52 van de 60
« Eerste  < Vorige 50 51 52 53 54 Volgende >  Laatste »
   
Ree’s CX deel II
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 19 januari 2011 11:04 AM
  [ # 766 ]

Kan de dynamo elke accu opladen, ongeacht of het een 55 Ah of een 75 Ah accu is?

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 19 januari 2011 11:08 AM
  [ # 767 ]

Een dynamo kan lang, zwaar belast worden omdat ie een grote accu volledig moet opladen, maar ook omdat er een brakke accu achter zit. Daar slijt ie sneller van. Maar je dynamo merkt het verschil niet of ie 10Ah in een grote, of in een kleine accu moet stoppen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 januari 2011 01:30 PM
  [ # 768 ]

Het voordeel van een grote accu is wel dat die langer mee gaat. Als een 55 Ah accu de helft van zijn vermogen kwijt is dan is het anders dan dat een 75 of 85 Ah accu op de helft is Wink

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 19 januari 2011 04:42 PM
  [ # 769 ]

Ik weet niet helemaal hoe de curve loopt maar zodra het koud is (onder 0) dan heeft je accu nog maar 10%/20% van de oorspronkelijke capaciteit, dat zijn juist de momenten dat het extra vermogen nodig hebt om te starten

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Gepost: 19 januari 2011 05:02 PM
  [ # 770 ]

Veel belangrijker dan het “gewone” amperage van een accu, is daarom de CCA-waarde, of zoals de Amerikanen zeggen Cold Cranking Amps (koudstartstroom).
Bijvoorbeeld: een Bosch Silver accu van 77 Amp geeft 780 CCA en dát is wat pas echt telt als je in de vrieskou een auto wilt starten. En niet alleen in de vrieskoud natuurlijk, want je hebt er altijd profijt van.

Wikipedia.org schreef:

Cold cranking amperes (CCA) is the amount of current a battery can provide at 0 °F (−18 °C). The rating is defined as the current a lead-acid battery at that temperature can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell (7.2 volts for a 12-volt battery). It is a more demanding test than those at higher temperatures.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 19 januari 2011 05:08 PM
  [ # 771 ]

Deze Varta moet het met 680 doen, maar ik kom wel van mijn plek hiermee. Indien hij past, natuurlijk, maar daarvoor moet ik even bij daglicht bij de auto zijn…

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 19 januari 2011 07:11 PM
  [ # 772 ]

Kom op, mensen. Een forum vol kenners, en niemand die even zegt “Ree, laat die accu even lekker vervangen; doe het niet zelf. Airco, twintig stekkertjes, je komt er voor geen meter bij”. Nee hoor, niemand… Confused

Anyway, in het schemer dus de oude accu eruit gehaald, in het donker de nieuwe terug geplaatst. De nieuwe is even hoog en breed, maar en stuk langer, maar het past net. Maar het aansluiten stel ik even uit tot het weer licht is. Nu doet de automatische vergrendeling het weer niet om de deuren op slot te doen. pfff. Tijd voor veel bier.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 januari 2011 07:15 PM
  [ # 773 ]
Ree schreef:

Kom op, mensen. Een forum vol kenners, en niemand die even zegt “Ree, laat die accu even lekker vervangen; doe het niet zelf. Airco, twintig stekkertjes, je komt er voor geen meter bij”. Nee hoor, niemand… Confused

Tuurlijk, maar dan heb ik niets te lachen vanavond. Ik ben de afgelopen dagen 20 uur aan het lassen geweest aan een rotte Saab, mag ik nu even lachen om jouw ellende haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 19 januari 2011 07:31 PM
  [ # 774 ]

Kom op zeg, je laat je toch niet kisten door zo’n accuutje. Wink

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 19 januari 2011 07:40 PM
  [ # 775 ]

Ik wilde nog roepen: “ga niet zelf lopen klooien, maar laat het doen”. Maar voor je het weet, wordt jouw topic dan een klaagtopic over de prijzen van de dealer; “€165,- voor het vervangen van een accu?”

En je kwam ook zo zelfverzekerd over, dus liet ik je maar gaan. Very Happy

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 januari 2011 07:41 PM
  [ # 776 ]

Zie het positief, wel weer een nieuwe rede gevonden om bier te gaan drinken Smile

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 19 januari 2011 08:08 PM
  [ # 777 ]

Dat spul werkt zo goed, dat ik inmiddels al weer zin hem om een looplamp te pakken en de boel aan te sluiten Laughing

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 20 januari 2011 08:49 PM
  [ # 779 ]

Nou, alles zit weer netjes op zijn plek en werkt weer. Het werd te donker om alle bedrading heel netjes weg te werken maar dat komt nog wel van het weekend. Voor het nageslacht moet ik dus even melden dat dit zo’n beetje de grootst mogelijke accu is die in mijn auto past.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 23 januari 2011 11:38 PM
  [ # 780 ]

Dus…

Ik ga vlak voor Kortijk plassen (jawel, daar waar ik van het najaar met de trax gestrand ben) kom terug, en de nieuwe accu draait als een dolle, maar starten ho maar. Ik moest meteen denken aan een paar maanden geleden toen ik mlle salope bij Hydraulique ophaalde.

Al verwachtte ik er niet veel van, toch maar de BDP sensoren en injectierelais vervangen op de parkeerplaats. Hielp natuurlijk niet, dus maar de depannage geregeld. Wederom een super toffe vlaming die er echt zin in had. Binnen tien minuten waren we op hetzelfde punt als de vorige keer. BDP en injectie werkt, spanning op bobine, maar geen signaal uit injectiecomputer naar bobines toe. Ook al draaide de startmotor al heel lang als een dolle op de nieuwe accu, hij wou toch oven kijken of het met een jumpstart ook niet werke. Nee dus. Daarna een startkabel van de min naar het blok en ook naar het chassis, en direct lopen Cool

De beste man heeft een zoen van me gekregen en inmiddels staat mlle salope geparkeerd op Gare du Nord waar ze blijft staan tot ik klaar ben voor mijn werk. Als het meezit is dat woensdagavond. Inmiddels al heerlijk gegeten, gedronken, en vooral blij dat ik weet wat ik moet doen als deze ellende zich de volgende keer weer voordoet. En een nieuwe massa van de accu naar het blok trekken, maar dat komt later wel…

Ciao!

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
 
52 van de 60
« Eerste  < Vorige 50 51 52 53 54 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook