3) trek ergens valse lucht aan
4) wellicht klein gaatje in de uitlaat

Verwacht dat het een relatief klein probleem is maar wel gevaarlijk aangezien ik op de gekste momenten stil sta, vanavond nog op een rotonde om een fietser voorrang te verlenen.

Leo wellicht moet ik opzoek naar een missend stel schroefje!

De auto wel op benzine laten lopen, maar dat gaat ook niet mooi! Zoals hier bekend is heeft de dame nooit echt goed op benzine gelopen maar wel heel goed op LPG.

Te tijd mag wel eens aanbreken dat de dame wel doet waar ze voor gemaakt is! In 2011 is het tot nu toe elke week wel raak! Moet bijna een extra baan nemen om het onderhoud van de CX te kunnen bekostigen.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 27 januari 2011 08:55 AM
  [ # 147 ]

Ontzettend vervelend natuurlijk, maar ik zou vooraan beginnen, zorgen dat ie op bezine goed loopt en dan naar het LPG verhaal kijken.

Luchtfilter was al gecheckt neem ik aan en verder caburateur eens schoonmaken, bij mij bleef in het begin dat vacuum tonnentje altijd hangen waardoor er ook de gekste dingen gebeuren.

Gaatje in de uitlaat lijkt me onwaarschijnlijk maakt ie hoogstens wat meer lawaai.

Succes.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 27 januari 2011 08:55 AM
  [ # 148 ]

update: net LPG getankt met de CX en ook maar weer eens verse euro 95 in de tank gedaan. Daarna op benzine proberen te starten, na een aantal pogingen lukte dat en bleef ze goed lopen. Daarna op benzine dwars door Amsterdam gereden en de problemen van gisteren waren praktische weg. Bleef goed lopen. Het onverwacht zakken van toerental of onregelmatig lopen was verdween. Ook had ik het idee dat de CX op benzine een stuk feller is.

Is de conclusie juist als ik de verdamper verdacht vind? Graag jullie feedback!

edit: vacuüm tonnetje is stuk dat weet ik maar kan niet de juiste vinden!

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 01 februari 2011 02:02 AM
  [ # 149 ]

Vraagje over mijn c-matic, ik heb na een lange rit met draaiende motor het oliepeil van de c-matic bak gecontroleerd en deze staat nu op min dus moet ik deze bijvullen. Heb de juiste olie in de auto maar waar moet ik de olie bijvullen, zie nergens een vuldop???

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 01 februari 2011 10:06 AM
  [ # 150 ]

Met een trechter via de ontluchting bovenop de bak. Weet uit mijn hoofd niet meer wat voor bout daarin zit, een gewone zeskant of een vierkante inbus.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
 
10 van de 27
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook